دومین نشست خبری هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد

دومین نشست خبری هیات مدیره

دومین نشست خبری هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد

دومین نشست خبری هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد - وبسایت ساناسیستم

حسین اسلامی رییس هیات مدیره دوره ششم در این نشست خلاصه‌ای از اقدامات هیات مدیره طی ماه گذشته را بیان کرد و به پرسش‌های خبرنگاران درباره آنها، انتخابات و برگزاری مجمع آتی پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، دومین نشست خبری هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ ماه برگزار شد.

حسین اسلامی رییس هیات مدیره دوره ششم در مقدمه این نشست خلاصه‌ای از اقدامات هیات مدیره طی ماه گذشته را بیان کرد. او ضمن بیان برگزاری پنج جلسه هیات مدیره جدید تا کنون، به تشکیل سه کارگروه تخصصی «اصلاحات قانونی اساس‌نامه و آیین‌نامه‌ها»، «درآمدزایی» و «بازطراحی کمیسیون‌ها» اشاره و اعلام کرد که خروجی کار آن‏ها تا پایان سال ارائه خواهد شد.

اسلامی در ادامه به برگزاری نشست‌ با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرد و گفت: «وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر تقویت خود تنظیم‌گری درون صنف تاکید دارد و همچنین خواستار حضور نمایندگان بیشتری از نظام صنفی رایانه‌ای در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی است.»

او همچنین به برگزاری نشست‌ مشترک با رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور اشاره کرد و بیان داشت که در این نشست برای حل بسیاری از مشکلات استارتاپ‌ها تصمیم‌های خوبی گرفته شده و با هماهنگی دادستانی به زودی اطلاعات بیشتری در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.

اسلامی همچنین از برگزاری نشست با معاون دادگستری استان تهران خبر داد و گفت: «در این جلسه که رییس کمیسیون فین‏تک سازمان نصر استان تهران و رییس کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین نصر کشور حضور داشتند، با جواد جاویدنیا درباره رمزارزها و فناوری بلاکچین و موضوعات پیرامونی آن گفتگو شد.»

به گفته او در این جلسه مقرر شد که در حوزه رمزارزها و فناوری بلاک‌چین، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان یک مرجع تخصصی برای شناخت بهتر این موضوع در کنار دادگستری قرار گرفته تا با همکاری سازمان نصر در موضوعات مرتبط با بلاکچین و فین‏تک و نیز مسائلی که در آینده نزدیک به وجود خواهند آمد، با اطلاعات تخصصی بیشتر و بهتری ورود کنند.

برگزاری نشست با مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور موضوع دیگر صحبت‌های رییس هیات‏مدیره سازمان نصر تهران بود. به گفته او در این نشست، موضوع استفاده از ای‌نماد و حمایت از کسب‏وکارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک مطرح و مقرر شده در این زمینه جلسات به صورت مستمر برگزار شود.

اسلامی همچنین اضافه کرد: «با تصمیم اعضا هیات‏مدیره، مصوبات جلسات هیات‏مدیره و در صورت امکان، مصوبات کمیسیون‌ها هم منتشر خواهد شد تا همه اعضای صنف در جریان اقدامات و اتفاقات درون سازمان قرار بگیرند. در نظر است تمهیداتی برای حضور اعضای صنف در نشست‌های هیات‏مدیره هم فراهم شود.»

اسلامی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره دو قطبی شدن انتخابات و حواشی بعد از برگزاری آن، این اتفاقات را با توجه به افزایش تعداد اعضا و مشارکت قابل توجه آن‏ها در انتخابات، طبیعی دانست و گفت: «وجود دو یا چند قطب در هر انتخاباتی طبیعی است. اما همه اعضای هیات مدیره در نگاه رو به آینده، ایجاد تحول و مطالبه‌گری همسو هستند و تنها در راه‌حل‏ها اختلافاتی وجود داشت که قبل از انتخابات هم خود را نشان داد.»

او اضافه کرد: «در این دوره هر دو طرف بر قانون‌گرایی تمرکز کرده‌اند و مصلحت‌اندیشی، ریش سفیدی برای جمع‌بندی موضوعات کنار گذاشته شده است. در این دوره قانون‌گرایی بیشتر خود را نشان داده و ابهامات قانونی روشن‌تر شده است.»

رئیس هیات‏مدیره سازمان نصر استان تهران در پاسخ به این که آیا انتخابات شاخه فروشگاه ها و مشاوران برگزار خواهد شد؟ گفت: «در دستور جلسه مجمع قبل، تنها رای‌گیری درباره ابطال یا تایید شاخه فروشگاه‌ها قید شده بود و موضوع نتایج شاخه مشاوران خارج از دستور به رای گذاشته شد. این موضوع این سوال را ایجاد کرد که اگر انجام رای‌گیری درباره شاخه مشاوران از قبل اطلاع‌رسانی شده بود شاید اعضای بیشتری در مجمع حاضر می‌شدند.»

