رونمایی ستاد اقتصاد دیجیتال از تسهیلات «استارز اینوست» و جوایز نقدی برندگان الکام‌استارز

در دومین نشست خبری الکام‌استارز مطرح شد:

رونمایی ستاد اقتصاد دیجیتال از تسهیلات «استارز اینوست» و جوایز نقدی برندگان الکام‌استارز

رونمایی ستاد اقتصاد دیجیتال از تسهیلات «استارز اینوست» و جوایز نقدی برندگان الکام‌استارز

دومین نشست خبری الکام‌استارز برای اعلام جزییات در مورد برگزاری این رویداد استارت‌آپی هفته گذشته به صورت آنلاین در موزه ارتباطات برگزار شد.

به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

در این نشست، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری به جزییات حمایتی این بخش از تیم‌های برنده الکام‌استارز ششم پرداخت. آنطور که مهدی محمدی در این نشست اعلام کرد حمایت‌های ویژه این ستاد شامل ۳ حمایت ویژه چند میلیاردی از برندگان الکام‌استارز می‌شود. همچنین در این نشست سجاد جهانگرد،‌ مدیر برنامه آوردگاه سرمایه نیز توضیح داد که تا این لحظه ۱۷ مجموعه سرمایه‌گذاری برای حضور در این بخش از رویداد و همکاری با آوردگاه سرمایه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین در این نشست اعلام شد که تاکنون ۳۰ شرکت مراحل ثبت‌نام خود را پشت سر گذاشته‌اند و تکمیل ثبت‌نام دیگر متقاضایان حاضر در این رویداد تا ۲۰ دی ماه ادامه خواهد داشت.

۳ بسته حمایتی ویژه از سوی ستاد اقتصاد دیجیتال

مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست جمهوری در ابتدای این نشست اعلام کرد که الکام‌استارز یکی از رویدادهای مخصوص استارت‌آپهاست که به دور از نمایش و بزرگ‌نمایی که عموما در این فضا می‌شود، توانسته به بزرگ‌ شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها کمک کند و در کنار آن در شکل‌گیری مفهوم اقتصاد دیجتال در کشور نیز تاثیرگذار باشد. محمدی در این زمینه گفت: «برگزاری موفق این رویداد در سال گذشته به خوبی این موضوع را نشان داد و امیدواریم امسال و باتوجه به شرایط کرونا که این رویداد به صورت آنلاین برگزار می‌شود هم بتواند تاثیر‌گذاری خاص خودش بر این اکوسیستم را داشته باشد.»

محمدی می‌گوید که امسال آنها با مشارکت سازمان نظام صنفی‌رایانه‌ای سعی کرده‌اند به صورت جدی‌تری اقدام به حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی و همچنین توسعه بخش سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک کنند. براساس گفته‌های او حمایت‌های ویژه ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست‌ جمهوری از استارت‌آپ‌های برتر الکام‌استارز به سه بخش عمده تقسیم می‌شود.

محمدی در مورد بخش اول حمایت‌های این ستاد از برندگان الکام‌استارز توضیح داد: «بخش اول جوایز که مربوط به مسابقه اصلی الکام‌استارز است اینگونه برنامه‌ریزی شده که به هر ۱۵ تیم استارت‌آپی برتر مسابقه، ۱۰ میلیون تومان جایزه به صورت مستقیم ارائه شود. از بین این ۱۵ تیم، ۱۰ تیم از سمت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حمایت خواهند شد و جایزه ۵ تیم که در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوکی، فناوری مجازی‌سازی و ارائه راهکار در حوزه کرونا فعالیت کنند، نیز از سمت ستاد تامین خواهد شد.»

محمدی در ادامه به در نظر گرفتن تسهیلات ۵۰ و ۱۵۰ میلیون تومانی برای ۱۵ تیم برنده الکام‌استارز در قالب طرح دوم حمایتی ستاد اشاره کرد و گفت: «بخش دوم حمایت ستاد به شرکت‌های استارت‌آپی باز می‌گردد که ایده‌ای دارند و می‌خواهند این ایده را پیاده و به مرحله محصول برسانند و در واقع وارد فاز شتاب‌دهی شوند. در این مرحله این امکان را فراهم کرده‌ایم که اگر برندگان الکام‌استارز بتوانند سرمایه‌گذاری را در فاز شتاب‌دهی جذب کنند، برای ۱۰ تیم اول تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قابل تبدیل و بلاعوض در نظر بگیریم و برای ۵ تیمی که در حوزه‌های نوظهور امکان جذب سرمایه‌ پیدا کرده‌اند، نیز ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قابل تبدیل و بلاعوض تخصیص داده شود.»

