بیانیه کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای

بیانیه کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای در خصوص جابجایی نرم‏‌افزارهای بیمارستانی توسط دانشگاه‏‌های علوم پزشکی

بیانیه کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای

کمیسیون سلامت الکترونیک در این بیانیه‌ با اشاره به اینکه خدمات شرکت‌‏ها در بیمارستان‌‏های کشور طی ۹ ماه گذشته در شرایط ویژه کرونایی امسال بدون تعیین تکلیف قرارداد پشتیبانی و پرداخت ریالی به شرکت‌ها ادامه داشته است؛ بیان می‌کند که جابجایی عجولانه نرم‌افزارهای بیمارستانی موجب تحمیل هزینه‌های مادی و غیرمادی سنگین به بیمارستان و در نهایت منجر به یک بازی باخت-باخت می‌‏شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای استان تهران، کمیسیون سلامت الکترونیک این سازمان در خصوص جابجایی نرم‌‏افزارهای بیمارستانی توسط دانشگاه‏‌های علوم پزشکی، بیانیه‌ منتشر کرده است.

کمیسیون سلامت الکترونیک در این بیانیه‌ با اشاره به استمرار خدمات شرکت‏‌ها در بیمارستان‏‌های کشور طی ۹ ماه گذشته در شرایط ویژه کرونایی امسال بدون تعیین تکلیف قرارداد پشتیبانی و پرداخت ریالی، بیان می‌کند که جابجایی عجولانه نرم‌افزار موجب تحمیل هزینه‌‏های مادی و غیرمادی سنگین به بیمارستان و در نهایت منجر به یک بازی باخت-باخت می‏‌شود.

متن این بیانیه به این شرح است:

«با توجه به تاخیر در عقد قرارداد پشتیبانی و توسعه سامانه‌‏های بیمارستانی در سال ۹۹ و چالش‌‏های پیرامون آن، بار دیگر مواجه با سوء رفتار حرف‌ه‏ای برخی همکاران محترم در استفاده از این فرصت برای «توسعه بازار» هستیم.

متاسفانه بسیاری از مدیران در دانشگاه‌‏های علوم پزشکی و بیمارستان‏‌های تابعه از «فرصت‏‌طلبی» این همکاران محترم، برای استخلاص از بدهی انباشته به شرکت‌‏ها برای جابجایی نرم‏‌افزار بدون توجه به چالش‌‏های تالی آن کمال سوء استفاده را می‏‌کنند.

این رفتار که اقدامی «به صرفه و صلاح دستگاه» از سوی برخی مدیران تفسیر می‌‏شود، با توجه به تحمیل هزینه‌‏های مادی و غیرمادی سنگین به بیمارستان در فرآیند این جابجایی عجولانه، در نهایت به یک بازی باخت-باخت منجر می‌‏شود. تکرار و تداوم این روال منجر به استمداد کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان از مرکز مدیریت آمار و فناوری وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۸ و صدور و ابلاغ دستورالعمل شماره ۱۱۰/۱۵۷۰/د مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ از سوی «مرکز» با هدف قانونمند کردن روال جابجایی نرم‌‏افزار شد. این دستورالعمل تصریح می‌‏کند که: «… در شرایط اجتناب‌‏ناپذیر جایگزینی سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی (HIS) که امری پرهزینه و زمان‌بری است، همگام با طرح‌‏های ابلاغی وزارت بهداشت و هماهنگی با مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت متبوع و با ارسال دلایل توجیهی از سوی واحد فناوری اطلاعات دانشگاه مربوطه صورت گیرد.»

کمیسیون سلامت الکترونیک ضمن محترم شمردن حق طرف‏‌های عرضه و تقاضا برای انتخاب، همکاران محترم را بیش از پیش به رعایت اصل انصاف در کسب‌‏وکار دعوت می‌‏کند. در عین حال، مدیران محترم بیمارستان‏‌های کشور را به این نکته توجه می‌‏دهیم که استمرار خدمات شرکت‏‌ها در بیمارستان‏‌های کشور در شرایط ویژه کرونایی امسال، بدون تعیین تکلیف قرارداد پشتیبانی و پرداخت ریالی به شرکت‌‏ها در ۹ ماه گذشته، مستوجب سپاس و امتنان است، نه فرصت‌طلبی و «حذف» طرف خدمت‏‌دهنده از منظر توجیه «صرفه و صلاح دستگاه».

این کمیسیون از همکاران محترم دعوت می‌‏کند، گزارش مطالبات ناشی از «جابجایی نرم‌‏افزار» از بیمارستان‏‌ها را از سال ۱۳۹۶ تا امروز با ذکر نام بیمارستان و نرم‏‌افزار جایگزین شده، تهیه و برای پیگیری و اقدام از مجاری قانونی در اختیار سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‏ای قرار دهند. در عین حال به همکاران محترمی که در شرایط ویژه سال جاری از برچیده شدن غیر مسئولانه نرم‌‏افزار HIS خود آسیب می‌‏بینند، توصیه می‌‏کند مراتب را با برآورد زیان وارده از طریق شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پیگیری کنند.»

  نظرات