او همچنین اظهار داشت که: «موضوع برگزاری انتخابات در دستور جلسه مجمع قبل وجود نداشت و برگزاری انتخابات چه در یک شاخه و چه در کل شاخه‌ها، نیازمند مجمع دیگری است که در آن دستور جلسه انتخابات وجود داشته باشد. همچنین هیات نظارت جدیدی هم باید تشکیل شود. پس از انجام مشورت‏های قانونی و تدبیر مسیرهای قانونی این موضوع بلافاصله انجام خواهد شد.»

اسلامی همچنین با بیان اینکه تمامی اعضا خواهان این هستند که این موضوع زودتر جمع‏بندی شود، گفت: «تمام موضوعات باید مبتنی بر موازین قانونی پیش برود و انشالله ظرف دو تا سه هفته آینده این اتفاق خواهد افتاد و انتخابات برگزار خواهد شد.»

اسلامی درباره تعامل با سایر تشکل‌های تخصصی و قانونی تاکید کرد و گفت: «هرچه‌قدر که بتوانیم مبتنی بر منافع صنف با نهادهای دیگر تعامل خواهیم داشت و نگاه و رویکرد ما همراهی و همکاری حداکثری است.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا صرافی‌های آنلاین می‌توانند عضو سازمان نصر باشند یا خیر گفت: «صرافی‌های آنلاین در تقسیم‌بندی فعلی در شاخه فروشگاه‌ها دسته‌بندی می‌شوند. در این انتخابات مشخص شد که عضویت و حضور شاخه فروشگاه‌ها به دلیل تنوع و تکثر آن‏ها طی سال‏های اخیر، نیازمند اصلاح در دستورالعمل‏ها و قوانین مربوط به عضویت است. این موضوع در دستور کار هیات مدیره دوره ششم قرار دارد تا از این طریق شاخه فروشگاه‌ها در این دوره شاخه‌ای پررونق باشند.»

در ادامه رییس سازمان نصر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا هیات نظارت در انتخابات بعدی جایگاه قانونی دارد یا خیر، بر وجود مصوبه هیات‏مدیره و شورای مرکزی در تشکیل هیات نظارت تاکید کرد و گفت: «فعالیت‌های هیات نظارت در چارچوب دستورالعمل برگزاری انتخابات انجام می‌شود. همچنین تمام اعضای آن، اعضای شناخته‏شده‌ای هستند و داوطلبانه وقت و انرژی بسیاری را برای برگزاری هر چه دقیق‏تر انتخابات صرف کردند.»

او با قدردانی از زحمات هیات نظارت ادامه داد: «فعالیت‌های هیات نظارت شفافیت را بیشتر کرد و همچنین کمک کرد مشکلات اجرایی به صورت قانونی حل شود.»

اسلامی گزارش دوم هیات نظارت را موضوع مورد اختلاف دانست و گفت: «مطابق قانون باید در مهلت دو روزه بعد از انتخابات، اعتراض‌ها وصول شده ولی بعضی اعتراضات بعد از شش روز وصول شده‌اند. البته این موضوع حاد و حساسی هم نیست و می‌تواند وجاهت قانونی داشته باشد و ارزشمند است.»

او اضافه کرد: «در این گزارش عنوان شده است که مجموعه هیات مدیره پنجم باید موضوع انتخابات را ادامه دهد، که این هم مورد اختلاف است. ما هیچ‌کس را متهم به جانب‌داری نمی‌کنیم، ولی خروج از موازین قانونی موضوعی است که باید به آن رسیدگی شود. بعد از انتخابات و پایان مهلت اعتراضات کار هیات نظارت تمام شده و قاعدتاً برای انتخابات احتمالی پیش رو باید هیات نظارت قانونی جدیدی تشکیل خواهد شد.»

اسلامی کمیسیون‌های تخصصی سازمان را رکن ارتباطی تعامل با تشکل‌ها و نیز ارتباط با بدنه صنف می‌دانست و تاکید داشت که کمیسیون‌ها باید نقش جدی‌تری را در ارتباطات ایفا کنند. او با ابراز علاقه‌مندی به فعال‌تر شدن کمیسیون‌ها اعلام کرد در این دوره هم کمیسیون‌ها این امکان را خواهند داشت که با تشکل‌های دیگر در سطوح مختلف بسته به بلوغ طرفین و منافع صنف وارد همکاری جدی شوند. او همچنین اضافه کرد که یکی از ایده‌هایی که برای انتخابات مطرح شده است این است که انتخابات از کمیسیون‌ها شروع شود به هیات مدیره برسد.

