سیم و کابل

معرفی کامل انواع کابل شبکه

خدمات و سرویس های  شبکه مانند فایل شیرینگ،دسترسی اینترنت،پرینت شیرینگ و غیره با استفاده از زیر ساختهای شبکه شامل انواع سوئیچ ها روترها و کابلهای شبکه منتقل می شود.

این کابل ها هدایت کننده اطلاعات  و دیتای شبکه خواهند بود.

انواع مختلفی از کابل وجود دارند که با توجه به گستردگی و یا توپولوژی شبکه از آنها استفاده می گردد.

به طور کلی برای انتقال اطلاعات از ۳ نوع کابل استفاده می شود

کابل کواکسیال(Coaxial)

کابل با زوج سیم به هم تابیده(Twisted pair)

کابل فیبر نوری(ّFiber optic)

کابل های کواکسیال قدمت زیادی دارند و اولین بار از آن در سال ۱۸۸۰ ستفاده شد.

بیشترین استفاده از این کابها برای اتصال آنتن تلوزیون و یا برای اتصال انواع LNB  به گیرنده های امواج تلوزیونی می باشد.

البته در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ از آن برای راه اندازی شبکه کامپیوتری با پهنای ۱۰ مگابیت بر ثانیه نیز آن استفاده می شد. دو مدل استاندارد برای شبکه هایی که از کابل کواکسیال استفاده می کردند وجود داشت :

استاندارد ۱۰base2 که به thinnet  معروف بود . در این استاندارد حداکثر متراز کابل کشی ۲۰۰ متر بود که عدد ۲ در این استاندارد به این نکته اشاره می کند و عدد ۱۰ در آن نشان دهنده سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه است.

کابل این استاندارد RG-59  می باشد

استاندارد ۱۰base5  که thicknet  نام دارد و سرعت ۱۰ مگابیت را در حداکثر ۵۰۰ متر پشتیبانی می کند. کابل این استاندارد RG-58  می باشد.

امروزه از این کابلها برای انتقال تصاویر دوربین های مدار بسته آنالوگ استفاده می شود .کابلهای استفاده در این شبکه عموما RG58-RG59 هستند که توانایی برد تا ۵۰۰ متر را دارا هستند.

کانکتور مورد استفاده در این شبکه BNC  نام دارد که از یک آچار مخصوص برای اتصال آن به کابل از آن استفاده می شود.

کابل با زوج سیم به هم تابیده(Twisted pair)

در دهه ۱۹۹۰ این کابلها به عنوان تکنولوژی پیشرو برای انقال اطلاعات شبکه به بازار معرفی شدند . در شروع با استاندارد ۱۰base-T  (cat 3) که با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه توانایی انتقال اطلاعات رو داشت پا به شبکه های کامپیوتر گذاشتند.نسخه های بعدی این استاندارد بعدها وارد بازار شدند که توانایی انتقال اطلاعات را تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در کابلهای مسی را داشتند این استنادارد ها شامل ۱۰۰base-T (cat5-cat5e)- 10Gbase-Tx

کابلهای شبکه از رشته سیم که صورت جفت به هم تابیده شدند تا از تداخلات الکترومغناتیسی جلوگیری کنند و میزان افت سیگنال (Attenuation)در طول مسیر به حداقل برسد.

کابلهای شبکه درcategory  های مختلف دارای پهنای باند مختلفی هستند که عوامل مختلفی در این پهنای باند تاثیر دارند.

این عوامل شامل :

جنس مغز سیم که هرچه از مس بیشتری استفاده شده باشد میزان پهنای باند بیشتری را کابل از خود عبور می دهد .کابلهایی که از مغز تمام مس استفاده می کنند Bare Copper (BC)  بهتر از کابلهایی هستند که از مغز سیم آلومینیوم و با روکش مس استفاده می کنند Copper Clad Aluminum (CCA).

