مزایای استفاده از کابل فیبر نوری

مزایای استفاده از کابل فیبر نوری

 معرفی کابل فیبر نوری

مزایای استفاده از کابل فیبر نوری در این مقاله با معرفی کابلی به نام فیبر نوری پیش روی شما عزیزان هستیم. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع فیبر نوری آشنا کنیم.

کابل فیبر نوری چیست؟

نام دیگر فیبر های نوری تار های نوری می باشد. استفاده از کابل های فیبر نوری در فاصله های طولانی یکی از مزایا و کاربردهای عمده فیبر نوری می باشد. فیبر نوری به علت ساختار و تکنولوژی که در آن به کار رفته است کاربردهای بسیار زیادی دارد از جمله استفاده در مخابرات، استفاده در بستر اینترنت، استفاده در سیستمهای کامپیوتری، استفاده در بحث های هوا فضا و سفینه های مدرن یا حتی استفاده در اتصالات بین شهری.

اجزای تشکیل دهنده کابل فیبر نوری

در بحث بررسی فیبر نوری باید به جزئیات هر یک از اجزای تشکیل دهنده آن بپردازیم که ما برای سهولت کار این اجزا را به سه بخش عمده تقسیم بندی کرده ایم هسته ، بافته رویه و روکش.

در این قسمت به بررسی هر کدام از این اجزا می پردازیم و با دادن اطلاعاتی مهم اما جزئی سعی در ارائه یک دیدگاه مناسب در خصوص اجزای فیبر نوری به شما خواننده عزیز داریم:

بخش روکش :

این بخش یکی از بخش‌های مهم فیبر نوری و در معرض برخوردها می باشد. جنس روکش هم می‌تواند از پلاستیک و هم می‌تواند از شیشه باشد و هم می‌تواند یک الیاژی از این دو جنس را استفاده کرد. همانگونه که انتظار می رود بستگی به جنسی که در روکش استفاده می شود ضریب شکنندگی روکش هم متفاوت است. این ضریب شکنندگی را جنس استفاده شده در core تعیین می کند. یکی از دلایل استفاده از ضریب های شکنندگی متفاوت این است که پرتوهای ساطع شده از آن خارج نشود و با برخورد به بخشی که از قبل تعیین شده دوباره به همان جهت از اول ساطع شده و برگشته و هدایت شده باشد.

بخش هسته :

این بخش بخش اصلی فیبر نوری است که در میانه آن قرار دارد و از طرفی جنس آن نیز می‌تواند شامل طیف گسترده ای از مواد را در بر گیرد در اصل بخش هسته‌ای فیبر نوری را یا یک ماده فوق العاده شفاف شیشه‌ای یا یک مدیر پلاستیکی تشکیل می دهد پرتو ها که شامل پرتوهای نوری نیز می‌شوند هم اکثراً از همین بخش شروع به جریان و صیقل می کنند.

بخش بافر رویه :

 این بخش از فیبر نوری همان روکش و محافظ فیبر نوری می باشد از فیبر نوری در مقابل خطرات و تهدیدات محیطی که شامل خطرات فیزیکی مخاطرات شیمیایی و در معرض آلاینده‌های قرار گرفتن آن می‌شود محافظت می کند . اکثراً به صورت رنگی و از جنس پلاستیک می باشد.

مزایای کابل فیبر نوری:

۱. هزینه تمام شده فیبر نوری نسبت به سیم های موجود در بازار در مقیاس‌های بسیار زیاد برای مثال در استفاده های بین شهری، در استفاده های داخل شهری گسترده شامل خطوط مخابراتی و غیره نسبت به بقیه اجناس موجود در بازار و تکنولوژی های قدیمی تر بسیار کمتر است پس این باعث می شود که فاکتور قیمت در قبال کیفیتی که دریافت می شود بسیار با ارزش جلوه کند.

۲. قطر بسیار کم فیبر نوری نسبت به سیم های دیگر موجود در بازار و همچنین تکنولوژی هایی که قبلاً استفاده می شد یکی دیگر از مزایای این تکنولوژی در مقایسه با دیگر سیم ها می باشد این قطر به مراتب کمتر باعث می شود که حمل و نقل و هم نصب و استفاده از فیبر نوری بسیار راحت تر شود و منطقی تر باشد.

