مجازی سازی VM Ware

شاید برای شما که ادمین شبکه یک سازمان یا یک شرکت بزرگ هستید پیش آمده که بخواهید برنامه جدیدی را در شبکه‌تان راه‌ اندازی کنید اما برای این کار نیاز به یک یا چند سرور جدید داشته باشید. ممکن است شرکتی که این نرم‌ افزار را به شما می فروشد از شما بخواهد که یک سرور اختصاصی برای او فراهم کنید و یا خود شما بخاطر نگرانی از این که نرم‌ افزار جدید با نرم‌ افزارهای قبلی تان تداخل ایجاد کند، بخواهید سرورهای آنها را از هم جدا کنید.
در چنین مواقعی نه‌ تنها باید هزینه سنگینی برای خرید سرورهای جدید بپردازید، بلکه احتمالا باید مدت زیادی هم صبر کنید تا این بودجه تامین شود و این موضوع درحالی اتفاق می افتد که شما سرورهایی دارید که در حال کار کردن با تنها ۵ تا ۱۵% از قدرت واقعی خود هستند!
در چنین شرایطی، بهترین راه‌ حل، استفاده از VMware vSphere  است. با این روش علاوه بر این که مشکل به راحتی حل می شود، به امکانات بسیار دیگری نیز دسترسی می یابید.

VMware VSphere  چیست؟

به عنوان یک متخصص شبکه حتما با VMware و مجازی سازی آشنا هستید و حتی برای این که بدانید مجازی سازی دقیقا چه کاری انجام می دهد، احتمالا یک نسخه از VMware Workstation را روی ویندوز خودتان نصب کرده‌اید و با آن آشنایی پیدا کرده‌اید. اما بیایید کمی وسیع‌تر به این موضوع نگاه کنیم. جایی که تعداد سرورها بسیار زیاد هستند مواردی مانند سرعت، زمان در دسترس بودن یک سرور و سرویس های آن، زمان بکاپ گیری و Restore‌ کردن، میزان مصرف برق، چگونگی خنک نگه‌ داشتن سرورها، فضای لازم برای نگهداری سرورها، استفاده از حداکثر توانایی سرورها و بسیاری موارد دیگر برای شما اهمیت پیدا می کند.

مدیران و کارشناسان بیش از ۳ میلیون شبکه بزرگ دنیا، استفاده از نرم‌ افزارهای تولیدی شرکت VMware که آخرین و کامل ترین محصول آن VSphere است را برای چنین شرایطی انتخاب کرده‌اند. اولین فرقی که این نرم‌ افزار (ESX Server) با نسخه Workstation خود دارد این است که به صورت مستقیم روی سخت‌ افزار شما نصب می شود و دیگر نیازی به یک OS رابط نیست. این موضوع باعث افزایش ۷۰‌ درصدی سرعت کارکرد می شود.

ویژگی های منحصر به‌ فرد VMware VSphere

این برنامه دارای ویژگی های منحصر به‌ فرد دیگری نیز است که در ادامه به مرور تعدادی از آنها می پردازیم:

۱. vMotion

یکی از جذاب‌ترین امکاناتی که vSphere به شما می دهد این است که شما می توانید یک OS مجازی را در حالی که روشن و در حال سرویس دهی است، به صورت اتوماتیک یا دستی از روی یک سرور ESX (سرور فیزیکی) به روی یک سرور ESX دیگر و بدون هیچ‌ گونه قطع سرویس و یا Downtime‌ ای در عرض چند ثانیه منتقل کنید بدون ازدست دادن حتی یک Packet. به طوری که کاربر هیچ تغییر و یا مشکلی احساس نمی کند!

۲- Storage vMotion

از دیگر امکانات جالب vSphere 4 این است که می توانید یک OS مجازی را درحالی که روشن و در حال سرویس دهی است، بصورت اتوماتیک یا دستی از روی یک استوریج (محلی که OS‌ های مجازی ذخیره شده اند) به روی یک استوریج دیگر و بدون هیچ گونه احساس قطعی سرویس از سوی کاربران و به صورت کاملا آنلاین منتقل کنید!

