ایجاد شبکه فیبر نوری از سوی FCP ها نیازمند همکاری شهرداری و مخابرات است

ایجاد شبکه فیبر نوری از سوی FCP ها نیازمند همکاری شهرداری و مخابرات است

 

رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با بیان اینکه کیفیت ارایه خدمات شرکت های اینترنتی با ظهور پروانه های(Netco.) FCPو Servco. طی سه سال گذشته افزایش یافته است، گفت: تجمیع شرکت های بزرگ و توانمند حوزه ارتباطات ثابت در قالب دارندگان FCP ( پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت) طی سه سال گذشته باعث بالارفتن سطح کیفی ارایه خدمات به مشترکان حوزه اینترنت شده است.
 

فناوران – محمدعلی یوسفی زاده، درباره تاثیر بلندمدت تغییر پروانه های حوزه ارتباطات ثابت ادامه داد: هر تغییری برای ثبات و نشان دادن بهره وری، نیازمند گذر زمان است؛ درخصوص تغییرات این پروانه ها،  قطعا ما در حال گذر زمان هستیم. اما می توان گفت تجمیع شرکت های بزرگ و توانا به نام شرکت هایFCP  و استفاده از توانایی شرکت های کوچک تر که توانایی ارایه سرویس های خاص به مشترکان همچون  نگه داری را بر عهده  گرفتند، تفکیک درستی بوده است.

 افزایش رقابت میان شرکت های اینترنتی 
یوسفی زاده با تشریح تاثیر کلی تغییر پروانه های حوزه اینترنت ادامه داد: با تغییرات صورت گرفته شرکت های حوزه Servco.  (پروانه ارایه خدمات ارتباطی ثابت)، سرویس های موردنیاز مشترکان را مطابق با  مدل نیاز آنها خصوصی سازی کرده و ارایه می کنند. در نتیجه این موضوع باعث بالا رفتن بهره وری و افزایش کیفیت و دوام خدمات به مشتریان شده است.
او گفت: اگر قرار بود شرکت های بزرگ خود به تنهایی وظایف ایجاد و نگهداری شبکه، خرده فروشی و  ارایه تمام خدمات  را بر عهده بگیرند، قطعا این موضوع نشدنی نبود، اما بهتر است هر شرکت به فعالیت و گرایش  تخصصی خود بپردازد؛ در مدل جدید  شرکت های FCP به عنوان طراح، وظیفه ایجاد و توسعه شبکه های نسل جدید را  برعهده دارند تا کیفیت و ظرفیت در کشور افزایش پیدا کند.
به گفته رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، براساس تغییرات صورت گرفته، شرکت های حوزه Servco. در کنار شرکت های FCP موظفند به صورت تخصصی، نگهداری و مدیریت سرویس های اختصاصی شده را برعهده بگیرند.
یوسفی زاده با بیان اینکه اعطای پروانه های FCP باعث ایجاد فضای رقابتی  پویا  میان شرکت های دارای این پروانه شده است، ادامه داد: در گذشته شرکت های PAP از بستر شرکت مخابرات استفاده می کردند اما در تعریف پروانه FCP ، شرکت ها باید ضمن نگه داری و توسعه این بستر، بسترهای جدید را برای توسعه سرعت اینترنت و دسترسی بالاتر برای شرکت ها و مصرف کنندگان ایجاد کنند که این موضوع فضای رقابتی را به سمت پویایی  بیشتر
 سوق می دهد.
آثار تعدد و ناهمگونی پروانه های FCP
رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران درخصوص افزایش میزان سرمایه گذاری شرکت های اینترنتی در اثر تغییر پروانه ها گفت: تعداد  زیاد و ناهمگون پروانه هایی که در حوزه FCP صادر شد از طرفی باعث شد دوران گذار پس از تغییرات، بلندمدت تر باشد چرا که به دلیل این ناهمگونی تعدادی از شرکت های دارای پروانه FCP ، آمادگی سرمایه گذاری و توسعه  دارند. اما در سطحی دیگر، حداقل های موردنیاز برای داشتن پروانه ها زیر سوال است.
یوسفی زاده گفت: اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قاطعانه تر به این مساله نگاه کند و برای شرکت هایی که توانایی این سرمایه گذاری را ندارند سریع تر تعیین تکلیف کند شرکت های توانمند می توانند فعالیت های مشخصی در این رابطه انجام دهند.
رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران همچنین درخصوص عدم توسعه شبکه فیبر نوری با وجود تغییر پروانه های حوزه اینترنت در کشور گفت: متاسفانه با وجود تغییرات صورت گرفته و حمایت های وزارت ارتباطات و همه سازمان های بالادستی، تا به امروز شبکه فراگیر فیبر نوری از سوی بخش خصوصی ایحاد نشده است و این موضوع نیازمند تصحیح روابط شرکت های اینترنتی با شرکت مخابرات و شهرداری ها است.
 یوسفی زاده در این رابطه ادامه داد: البته به نظر می رسد این موضوع ذره ذره در حال  شکل گرفتن است، هرچه سرعت این تحولات  توسعه یابد قطعا بهره وری پروانه های FCP برای راه اندازی و توسعه شبکه فیبر نوری کشور هم افزایش خواهد یافت.
  نظرات