سرور رکمونت چیست؟

سرور رکمونت چیست؟

معرفی سرور رکمونت

سرور رکمونت چیست؟ امروزه و در دنیای تکنولوژی، بحث شبکه و اینترنت داغ است و شرکت های سازنده همیشه در حال پیشرفت و رقابت با یکدیگر هستند و این باعث می شود که هر روز نسبت به دیروز کارایی و قدرت شبکه را به چشم ببینیم. حالا ما در این مقاله قصد داریم درباره شبکه و سرور به خصوص سرور رکمونت صحبت کنیم، پس تا انتهای مقاله را دنبال کنید.

قبل از هر چیزی ما باید بدانیم که سرور دقیقا چیست. حال با این توصیفات باید این را بدانیم که:

سرور چیست؟

در بحث شبکه، به رایانه ای که به دیگر رایانه ها خدمات ارائه می دهد سرور می گویند و به رایانه های دیگر کلاینت. برای مثال وقتی شما به سایت فروش خودرو مراجعه می کنید و فرم های مربوطه را پر می کنید تا بخواهید ماشین مورد نظر خود را خریداری کنید، شما و سیستمی که با آن وارد سایت شده اید کلاینت هستید و از سرورهای سایت مربوطه، یک سری اطلاعات را تقاضا می کنید. سرورهای سایت فروش خودرو تمامی درخواست های شما را دریافت کرده و پردازش می کنند و پاسخ شما را می دهند. هر چقدر سرورها بیشتر و بزرگ تر باشند، قدرت و پردازش وسیع تری را دارند و برای کارهای مختلف از آن ها استفاده می شود.

سرور رکمونت

سرورها به خاطر شکل و اندازه به ۴ دسته تقسیم می شوند:

– سرورهای ایستاده (Tower Server)

– سرورهای رک یا رکمونت (Rackmount Server)

– سرورهای تیغه ای (Blade Server)

– میکرو سرورها (Micro Server)

هر کدام از این سرورها از لحاظ هزینه و کارایی و شکل و اندازه و… با یکدیگر تفاوت دارند.

خوب موضوع این مقاله درباره سرور رکمونت است پس به سراغ آن می رویم.

سرور رکمونت یا رک چیست؟

شما یک سازمان و یا یک کسب و کاری را دارید که نیاز به سرورهایی با قدرت بالا و در عین حال هم کم حجم و نسبتا کوچک در آن مشاهده می شود، بهترین انتخاب برای شما سرور رکمونت است. شکل ساختاری رکمونت اینگونه است که سرورهای پر قدرت و در عین حال کوچک و جمع و جور که به صورت طبقه ای در فضایی به نام رک قرار می گیرند و پیچ می شوند. اگر لازم باشد سروری را تعویض کرد و یا وارسی نمود، لزومی ندارد تمام سرورها را خاموش کنیم و یا از متوقف کنیم؛ فقط کافی است که همان سرور را باز کرده و تعمیر و یا تعویض کنیم. سرور رکمونت، تراکم بیشتری را نسبت به سرور ایستاده دارد، زیرا هر کدام از رک ها چند سرور را در خود جای می دهند، بنابراین فضای کمتری را پر می کنند. اما خنک نگه داشتن آن ها هم به همان اندازه سخت تر و پر خرج تر است.

سرور رکمونت توسعه پذیر است، درست مثل سرورهای ایستاده. هر ارگان و سازمان به اندازه نیاز خود، می تواند که تعداد سرورها و ظرفیت آن ها در هر رک تغییر دهد. سرورهای رکمونت، کابل کشی تمیز تری را نسبت به سرورهای ایستاده دارند ولی همچنان تعداد بالایی از کابل درون آن ها استفاده می شود، برای اینکه هر سرور به صورت جداگانه به برق و شبکه و … متصل می شود و برای مثال شما اگر در یک رک ۴۲ سرور را داشته باشید، مسلما کابل های زیادی را باید برای آن بکشید.

سرورهای رکمونت چه مزایایی نسبت به دیگر سرورها دارند؟

– متراکم ترند و فضای کمتری را نسبت به سرورهای ایستاده اشغال می کنند.

– به طور کلی قدرتمند ترند از سرورهای ایستاده هستند.

– به سادگی می توان سرور معیوب را شناسایی و جدا سازی کرد و نیازی به خاموش کردن کل سرورها نیست.

– به خاطر شکل ساختاری که درون رک ها به کار گرفته شده است، کابل کشی ها آسان بوده و مدیریت آن ها راحت است.

با تمامی این مزایا، آیا عیب هایی هم در این سرورها وجود دارد یا خیر؟ جواب شما «بله» است.

سرور رکمونت

چه معایبی در سرورهای رکمونت وجود دارد؟

– هر کدام از سرورها به صورت جداگانه به خنک کننده سر خود دارند. به جز آن نیز، هر کدام از رک ها هم یک سامانه خنک کننده مجزا دارد. با این وجود، هر چقدر رک ها بلند تر و سرورها بیشتر باشند، تهویه کردن هوا و خنک کردن سرورها هم مشکل تر است. برای همین خنک نگه داشتن و تهویه هوا درون سرورهای رکمونت، باید با دقت و هزینه بالا انجام شود.

– باید توجه داشت که هر رک می تواند چندین سرور را در خود جای دهد، بنابراین با بالا رفتن تعداد سرورها، نگهداری از ان ها هم سخت می شود. در سرورهای ایستاده، هر کدام از رک ها یک سرور را در خود جای مدهند ولی در سرورهای رکمونت، هر کدام از رک ها چند سرور را در خود جای می دهند. به همین منظور، مهندسین شبکه راهی را پیدا کردند که فضایی که سرورها به آن نیاز دارند را کاهش دهند و ضعف های قبلی را برطرف کنند که همین مسئله باعث شد که سرورهای تیغه ای به وجود بیایند.

جمع بندی پایانی

اگر برای شما و شرکتتان بحث فضا وجود داد و فضای کافی برای سرور شبکه را ندارید ولی به سرورهایی با تعداد بالا نیازمند هستید، بهترین و مناسب ترین گزینه برای شما رکمونت است. ولی با این وجود باید به فکر خنک نگه داشتن سرورها و هزینه های احتمالی آن ها نیز باشید زیرا یک هزینه مناسب، شما را برای مدت طولانی بیمه خواهد کرد.

منبع:مفتاح

  نظرات