کلید راهیابی به بازارهای جهانی رعایت استاندارد است

کنفرانس مطبوعاتی کمیته فنی فناوری اطلاعات (کمیته متناظر ISO/IEC JTC1 در ایران) با تشریح دستاوردها و ترسیم برنامه‌های آینده این کمیته و نیز

کلید راهیابی به بازارهای جهانی رعایت استاندارد است

کلید راهیابی به بازارهای جهانی رعایت استاندارد است

گزارش خبری و تصویری کنفرانس مطبوعاتی کمیته فنی فناوری اطلاعات

کلید راهیابی به بازارهای جهانی رعایت استاندارد است

کنفرانس مطبوعاتی کمیته فنی فناوری اطلاعات (کمیته متناظر ISO/IEC JTC1 در ایران) با تشریح دستاوردها و ترسیم برنامه‌های آینده این کمیته و نیز اعلام فراخوان برای عضوگیری و جلب مشارکت در پنج کمیته فرعی آن، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، این نشست با حضور ناصرعلی سعادت رئیس سازمان و رئیس کمیته فنی فناوری اطلاعات، علی آذرکار دبیر کمیته، بهناز آریا دبیر کمیته فرعی ۲۷ «فنون امنیت اطلاعات»، کوهیار مینو دبیر کمیته فرعی ۲۹ «کدینگ اطلاعات صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای و ابررسانه‌ای» و مسعود ظهرابی دبیر کمیته فرعی ۳۹ «پایداری برای فناوری اطلاعات و توسط آن» برگزار شد.
ناصرعلی سعادت در ابتدای نشست ضمن معرفی کمیته به فرآیند تشکیل و تکوین آن اشاره کرد و گفت: تاکنون دو دوره از این کمیته تشکیل‌شده است، ولی متاسفانه به دلیل عدم انجام تعهدات محول شده سطح مشارکت کمیته تنزل کرد که پس از آن سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با ارائه یک طرح سه ساله موفق شد با تایید و کسب مجوز از سازمان ملی استاندارد ایران مسئولیت‌های دبیرخانه ‌ای «کمیته فنی فناوری اطلاعات» را بر عهده گیرد.
رئیس کمیته فنی فناوری اطلاعات افزود: سازمان در مدت پذیرش مسئولیت‌های دبیرخانه‌ای توانسته با تلاش‌های بسیار سطح مشارکت ایران را چند کمیته فرعی ارتقا دهد. در این کمیته‌ها، اکنون جمهوری اسلامی ایران دارای حق رای و اعلام نظر بوده و فعالانه‌ در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری اطلاعات مشارکت می‌کند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تاکید بر اینکه رعایت استاندارد از پایه های اصلی هر صنعت برای راهیابی به بازارهای جهانی و توسعه بازار است، افزود: اولین شرط حضور در عرصه کسب‌و‌کار بین‌المللی و صادرات در هر صنعتی، به خصوص فناوری اطلاعات، توجه به استانداردها و پذیرش آن‌ها است. در حوزه فناوری اطلاعات اگر علاقه‌مند به صادرات در حوزه نرم‌افزار هستیم باید در وهله نخست استانداردهای این حوزه را شناسایی و رعایت کرده تا زمینه برای تعاملات بین‌المللی فراهم شود.
علی آذرکار دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات، نیز در ادامه مشارکت و ارتقا توان تخصصی در داخل کشور به منظور تدوین استانداردهای بین‌المللی را از دغدغه‌های همیشگی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و از ماموریت‌های آن دانست و افزود: پس از استقرار کمیته فنی فناوری اطلاعات در سازمان تلاش‌های بسیاری برای ارتقای سطح مشارکت انجام شد؛ دعوت از جمهوری اسلامی ایران به نشست سالانه JTC1 در سال ۲۰۱۵ در پکن، نشان از تلاش‌های ما در این زمینه است.
دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات،  گفت: در برنامه‌ریزی فعالیت‌های کمیته فنی فناوری اطلاعات، دو هدف عمده در دستور کار قرار داشت: ابتدا ارتقا سطح مشارکت کمیته‌های فرعی ایجاد شده از (O) به (P) یعنی ارتقا از امکان اظهار‌نظر صرف به داشتن حق رای و اثرگذاری در فرآیند که اکنون برای ۴ کمیته فرعی محقق شده است. دوم، فعال‌سازی سایر کمیته‌های فرعی که می‌تواند با توجه به توان بالقوه و بالفعل متخصصان داخلی  مد نظر قرار گیرد.
کنفرانس مطبوعاتی کمیته فنی فناوری اطلاعات (کمیته متناظر ISO/IEC JTC1 در ایران) با تشریح دستاوردها و ترسیم برنامه‌های آینده این کمیته و نیز