۳. Distributed Power Manager یا DPM

در بسیاری شرکت ها و سازمان ها پس از پایان ساعات کاری، دیگر کاربری حضور ندارد که بخواهد از سرویس های شبکه ما استفاده کند و اگر باشد، تعدادشان کم است. اما با این حال سرورها تا صبح روز بعد روشن مانده و در حال مصرف برق هستند. دستگاه های خنک کننده نیز باید در طول این زمان با تمام قدرت به کار خود ادامه دهند. تکنولوژی DPM می تواند هنگامی که بار روی سرورها کم می شود، به صورت اتوماتیک آنها را به یک یا چند سرور ESX مشخص منتقل کند و بقیه ESX‌ ها را تا زمانی که مجددا به آنها نیاز شود خاموش نگه‌ دارد. این کار تاثیر بسیار زیادی در میزان برق مصرفی، افزایش عمر مفید سرورها و هزینه نگهداری آنها خواهد داشت.

۴. (VMware High Availability (HA و VMware Fault Tolerance

فرض کنید یکی از سرورهای ESX دچار مشکل می شود و یا میزان بار (Utilization) روی آن بسیار بالا می رود. در این حالت VMware با استفاده از تکنولوژی HA باعث می شود OS هایی که در حال کار بر روی آن ESX هستند، توسط قابلیت vMotion به صورت اتوماتیک به یک سرور ESX دیگر که منابع (مثل CPU و RAM) در دسترس بیشتری دارد، منتقل شود در نتیجه، نیاز آن تامین شده و هیچ اختلالی در سرویس دهی آن OSها به وجود نیاید.
با قابلیت ساخت یک Snapshot به صورت Live بر روی یک سرور ESX و استوریج دیگر این امکان وجود دارد تا در هر لحظه سرور جایگزین به صورت آنلاین و بدون وقفه در مدار قرار گیرد.

۵. (VMware Distributed Resource Scheduler (DRS

فرض کنید روی سرور ESX چندین OS مجازی دارید که منابع یک سرور ESX (مثل CPU و RAM) به نسبت مشخصی بین آنها تقسیم شده است. حال اگر یکی از OS‌های مجازی با کمبود RAM و یا CPU مواجه شود، در حالی که سایر OSهای مجازی از تمام RAM و CPU اختصاص یافته شده خود به طور کامل استفاده نکرده اند، در این حالت DRS به میزان مورد نیاز برای OS اول از سایر ماشین ها RAM و یا ‍CPU قرض گرفته و نیاز آن را به صورت اتوماتیک در کسری از ثانیه تامین می کند و با پایان کار آن را در اختیار سایرین قرار می دهد. حال اگر RAM و CPU خالی به مقدار مورد نیاز یافت نشد، با کمک قابلیت vMotion ،OS مذبور را روی سرور ESX دیگر که صاحب منابع کافی است منتقل می کند و در تمام این مراحل کابران استفاده کننده از OS‌ های مجازی، هیچ تغییری را در حین کار حس نخواهند کرد.

۶. VM Update Manager

این قابلیت به شما اجازه می دهد که بتوانید تمامی ‌ESX‌ ها و OS‌ های روی آنها را به راحتی Update/Patch نمایید.

۷. VMware Data Recovery

این قابلیت، یک سیستم بکاپگیری و بازیابی اطلاعات مخصوص VMware بدون نیاز و وابستگی به Agent است که امکان تهیه انواع بکاپ ها را ازماشین های مجازی فراهم می کند.

۸. vCenter

شما می توانید با استفاده از این برنامه، به صورت مرکزی تمامی ‌سرورهای خود را مدیریت کرده، به کنسول‌های آنها دسترسی داشته و تمامی اطلاعات، log‌ ها و دیگر موارد را بررسی کنید.

نکته مهم: برای تمام قابلیت های فوق مثل vMotion و غیره وجود vCenter الزامیست.

نتیجه مجازی سازی

بطور خلاصه باید گفت که حرکت به سمت مجازی سازی یعنی حرکت به سمت:

  • کاهش هزینه‌های راه اندازی
  • کاهش هزینه‌های پشتیبانی
  • استفاده کامل از منابع موجود در شبکه
  • کاهش زمان Downtime
  • کاهش میزان مصرف برق
  • کاهش فضای مورد نیاز
  • و در نهایت همگام شدن با تکنولوژی روز دنیا و کمک به حفظ محیط زیست