شرکت ها به چه تعداد سرور نیاز دارند و چرا؟

شرکت ها به چه تعداد سرور نیاز دارند و چرا؟

شرکت ها به چه تعداد سرور نیاز دارند و چرا؟

شرکت ها به چه تعداد سرور نیاز دارند و چرا؟

اگر در شرکت خود تعداد زیادی سرور دارید دیگر لازم نیست نگران ظرفیت سرورها باشید، اما این موضوع هزینه ی زیادی را به دنبال دارد.پس به طور کلی با این که پول و زمان زیادی صرف می کنید اما کسب و کارتان رشد خواهد کرد.اگر تعداد سرورهای موجود در شرکت شما از تعداد مورد نیاز کمتر باشد، وب سایت های شما به کندی اجرا می شوند و دیگر نمی توانید از آن ها استفاده کنید.

تعریف سرور

قبل از این که بخواهید برای شرکت خود سرور خریداری کنید باید در مورد سرور شناخت کافی داشته باشید و بدانید که سرور چیست و وظیفه ی چه کاری را بر عهده دارد.سرور یک کامپیوتر در شبکه است که وظیفه ان این است که داده ها و اطلاعات را به کامپیوترهای دیگری که به شبکه متصل هستند را فرستاده و تمامی منابع شکه را دیریت می کند.سرور، سیستم های مختلف را به هم متصل می کند و به این سیستم ها اجازه می دهد تا اطلاعات خود را به اشتراک بگذراند و بتوانند به نرم افزارها دسترسی داشته باشند.

تعیین تعداد سرورهای لازم

برای این که بتوانید تعداد سرورهای لازم را تعیین کنید باید مواردی را بررسی کنید که به آن ها می پردازیم.

تعیین کاربری سرور

در ابتدا باید کاربری سرور را مشخص کنید، سرورها انواع مختلفی دارند که هر کدام کار خاصی را انجام می دهند. و مطابق با کاربری مورد نظر شما هر کدام سخت افزار خاصی را نیاز دارند.به عنوان مثال سخت افزار وب هاستینگ با سخت افزار های دیگر یا تجهیزات اشتراکی مانند پرینتر متفاوت است.این که سرور قرار است چه کاری را انجام دهد شما تعیین می کنید، مثلا ممکن است بخواهید سرور شما منبع پردازش شما باشد یا محل ذخیره و نگهداری داده ها و اطلاعات و سایر موارد.سپس باید نوع تسک هایی که قرار است سرور مدیریت  کند را مشخص کنید، برخی از آن ها مبتنی بر رم، برخی مبتنی بر هارد و برخی دیگر مبتنی بر پردازنده هستند.

به عنوان مثال اگر قرار است شما از سرور برای پشتیبان گیری اطلاعات و فایل سرور استفاده کنید بهتر است از فضای مبتنی بر هارد استفاده کنید.اگر قرار است سرور یا دیتا بیس شما به درخواست های کاربران زیادی پاسخ دهد پس شما نیاز به رم بیشتری خواهید داشت.و زمانی که برای کاربری هایی مانند ماینینگ و مدلسازی به قدرت پردازش بالاتری نیاز دارید پس باید مبنی بر پردازنده باشد. در برخی از برنامه ها نیز شما هر سه مورد را نیاز دارید.توجه داشته باشید که سرورها دارای پردازنده های بسیار قوی هستند و به طور ۲۴ ساعته روشن می باشند تا تمام سرویس های آن ها برای شما قابل دسترس باشد. مقدار cpu و رم و هارد توسط یک جدول مشخص شده تعیین می شود.

تعیین تعداد کاربران

تعیین تعداد کاربران یک نکته بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد، مخصوصا در زمان هایی که کاربران زیادی به صورت همزمان از سروریس های شما استفاده می کنند.به عنوان مثال تصور کنید که شما در سایت خود یک فروش ویژه راه اندازی کرده اید، بنابراین اگر پیک ترافیک را در نظر نگرفته باشید سایت شما با کندی مواجه خواهد شد و یا به طور کامل کرش می کند.روش های مختلفی برای تعیین تعداد کاربران وجود دارد به عنوان مثال کاربر در دقیقه، که میانگین تعداد کاربران در دقیقه را محاسبه می کند.کاربران در حال حاضر، که نشان دهنده ی میزان استفاده کاربران از سرور در یک زمان مشخص است.

برای این که بتوانید تعداد کاربرانی که هر سرور می تواند پشتیانی کند را به دست آورید، باید مطابق درخواست هر کاربر برای رم و قدرت پردازش را مشخص کرده و آن را در تعداد کاربران ضرب کنید.با این محاسبه خیالتان راحت است که در زمان پیک ترافیک، سرورتان می تواند به کاربران سرویس دهی کند.تعداد کاربران سرورهایی که توسط کارکنان داخلی شرکت استفاده می شود کاملا مشخص است. برای مثال شرکتی که با ۱۰ کارمند یک سرویس ایمیل را خریداری میکند، می داند که چند کاربر دارد.اما در برخی از موارد نمی توانید تعداد کاربران را مشخص کنید برای مثال زمانی که شما یک محصول جدید را لانچ می کنید مجبورید پیش بینی کنید و این کار را با استفاده داخلی یا استفاده از کاربران این را انجام دهید.روش دیگر این است که می توانید سرور های مشابه را به عنوان مرجع مورد استفاده قرار دهید بدین ترتیب تعداد درخواست هایی که در زمانی مشخص پاسخ داده می شود را اندازه گرفته و در مقدار قدرت سرورها ضرب کنید.اگر سرور مرجع ندارید می توانید از کسب و کارهای دیگر و تجربیات آن ها کمک بگیرید.

تعیین وسعت کسب و کار

اگر شما یک شرکت کوچک دارید بایک سرور می توانید نیازهای خود را رفع کنید ولی اگر شرکت بزرگ تری دارید برای هر درخواست به یک سرور نیاز خواهید داشت.برای شرکت هایی که کاربران زیادی ندارند و تعدا کاربران آن ها محدود  بوده یک سرور می تواند کافی باشد. به عنوان مثال اگر به دنبال یک راه ساده برای اشتراک گذاری اسناد و مدارک خود هستید می توانید از یک سرور استفاده کنید.باید به این نکته توجه داشته باشید که فضای لازم برای ذخیره سازی ایمیل ها بسیار مهم بوده و اگر حجم ایمیل های شما بالا باشد ممکن است به یک سرور جدا احتیاج داشته باشید.برای مثال برخی از شرکت ها هستند که وظیفه آن ها ثبت اسناد و مدارک است و بنابراین باید ایمیل ها را برای مدتی مشخص نگهداری کنند.

گاهی باشد بین سرور فیزیکی و سرور ابری یکی را انتخاب کنید. سرور فیزیکی در محل شرکت قرار می گیرد در واقع به صورت on site است و به یک فضا برای قرار گیری پرسنل، نگهداری و پشتیبانی نیاز دارد. در سرورهای فیزیکی کسی نمی تواند اطلاعات شما را هک کرده و به آن ها دسترسی داشته باشد.در سرویس های ابری یک شرکت ثالث وجود دارد که این شرکت ثالث سخت افزار را برای شما تامین کرده و هاست می کند. بنابراین شما از طریق اینترنت به تمامی سرویس ها دسترسی خواهید داشت.

  نظرات