راهکارهای تامین امنیت تجهیزات شبکه

راهکارهای تامین امنیت تجهیزات شبکه

راهکارهای تامین امنیت تجهیزات شبکه

راهکارهای تامین امنیت تجهیزات شبکه

موضوع امنیت شبکه یک موضوع بسیار گسترده است، ما در این مقاله قصد داریم شما را با امنیت شبکه و راه های تامین امنیت شبکه آشنا کنیم.

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه راهکاری است که موجب می شود افراد غیر مجاز به شبکه دسترسی نداشته باشند و شبکه را در برابر دسترسی آن ها محافظت می کند. در امنیت شبکه امنیت دستگاه‌ها و امنیت اتصالات  فراهم شود.در واقع امنیت شبکه باعث می شود تا شبکه از دسترسی ها غیر مجاز فیزیکی و نرم افزاری، سو استفاده ها، تغییرات و فاش شدن اطلاعات جلوگیری شود.امنیت شبکه را با ابزارهای مخصوص تامین می کنند، تا هیچ کس نتواند به شبکه و دستگاه هایی که به شبکه متصل هستند دسترسی داشته باشد. بنابراین تا زمانی که یک هکر نتواند به شبکه وارد شود نمی تواند اطلاعاتی را هک کند و به آن ها دسترسی داشته باشد.

سه اصول اساسی امنیت اطلاعات در شبکه محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن همیشگی است. با این سه اصول تمام اقدامات برای امنیت شبکه ایجاد می شود و تمام تجهیزات شبکه باید در زمان نقل و انتقال اطلاعات این سه اصول را پیاده سازی و اعمال کنند.به طور کلی امنیت شبکه یعنی پیکربندی ها و سرویس هایی برای کامپیوتر انجام شود تا این سه اصول تامین شوند. این پیکربندی ها توسط سخت افزارها و نرم افزارها انجام می شود.

اهمیت امنیت شبکه

امروزه طراحی شبکه بسیار پیچیده است و شبکه در هر لحظه در مقابل تهدیدات و حملات هکرها قرار دارد، زیرا هکرها هر روزه روش ها و دستگاه های جدیدی برای هک کردن اطلاعات کاربران در شبکه دارند.بنابراین ابزارها و برنامه هایی زیادی وجود دارند که به وسیله ی آن ها می توانید امنیت شبکه را تامین کنید.هک و حملات دیگر تمام شبکه ها و سیستم ها از جمله سیستم های خانگی یا شبکه های کسب و کارها را تهدید می کند.تهدیدات امنیت شبکه از مواردی است که باید همیشه مورد توجه قرار بگیرد و اقدامات لازم برای امنیت شبکه و اطلاعات به کار برده شود.تمامی اطلاعات، نرم افزارها، برنامه ها و هر چیزی که در سیستم شما وجود دارد و مورد توجه است، امنیت کامپیوتری است.

امنیت در شبکه به سه بخش تقسیم می شود. بخش اول حفاظت است، به این معنی که پیکربندی سیستم ها و شبکه ها به طور صحیح انجام شود.

بخش دوم بخش تشخیص است، در بخش تشخیص شما باید به خوبی تشخیص دهید چه زمانی پیکربندی تغییر کرده یا مشکلی در شبکه وجود دارد.

و بخش سوم عکس العمل است، پس از این که مشکل شبکه ا پیدا کرده و به اصطلاح عیب یابی کردید باید عکس العملی مناسب داشته باشید و سیستم را به سرعت به حالت امن اولیه برگردانید.بنابراین اگر هکرها بتوانند هر کدام از این مراحل را انجام دهند و در این زمینه از شما جلو بزنند امنیت شبکه به خطر افتاده و آن ها می توانند به شبکه دسترسی داشته باشند.

لایه های امنیت شبکه

در سازمان ها و شرکت ها شبکه لایه های زیادی دارد. حملات هکرها در هر لایه ای از امنیت شبکه می تواند اتفاق بیفتد. بنابراین سیاست های امنیتی شما ممکن از در هر لایه ای باشد.

امنیت شبکه به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود که عبارت است از فیزیکی، تکنیکی و مدیریتی.

امنیت شبکه فیزیکی

کنترل امنیت فیزیکی به این منظور طراحی شده است تا افراد غیر مجاز نتوانند به سخت افزارهایی همچون روترها دسترسی داشته باشند. از جمله تجهیزات ضروری برای امنیت عبارت است از قفل، احراز هویت و دیگر ابزارها.

امنیت شبکه تکنیکی

وظیفه ی کنترل های امنیتی تکنیکی این است که از داده هایی که در شبکه ذخیره شده اند و یا داده هایی که منتقل شده اند حفاظت می کند. حفاظت از این داده ها به صورت انجام می گیرد.اول محافظت از داده ها و سیستم در برابر دسترسی افراد غیر مجاز و دوم حفاظت از کاربران در مقابل فعالیت های مخرب.

امنیت شبکه مدیریتی

این نوع کنترل شامل سیاست های امنیتی است که رفتارهای کاربران کنترل و مدیریت می کند. به عنوان مثال هویت آن ها را مدیریت کرده و یا این که نحوه پیاده سازی تغییرات را کنترل می کند.

انواع امنیت شبکه

کنترل دسترسی شبکه

کنترل دسترسی موجب می شود تا افرادی مانند هکرها نتوانند به شبکه ی شما دسترسی داشته باشند.  این نوع کنترل را هم باید در مورد کاربران و هم در مورد دستگاه ها پیاده سازی کرد.کنترل دسترسی به شبکه یا به اختصار NAC دارای سطوح مختلفی است. به عنوان مثال ادمین می تواند به شبکه دسترسی کامل داشته باشد ولی کاربر تنها می تواند به فولدری خاص دسترسی داشته باشد.

نرم افزارهای آنتی ویروس و ضد بد افزار

نرم افزارهای انتی ویروس و ضد بد افزار شبکه ی شما را در برابر حملات نرم افزارهای مخرب مانند ویروس ها، کرم ها و یا تروژن ها محافظت می کند.بنابراین توجه داشته باشید که بهترین نرم افزار برای این ویروس ها نرم افزاری نیست که تنها زمانی که به شبکه وارد می شوید اسکن را انجام دهد، بلکه بهترین نرم افزار نرم افزاری است که به طور مداوم فایل ها را اسکن کند و آسیب ها را شناسایی و رفع کند.

فایروال چیست؟

فایروال ها در واقع مرزی است که بین شبکه های مطمئت و شبکه های نا مطمئن قرار می گیرد. شبکه های مطمئن شبکه داخلی شما بوده و شبکه های نا مطمئن شبکه های خارجی مانند اینترنت هستند.ادمین ها با استفاده از فایروال رول هایی را تعریف کرده که این رول ها ترافیک های خاصی را بلاک می کنند و یا این که به آن ها مجوز عبور می دهند. فایروال ها به دو دسته ی سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند.

امنیت برنامه ها و نرم افزارها

از هر نرم افزاری که در شبکه استفاده می کنید باید محافظت شود. زیرا برخی از برنامه ها سوراخ هایی امنیتی داشته  که هکرها با استفاده از آن به راحتی می توانند از فیلترینگ شما عبور کرده و به اطلاعات دسترسی داشته باشند. شما باید این سوراخ ها را شناسایی و رفع کنید.

  نظرات