رضا قربانی رییس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و عضو هیات‏مدیره دوره ششم که در این نشست حاضر بود، حاشیه‌های انتخابات را ناشی از وجود شکاف‌هایی میان اعضا دانست و بیان داشت که دست گذاشتن روی این موارد کار درستی نیست.

قربانی معتقد است تلاش برای بزرگ‌تر شدن صنف، بازطراحی کمیسیون‌ها و بازآفرینی قوانین و ساختار، همه منجر به استقبال بیشتر از صنف خواهد شد و اگر این خانه کوچک بماند انجمن و تشکل‌های موازی با سرعت بیشتری شکل خواهند گرفت.

قربانی با تاکید بر اینکه در کمیسیون فین‌تک و سازمان نصر مخالفتی با انجمن فین‌تک وجود ندارد، گفت: «در این دوره درهای تعامل باز شده و همه اهداف مشترکی را دنبال می کنیم.»

او همچنین اضافه کرد: «صنف باید برای حوزه‌های جدید هم نقش‌آفرینی کند. حوزه‌های پیشرو مانند رمز ارزها و کمی بزرگتر از آن فناوری بلاکچین که تجربه موفق آن را در ارائه زیرساختی برای انتخابات اخیر هم شاهد بودیم.»

قربانی با اشاره به استفاده از بلاکچین در برگزاری انتخابات این دوره، اظهار داشت: «هرکس در حوزه فناوری فعال است می‌داند که همواره در قدم اول مشکلانی وجود دارد. اقدام هیات‏مدیره دوره پنجم در استفاده از این فناوری و همکاری با استارتاپی در این حوزه اقدامی شجاعانه بود.»

او ادامه داد: «تا کنون کوچکترین مسئله‌ای در خصوص نحوه برگزاری انتخابات به وجود نیامده و همان‌طور که هیات نظارت هم در گزارش خود تاکید کرده، هیچ تقلب و تخلفی هم در این زمینه صورت نگرفته است.»

رییس کمیسیون فین‌تک با بیان اینکه موضوع فناوری‌های نو روی زمین مانده و فرصت‌ها در حال از دست رفتن است، درخواست کرد: «کمک کنیم که این صنف بزرگ‌تر شود. از جذب بازیگران جدید نترسیم تا بتوانیم مطالبه‌گری بیشتری از دولت داشته باشیم. مشکلات امروز صنف فردی نیست و نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی قوانین است.»

در ادامه نشست حسین اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات سازمان نصر تهران از حمایت نهادهای دولتی و حاکمیتی‌ برخوردار بوده است؟ گفت: «هیچ‌کس از نهادهای حاکمیتی و دولتی در این مورد تماسی با من نداشته و هیچ حمایتی هم نداشته‌ام. این تصمیم قطعی خودم بعد از چندسال حضور در صنف و در مسئولیت بازرس نصر تهران در دو سال متوالی بوده است.»

او همچنین در جواب به این سوال خبرنگارن که چه ‌قدر احتمال دارد که ریاست نصر کشور را به عهده بگیرد؟ گفت: «اول نیاز است که تکلیف هیات مدیره تهران روشن شود. انتظار ما این است که در این دوره نمایندگان سازمان تهران در شورای مرکزی بیشتر از دوره قبل شود و اگر این اتفاق بیفتد مطمئناً اتفاقات بسیار خوبی در کشور خواهد افتاد.»

او اضافه کرد: «خودم را بهترین گزینه برای ریاست نصر کشور نمی‌دانم. اما اینکه رییس کشور از استان دیگری باشد و پروازی در جلسات شرکت کند، به هیچ وجه تجربه خوب و موفقی نخواهد بود. رئیس کشور برای تعامل با نهادهای مختلف نیاز دارد که حضور جدی در پایتخت داشته باشد. دوره‌هایی که رییس نصر کشور و تهران یکی نبوده‌اند، برای سازمان تجربه موفقی نبوده است.»

او در پاسخ به این اینکه چه کسانی را برای ریاست نصر کشور مناسب می‌دانید گفت: «زمانی که در خصوص معرفی نمایندگان نصر تهران در شورای مرکزی، به جمع‌بندی برسیم اعلام خواهیم کرد. ولی به صورت پیش‏فرض کسی که سابقه حضور در هیات مدیره و تعامل با نصر کشور داشته، مناسب‌ترین گزینه است. دیدگاه من و سایر اعضای هیات‏مدیره تهران متفق‌القول هستند که کسی این مسئولیت را باید بپذیرد که حضور جدی و مستمر در تهران داشته باشد.»

منبع : سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران

  نظرات