اتصالات فیبر- پچ پنل

پچ پنل (همان طور که از نامش پیداست) یک پنل است که از آن برای پچ کردن (متصل کردن) استفاده می شود. معمولا در هنگام کابل کشی بخش های مختلف ساختمان، همیشه تعدادی سوکت وجود دارد که در حال حاضر مورد استفاده نیستند و کاربری با استفاده از آن به شبکه متصل نیست. اما همیشه این امکان وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور کاربر یا کاربرانی از طریق این سوکت ها وارد مدار شبکه شوند. بنابراین پچ‌پنل، تجهیزیست که به کمک آن اتصال دو زیرسامانه کابل‌کشی محقق می‌شود. درواقع کار اصلی یک پچ‌پنل، اتصال یک نود به شبکه است و به کمک آن می‌توان شبکه ارتباطی را به نقطه‌ای که نود مورد نظر نصب شده است، اتصال داد.

پچ پنل قطعه ای مستطیلی شکل است که روی آن تعداد مشخصی (مثلا ۲۴ یا ۴۸) پورت شبکه وجود دارد و داخل رک قرار می گیرد. متناسب با نیاز سیستم شبکه و تعداد فعلی و آینده کلاینت ها در سیستم، تعداد پچ پنل ها در رک ها متغیر خواهد بود. متخصصین کابل کشی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه در مرکز قرار گیری رک می باشد جمع آوری می کنند، آنها را وارد پچ پنل کرده، شماره گذاری می کنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که میخواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل کنند.

پچ‌پنل‌ها از تعدادی پورت به همراه کانکشن ماژول ساخته می‌شوند که این کانکشن ماژول‌ها پس از سربندی (یا قبل از سربندی، بسته به نوع پچ‌پنل دارد) درون پورت‌ها قرار می‌گیرند. سپس توسط یک پچ‌کورد اتصال کانکشن ماژول به سوییچ یا دیگر تجهیزات محقق می‌شود.

پچ‌پنل جزء ملزومات یک سامانه کابل‌کشی محسوب می‌شود و در تمامی ناحیه‌های توزیع طبقه، ساختمان و محوطه (FD,BD,CD) از آن استفاده می‌شود.

پچ پنل‌ها | انواع و ویژگی‌ها

پچ‌پنل‌ها در دو دسته کلی مسی و فیبر نوری تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین بسته به نحوه سربندی کانکشن‌ ماژول‌های درون پچ‌پنل‌، به دو دسته Loaded (یعنی کانکشن‌ ماژول‌های پچ‌پنل در آن فیکس شده‌اند و نمی‌توان کانکشن ماژول‌ها را، برای سربندی کابل‌ با آن‌ها از پورت‌های پچ‌پنل‌جدا نمود) و Unloaded (یعنی کانکشن‌ ماژول‌های پچ پنل در آن فیکس نشده‌اند و می‌توان پس از سربندی کابل‌ها با هر کانکشن ماژول، آنرا درون پورت پچ‌پنل‌ها بارگذاری کرد) تقسیم می‌شوند.

شرکت MMC انواع پچ‌پنل‌های ماژولار را با ظرفیت‌های گوناگون تولید کرده است. مزیت ماژولار بودن پچ‌پنل‌ها به مشتریان این امکان را می‌دهد تا به تعداد نیاز، پورت‌های درون پچ پنل خود را با انواع کانکشن‌های RJ45 یا ماژول‌های فیبر نوری، بارگذاری کنند. این ویژگی علاوه بر صرفه‌جویی در تعداد کانکشن ماژول‌ها موجب می‌شود فضای کمتری در رک اشغال شود.

پچ‌پنل‌های شرکت MMC بطور کلی در ابعاد یک و دو یونیت تولید می‌شوند که بسته به نوع تکنولوژی بکار رفته در آن‌ها، تعداد پورت‌های مختلفی دارند. بعنوان مثال پچ‌پنل‌های مسی یک یونیت با ظرفیت‌های ۱۶، ۲۴ و ۴۸ پورت تولید می‌شوند که در میان آن‌ها پچ‌پنل‌ ۴۸ پورت، با استفاده از تکنولوژی تراکم بالا (High Density) تولید می‌گردد. همچنین پچ‌پنل‌ ۲۴ پورت زاویه دار (Angled Patch Panel) برای کمک به آرایش بهتر کابل‌ها در رک از قالب مخصوصی برای تولید استفاده می‌کند.