او افزود: تعهدات اعضای P مهم و حساس است و به صورت مداوم باید در خصوص سندها و استانداردهای جدید اظهار نظر کرده و رای دهند. بررسی هر سند، نیازمند کارشناسی و صرف وقت و انرژی بسیاری توسط افراد متخصص است. این مشارکت فعال می‌تواند چهره و وجهه مثبتی از توان فناوری اطلاعات ایران را در عرصه های جهانی نشان دهد.
آذرکار که دبیر کمیته فرعی ۷ «مهندسی سامانه‌ها و نرم‌افزار» هم هست، به وجوه اثرگذاری ایران با حضور در این فرآیند اشاره کرد و گفت: تلاش برای استانداردسازی و رعایت استانداردها ضمن توسعه بازار کمک می‌کند متخصصان داخلی ما بتوانند با حوزه‌های جدید دانشی آشنا شوند؛ تعامل با متخصصان خارجی به مرور موجب ارتقا سطح دانش تخصصی داخلی شده که در مجموع تبعات مثبتی را برای اقتصاد کشور، به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات، در پی دارد.
کنفرانس مطبوعاتی کمیته فنی فناوری اطلاعات (کمیته متناظر ISO/IEC JTC1 در ایران) با تشریح دستاوردها و ترسیم برنامه‌های آینده این کمیته و نیز
کوهیار مینو، دبیر کمیته فرعی ۲۹، به تشریح فعالیت‌های این کمیته پرداخت و گفت: مشارکت در تدوین استاندارد برای تعامل اجزا و خدمات مختلفی که با محتوای چند رسانه‌ای در ارتباط هستند، حوزه اصلی فعالیت کمیته را تشکیل می‌دهد. علاوه بر اینکه در این کمیته بالاترین حجم تولید استاندارد را دارد، از سوی دیگر ذی‌نفعان متعددی در صنایع مختلف نیز در تدوین این استانداردها مشارکت فعال دارند. ذی‌نفعان از تولید تا مصرف اطلاعات چند رسانه‌ای تحت پوشش استانداردهای این کمیته قرار دارند.
بهناز آریا، دبیر کمیته فرعی ۲۷، با اشاره به نقش خانواده ایزو ۲۷۰۰۰ و مدیریت امنیت اطلاعات ISMS در این حوزه، گفت: امنیت اطلاعات از دغدغه‌های حاکمیت و دولت بوده که بر اساس آن نظام حاکمیت امنیت اطلاعات نیز در کشور به تصویب رسیده است. تلاش ما این است که با فرهنگ‌سازی، استانداردهای این حوزه را در سازمان‌های اجرایی و دولتی معرفی و پیاده‌سازی کنیم.
او با تاکید بر اینکه نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از استاندارد یکی از اهداف این کمیته فرعی به شمار میرود، گفت: در این کمیته بالغ بر ۵۰ استاندارد، تنها در زمینه «نظام مدیریت امنیت فناوری اطلاعات» تدوین شده است. استانداردهای این کمیته فرعی موضوعات مختلفی مانند: رمزنگاری، حریم خصوصی، بیومتریک را نیز در بر می‌گیرد. استانداردهای حوزه امنیت اطلاعات به طور معمول با مشارکت کشور انگستان تدوین شده ولی بیشترین تعداد استاندارد اخذ شده در این حوزه، با فاصله بسیار زیاد مربوط به کشور ژاپن است، که نشان می‌دهد با ارزش‌ترین دارایی کشور پیشرفته‌ای مانند ژاپن، اطلاعات است که در حفظ امنیت آن تلاش می‌کنند.
مسعود ظهرابی دبیر کمیته فرعی ۳۹، به تشریح فعالیت‌های این کمیته پرداخت و گفت: کمک به صنایع مختلف به وسیله فناوری اطلاعات به منظور صرفه‌جویی و کاهش مصرف انرژی محور اصلی فعالیت‌های این کمیته فرعی است. با توجه به اینکه امروزه فناوری اطلاعات در تمامی حوزه‌ها گسترش یافته که می‌تواند معایب و محاسنی را در پی داشته باشد. برای مثال سهم فناوری اطلاعات در تولید گازهای گلخانه ای دو درصد و به اندازه صنعت هواپیمایی است و این حساسیت موضوع را مشخص می‌کند. این کمیته در تلاش است تا ضمن کاهش هزینه‌ها با استفاده از فناوری اطلاعات، موجب سودآوری بیشتر شرکت‌ها شود.
در پایان آذرکار از تمامی علاقه‌مندان و متخصصان مرتبط با حوزه فعالیت‌های کمیته فنی فناوری اطلاعات و پنج کمیته فرعی آن دعوت کرد تا با مشارکت در این کمیته‌ها هم در توسعه بازار داخلی و هم حضور فعالانه در بازار جهانی، اثرگذار باشیم.
به همین منظور علاقه‌مندان و متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه کمیته فنی فناوری اطلاعات به نشانی inso-ittc.ir مراجعه کرده یا آمادگی خود را برای مشارکت در کمیته‌های فرعی از طریق پست الکترونیکیsec@isiri-ittc.ir اعلام کنند.
  نظرات