محمدی در نظر گرفتن مکانیزم «هم‌سرمایه‌گذاری» با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی را طرح سوم حمایتی ستاد از برندگان الکام استارز عنوان کرد و توضیح داد: «امکان دیگری که برای برندگان الکام‌استارز ششم فراهم کرده‌ایم در امکان جذب سرمایه در پاویونی به نام «استارز اینوست» است. در این مرحله با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی مکانیزیم سرمایه‌گذاری مشترک را از طریق ۹ صندوق سرمایه‌گذاری که چندتا از آنها در شهرستان هم هستند را فراهم کرده‌ایم.» او تاکید می‌کند که با این نوع حمایت تلاش کرده‌اند تا استارت‌آپها امکان استفاده از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی را نیز داشته باشند. محمدی در مورد مکانیزم این حمایت گفت:‌ «مکانیزم این حمایت اینگونه است که اگر شرکتی در الکام‌استارز بتواند یکی از ۹ صندوق سرمایه‌گذاری اشاره شده را به جذب یک ایکس سرمایه‌گذاری قانع کند، ما نیز بسته به ارزیابی که انجام می‌دهیم بین ۲ ایکس تا ۴ ایکس روی آن شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنیم. یعنی اگر شرکتی در این رویداد موفق به دریافت یک میلیارد تومان از یکی از این ۹ صندوق شود ما بین ۲ تا ۴ میلیارد تومان به شیوه هم‌سرمایه‌گذاری، سرمایه در اختیار این استارت‌آپ می‌گذاریم.» محمدی تاکید می‌کند که با این نوع حمایت سعی کرده‌‌اند که سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها با مشارکت خصوصی-عمومی صورت گیرد و به جای اینکه آنها به اصطلاح ماهی را در اختیار استارت‌آپ‌ها بگذارند، ماهیگیری را یاد آنها دهند. به باور او آنها در این طرح‌های حمایتی تلاش کرده‌اند که در مقام دولت دست با ارزیابی و انتخاب استارت‌آپها نزنند و افرادی که تجارت را بهتر متوجه می‌شوند و حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شوند وارد فضا شوند.

اما این تمام حمایت‌های ستاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری از برندگان الکام‌استارز نیست. به گفته محمدی ۳۰۰ میلیون تومان هم این ستاد از طریق سامانه «راه‌ نوآوری» برای ۱۵ برنده ششمین رویداد الکام‌استارز در نظر گرفته است. او در این مورد گفت: «یک حمایت خارج از ۳ حمایت اصلی از برندگان الکام‌استارز داریم و آن در اختیار گذاشتن امکانات از طریق سامانه راه‌نوآوری به برندگان این رویداد است. ما ۲۰ میلیون تومان کیف پول برندگان الکام‌استارز را در سامانه راه‌نوآوری شارژ خواهیم کرد تا بتوانند از امکانات و خدمات آن استفاده کنند.» سامانه راه‌نوآوری یکی از سامانه‌های تازه تاسیس از سمت ستاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که خدمات زیرساختی و دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز استارت‌آپها و شرکت‌های دانش بنیان را با تخفیف ویژه در اختیار این گروه می‌گذارد.

برات قنبری، دبیر کل سازمان نصر کشور هم به عنوان یکی از حامیان اصلی و برگزار‌کننده الکام‌استارز در این نشست خبری به جایگاه‌ ویژه استارت‌اپ‌ها در توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرد.

قنبری در این مورد گفت:‌«فضای مجازی جایگاه و اهمیت خاص خودش را دارد و شیوع و کرونا به خوبی این جایگاه را نشان‌ داد. علی‌رغم اینکه برخی می‌گویند باید برنامه‌ریزی‌های فعلی براساس شرایط پسا کرونا باشد اما عمده تحلیل‌گران اعلام می‌کنند که دیگر دروان پسا کرونا نداریم و براساس شرایط فعلی باید شیوه انجام امور زندگی وکسب‌وکار را تغییر داد. در چنین شرایطی هم باز فضای مجازی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دیگر شیوه کاری براساس شرایط قبلی امکان‌پذیر نیست و شیوه حکمرانی براساس داده و فعالیت کسب‌وکارهای مجازی است.» او ادامه داد: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پیوسته در تلاش برای توانمندسازی زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا بوده و در این راستا برنامه‌ها مشخصی را دنبال کرده است. یکی از این برنامه‌ها هم برگزاری رویداد الکام‌استارز در نمایشگاه الکامپ بوده است. امسال نیز با توجه به شیوع کرونا تصمیم گرفته شد با وجود لغو برگزاری الکامپ، این رویداد به صورت مجازی برگزار شود.» به باور او الکام‌استارز و برگزاری دوره‌های گذشته آن نشان دهنده آغاز تحولی جدید در اقتصاد کشور بوده است. و برگزاری آنلاین آن حتما به توسعه جایگاه اقتصاد دیجیتال کمک خواهد کرد.

