امنیت سایبری چیست و چطور می توان آن را تامین کرد؟

امنیت سایبری چیست و چطور می توان آن را تامین کرد؟

امنیت سایبری چیست و چطور می توان آن را تامین کرد؟

امنیت سایبری چیست و چطور می توان آن را تامین کرد؟

امنیت سایبری به معنای محافظت از سیستم های اطلاعاتی در برابر سرقت و یا از بین رفتن است. در این مقاله ما می خواهیم بدانیم چگونه تمام کسب و کارها می توانند از امنیت سایبری استفاده کنند.

فضای سایبری چیست؟

فضای سایبری در واقع یک دنیای مجازی است که این دنیای مجازی را کامپیوترها، دستگاه های با قابلیت متصل به اینترنت، سرورها، روترها و سایر تجهیزات شبکه تشکیل می دهند. فضای مجازی در واقع توسط این دستگاه ها پدید می آید.فضای مجازی در ابتدا توسط ویلیام گیبسون که یک نویسنده ی کانادایی آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت و بعدها این اصطلاح رایج شد. این نویسنده در یک رمان علمی تخیلی از این واژه استفاده کرد.در دهه ۹۰ میلادی فضای مجازی به عنوان مکانی استفاده شده است که کاربران در زمان استفاده از اینترنت از طریق این بستر با یکدیگر تعامل می کنند.همان طور که می دانید فضای مجازی مکانی است که کاربران در آن بازی های آنلاین را انجام می دهند، اتاق های گفت و گوی مختلفی را تشکیل می دهند و پیام رسان های مختلفی وجود دارد.

اگر این تعریف درست باشد بنابراین می توان گفت منبع شکل گیری این تعریف سایت هایی هستند که این بازی ها و گفت و گوها را ارائه می دهند.فضای مجازی با به وجود آمدن بسترهای دیگر مانند شبکه های اجتماعی مختلف و وبلاگ ها به مکانی تبدیل شده است تا کاربران بتوانند در زمینه های اجتماعی و سیاسی تبادل نظر کنند.سازنده های وبلاگ ها معمولا کسانی هستند که عقیده ها و نظرات شخصی خود را می نویسند و در وبلاگ های خود وب سایت هایی را معرفی می کنند که به آن علاقه دارند.

مولفه های فضای سایبری

فضای مجازی به طور کلی یک دامنه ی جهانی  در یک محیط اطلاعاتی است، این دامنه از شبکه ها و زیر ساخت های فناوری اطلاعات  مانند اینترنت، شبکه های ارتباطی از راه دور، سیستم های رایانه ای و غیره تشکیل شده است.می توان گفت که فضای مجازی در سه لایه و پنج مولفه تشکیل شده است. این سه لایه عبارت است از لایه فیزیکی، لایه منطقی و لایه اجتماعی.

و پنج مولفه های آن مولفه جغرافیایی، شبکه فیزیکی، شبکه منطقی، پرسونای سایبری و پرسونای کلی هستند.

لایه فیزیکی

لایه فیزیکی از مولفه جغرافیایی و شبکه فیزیکی تشکیل شده است، مولفه ی جغرافیایی نشان دهنده ی موقعیت فیزیکی عناصر شبکه است.از نظر مولفه ی جغرافیایی تمامی جنبه های فیزیکی باید به صورت مداوم با هم در ارتباط باشند تا افراد در هر جای دنیا و قاره های مختلف بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.شبکه فیزیکی از تمامی سخت افزارها و زیر ساخت ها تشکیل شده است، این زیر ساخت ها ممکن است سیمی، بی سیم و یا نوری باشند.این سخت افزارها و زیر ساخت ها قابلیت پشتیبانی از شبکه و اتصالات فیزیکی شبکه مانند سیم، کابل، روتر و سرور را دارد.

لایه منطقی

لایه منطقی از مولفه های شبکه منطقی تشکل شده است که این مولفه ها ماهیت فنی دارند. مولفه ها همچنین شامل اتصالات منطقی بین گره ها نیز می باشد.گره یعنی تمام دستگاه هایی که به شبکه متصل هستند  مانند رایانه ها یا تلفن های همراه و سایر تجهیزات شبکه.در شبکه هایی که مبتنی بر پروتکل اینترنت هستند یک گره در واقع دستگاهی است که آدرس آی پی داشته باشد.

لایه اجتماعی

لایه های اجتماعی شامل جنبه های انسانی و شناختی بوده و همچنین شامل مولفه پرسونای سایبری و پرسونای واقعی فردمی باشد.

مولفه های پرسونای سایبری شامل اطلاعات است که این اطلاعات در شناسایی و تعیین هویت افراد در شبکه استفاده می شود. مولفه ی پرسونای افراد ماهیت واقعی فرد را نشان می دهند به این معنا که هر شخص می تواند حساب های کاربری مختلفی را در فضای سایبری برای خود ایجاد کند. به عنوان مثال یک فرد می تواند چندین ایمیل را در فضای اینترنت داشته باشد.

امنیت سایبری چیست؟

سازمان ها و شرکت هایی که از شبکه استفاده می کنند داده های بسیار مهم و حساسی را از طریق شبکه رد و بدل می کنند و در این جاست که امنیت سایبری معنا پیدا می کند.امنیت سایبری در این شرایط راه حل های سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی را برای محافظت از داده ها ارائه می دهد.امروزه با افزایش حملات و تهدیدات سایبری، تمامی شرکت ها و سازمان ها باید اقدامات مختلفی انجام دهند تا بتوانند از اطلاعات خود محافظت کنند.امنیت سایبری یعنی شما بتوانید از راه حل هایی استفاده کنید که از سیستم ها، شبکه ها و برنامه های سازمان و شرکت محافظت کنید. اهداف حملات سایبری این است که بتوانند به داده های مهم دسترسی داشته باشند، داده ها را تغییر داده و یا از بین ببرند، از کاربران مبالغی را دریافت کنند و در روند کسب و کارها اختلال ایجاد کنند.

پیاده سازی و استفاده از امنیت سایبری امروزه به یک دغدغه ی مهم برای شرکت ها و سازمان ها تبدیل شده است زیرا هم دستگاه های موجود در شبکه در حال افزایش است و هم این که روز به روز هکرها پیشرفته تر شده و تعداد آن ها نیز بیشتر می شود.امنیت سایبری سیستم ها و شبکه ها را در برابر تهدیدات و حملات سایبری محافظت می کند.در واقع امنیت سایبری سه وظیفه را بر عهده دارد. اولین وظیفه ی امنیت سایبری این است که از تمامی دستگاه هایی که افراد استفاده می کنند محافظت کند، دوم این که بتواند از تمامی اطلاعاتی که روی این سیستم ها قرار دارد  محافظت کند و در آخر بتواند از هویت افراد محافظت کند.

هدف امنیت سایبری

همان طوز که اشاره کردیم هدف امنیت سایبری این که بتواند از اطلاعات مهم در برابر هک و آسیب دیدن محافظت کند. این اطلاعات ممکن است داده های حساس ، یا اینکه هویت افراد، اطلاعات شخصی، مالکیت معنوی و سایر اطلاعات باشد.در صورت نبودن امنیت سایبری هیچ کدام از سازمان ها و شرکت ها نمی توانند از اطلاعات خود در برابر هکرها محافظت کنند  مورد حمله هکر ها قرار می گیرند.

  نظرات