 میزان به هم تابیدگی که هرچه در کابل بیشتر باشد کابل از تداخل الکترومغناتیسی کمتری رنج می برد و پهنای باند بهتری را انتقال می دهد.

میزان یکدست بودن قطر سیم در طول مسیر نیز از عوامل مهمی هستند که در برندهای معروف و با کیفیت این یکدستی حفظ شده و میزان افت سیگنال(attenuation)  رو کاهش می دهد.

مسئله مهم دیگیری که در کابلهای شبکه اهمیت دارد جنس روکش این کابلهاست که آن ها برای محیط های مختلف مناسب می کند ، بعضی از کابلها برای محیطهای بیرونی که درمجاورت آفتاب و بارون هستند مناسب هستند که به آنها کابلهای Outdoor گفته می شود در این کابلها روکش در مقابل UV مقاوم است از این کابلها معمولا برای اتصال انواع رادیو در دکل های مخابراتی استفاده می شود.

کابلهای indoor   دارای روکشی از جنس PVC  یا LSZH (فاقد هالوژن که در زمان آتش سوزی دود سمی تولید نمی کند) هستند و در مقابل عوامل محیطی مقاوم نیستند و باید آنها را بوسیله داکت یا روکش فلکسی پوشاند

کابلهای outdoor  علاوه بر روکش بالا دارای یک روکش PE  مشکی رنگ هستد و در حالت دفنی از یک روکش حفاظتی  به نام Steel Armored  یک لایه سم که از آسیب دیدن آن  توسط حیوانات جونده جلوگیری می شود.

به طور کلی کابلهای شبکه از لحاظ ساختار در دو گروه اصلی قرار می گیرند.

۱-UTP(Unshielded Twisted-Pair)

۲-STP(shielded Twisted-Pair)

استفاده از فویل در کابلهای شبکه برای جلوگیری از وارد شدن اثرات القایی خارجی EMI یا همان نویز است و به کارگیری شیلد در کابل شبکه برای تخلیه اثرات القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم تخلیه ارت است.برای تخلیه کامل ارت می بایستی تمام تجهیزات پسیو شامل کابل ، سوکت و پچ پنل از نوع STP  باشند و به سیستم تخلیه ارت متصل باشند .این نکته مخصوصا در اتصال رادیوهای شبکه امری حیاتی است و از سوختن پورت اترنت در رادیو ها که رایجترین خرابی در این تجهیزات است جلوگیری می کند.

در کابل کشی در محیطهای پر نویز مانند محیطهای صنعتی و کارخانه ها علاوه بر استفاده از کابلهای STP می بایستی فاصله کابل شبکه تا کابلهای برق فشار قوی تا حداکثر میزان ممکن رعایت شود.

انواع مختلف کابل های شبکه از لحاظ مقاومت در برار EMI :

۱-UTP   چهار زوج به هم تابیده

۲-U/FTP   چهار زوج به هم تابیده و یک لایه فویل دور هر زوج

۳-F/UTP  چهار زوج به هم تابیده و یک لایه فویل دور چهار زوج

۴-S/UTP  چهار زوج به هم تابیده و یک لایه شیلد بافته شده دور چهار زوج

۵-SF/UTP چهار زوج به هم تابیده و یک لایه فویل و شیلد دور چهار زوج

۶-F/FTP  چهار زوج به هم تابیده و یک لایه فویل دور هر زوج و یک لایه فویل دور چهار زوج

۷-S/FTP چهار زوج به هم تابیده و یک لایه فویل دور هر زوج و یک لایه شیلد دور چهار زوج

۸-SF/FTP چهار زوج به هم تابیده یک لایه فول دور هر زوج و یک لایه فویل و شیلد دور چهار زوج.

سوکت استفاده شده در کابلهای شبکه از سری registered jack 45 (RJ45)هستند که این سوکت ها نیز بر اساس طبقه بندی کابل به انواع :

UTP cat5

STP cat5

UTP cat6

STP cat6