تسهیل فرایند همکاری با سرمایه‌گذاران

در ادامه این نشست سجاد جهانگرد، مدیر برنامه آوردگاه سرمایه الکام‌استارز در مورد بخش غیررقابتی الکام‌استارز که در نهایت می‌تواند منجر به جذب سرمایه برای استارت‌آپهای حاضر در این رویداد شود توضیحاتی ارائه داد. جهانگرد در مورد این بخش از رویداد الکام‌استارز گفت: «آوردگاه سرمایه نزدیک به ۴ یا ۵ سال است که در این رویداد برگزار می‌شود. در ۲ سال اخیر سعی کردیم آوردگاه سرمایه را با کمک بازیگران سرمایه‌گذاری در خود اکوسیستم جلو ببریم. دلیل هم این است که روند سرمایه‌گذاری برای بعد از نمایشگاه نیز پیگیری شود و فقط تبدیل به یک جلسه آشنایی نشود.» او ادامه داد: «سال گذشته آوردگاه سرمایه با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و همکاری دوستانمان در کارن کراد انجام شد. امسال هم علاوه بر کارن کراد،‌ انجمن سرمایه‌گذاران خطرپذیر را هم کنار خود داریم.» به باور جهانگرد درست است که کرونا باعث ایجاد محدودیت‌هایی شده است اما در کنار خود تسهیلاتی را هم به همراه داشته است. او در این مورد توضیح داد: «حداقل در بخش سرمایه‌گذاری برگزاری آنلاین رویداد به انجام کارها سرعت و راحتی بیشتری بخشید. سال‌های پیش یکی از مشکلات اصلی این بود که بتوانیم سرمایه‌گذاران را در میانه روز و در یک ساعت مشخصی به نمایشگاه بیاوریم. امسال به شیوه آنلاین این فرایندها بسیار تسهیل شده است.» به گفته او برگزاری شیوه آنلاین جذب سرمایه‌گذاری مزیت دو طرفه‌ای هم برای سرمایه‌گذاران و هم تیم‌های حاضر در الکام‌استارز خواهد داشت تا با فرصت و تمرکز بیشتری به همکاری با یکدیگر فکر کنند.

براساس اظهارات او تا این لحظه حدود ۱۷ مجموعه سرمایه‌گذاری با بخش آوردگاه سرمایه‌ الکام‌استارز اعلام همکاری کرده‌اند.

ثبت‌نام در الکام‌استارز ادامه دارد

در بخش دیگر این نشست آرش برهمند، مدیر اجرایی الکام‌استارز از تمدید ثبت‌نام در این رویداد خبر داد و اعلام کرد که براساس تصمیم‌ تیم اجرایی، امکان ثبت‌نام برای متقاضیان تا ۲۰ دی ماه ادامه دارد. براساس توضیحات او تا کنون ثبت‌نام ۳۰ شرکت استارت‌آپی برای حضور در الکام‌استارز نهایی شده است. برهمند در این مورد گفت:‌ «آمار برای ثبت‌نام بیشتر است و تجربه نشان داده که با نزدیک شدن به پایان زمان ثبت‌نام درخواست‌ها برای حضور در این رویداد بیشتر هم می‌شود. سال گذشته که به صورت فیزیکی این رویداد برگزار شده بیش از ۸۰ شرکت در الکام‌استارز شرکت کرده‌ بودند و امیدواریم این آمار امسال بیشتر هم شود.» ثبت‌نام در این رویداد از طریق elecom-stars.ir امکان‌پذیر است.

برهمند در مورد مشکلات احتمالی که هنگام برگزاری این رویداد آنلاین به واسطه ضعف در کیفیت اینترنت کشور ممکن است ایجاد شود توضیح داد: «همین الان در مرحله ثبت‌نام به این مشکلات برخورده‌ایم و در هفته گذشته چندین تیم به خاطر مشکلات یک درگاه پرداخت پیش‌تاز کشور امکان ثبت‌نام نداشته‌اند. در این شرایط علاوه بر عذرخواهی شرایط ثبت‌نام رایگان این دوستان را نیز فراهم کردیم.»

او در توضیح اینکه اگر شرکتی در این رویداد به خاطر کیفیت اینترنت امکان ارائه نداشته باشد چه راهکاری در نظر گرفته شده است گفت: «در کنار حضور به صورت آنلاین، امکان شرکت به شکل حضوری در مجموعه موزه ارتباطات نیز فراهم شده است. در واقع اگر شرکت‌کننده‌ای به خاطر مشکل اینترنتی فرصت ارائه خود را است دست داد سعی خواهیم کرد با همان تیم داوری شرایط ارائه مجدد را برایشان فراهم کنیم.» او تاکید کرد که مشکلات اینترنت محدود به تیم برگزارکننده الکام‌استارز نیست و همکاری آنها با موزه ارتباطات کشور برای فراهم کردن شرایط حضوری تیم‌ها در رویداد نیز به خاطر این مشکل همیشگی در شبکه اینترنت کشور است. برهمند تاکید کرد که تیم‌های استارت‌آپی که هنگام ثبت‌نام نیز با مشکل برخورد می‌کنند از طریق شماره تماس اعلام شده و شبکه‌های اجتماعی الکام‌استارز به تیم پشتیبانی این رویداد اطلاع دهند.

در صورت بروز مشکل هنگام ثبت‌نام از روز شنبه تا پنج‌شنبه (ساعت ۹ تا ۱۸) با شماره ۰۲۱۴۳۴۰۷۶۰۰ تماس بگیرید یا از طریق واتس‌اپ و با شماره ۰۹۱۰۷۶۸۵۷۷۱ با همکاران ما در تماس باشید. ششمین رویداد الکام‌استارز از ۲۹ دی ماه آغاز و تا ۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

  نظرات