۳. انتقال داده بیشتر فیبر نوری به علت ظرفیت بسیار بالای پهنای باندی که دارد می تواند دیتاهای بسیار حجیم را نسبت به سیم های از جنس دیگر انتقال دهد لذا می‌توان گفت فیبرنوری نسبت به سیم های دیگر از جمله سیم های مسی و غیره توانایی انتقال بسیار بالایی را در داده های حجیم و بیشتر فراهم می کند.

۴. یکی از خوبی هایی که تکنولوژی فیبر نوری دارد این است که آپگرید آن به نسخه های بالاتر و پیشرفته تر با ارتقای روز به روز تکنولوژی دنیا بسیار آسان می باشد چون که می توان فقط لوازم الکترونیکی مختص به فیبر نوری را پیشرفته تر کرد و می‌توان از این خوبی که کابل فیبر نوری در همان منطقه نصب شده باقی می‌ماند استفاده کرد.

۵. همانطور که مهندسان این حوزه می‌دانند سیگنال های الکتریکی و برخی از سیم های رایج عبور کنند ممکن است شامل تداخلات شوند اما اگر سیم های ما فیبر نوری باشند این سیگنال های نوری موجود در فیبر نوری دیگر با هم تداخل ای نخواهند داشت اگر بخواهیم تخصصی‌تر آن را بگوییم تداخل الکترومغناطیسی موجود در سیم های قدیمی به هیچ وجه در فیبر های نوری وجود ندارد.

۶. با گذشت زمان و همچنین گرمتر شدن کره زمین نگرانی فعالان محیط زیستی نسبت به مصرف برق جهانی هر روز افزایش می یابد از طرفی مصرف برق بالای سیمهای دارای تکنولوژی قدیمی باعث می شود که هم در هزینه ها صرفه جویی کمتری شود هم بازدهی مورد انتظار ما حاصل نشود چرا که طبیعتاً بخشی از انرژی که در این بین منتقل می شود به گرما هم تبدیل می شود. یکی از خوبی هایی که سیمهای فیبر نوری دارند این است که سیگنالهای منتقل شده در آن ها تضعیف می شوند و این یعنی اینکه می‌توان از فرستنده هایی با مصرف میزان ولتاژ برق کمتری نسبت به فرستنده های الکتریکی گذشته استفاده کرد. این ویژگی فیبرهای نوری باعث می شود که ما هم از ولتاژ پایین تری استفاده کنیم هم مصرف برق پایین تری را داشته باشیم.

۷. یکی از خصوصیت هایی که در استفاده از مواد در مقیاس بسیار بالا باید در نظر گرفت امکان اشتغال زا بودن آنها است چون که فیبرهای نوری به علت جنس آنها و تکنولوژی مورد استفاده در آنها امکان اشتغال زا بودنشان بسیار پایین است، از دیدگاه ایمنی کار و ایمنی محیط استاندارد بالاتری را به ما خواهند داد دلیل آن هم این است که الکتریسیته از این سیم ها رد نمی شود و همین عدم وجود الکتریسیته به آتش زا نبودن این ماده و تکنولوژی کمک می کند.

۸. یکی از پارامترهای مورد بررسی در سیم‌کشی های متداول دانستن و پیش بینی کردن وزن این سیم ها با توجه به زیرساخت ها و شرایط موجود هر کارخانه هر شهر یا حتی هر پلتفرمی می باشد. یکی از برتری هایی که فیبر نوری نسبت به سیم های مسی و یا سیم های جنس دیگر دارد این است که وزن آن بسیار کم و سبک است البته این نکته را باید در نظر گرفت که وزن فیبر نوری نسبت به کابل های مسی هم سطح آن سبک تر است. این وزن کم فیبر نوری باعث می شود که هم در نصب کردن آن هم در استفاده کردن آن و هم در نگهداری های دوره ای آن شرایط کار متخصص نصاب و یا مصرف کننده شخصی بسیار راحت تر باشد.

۹. انعطاف پذیر نبودن یکی از مشکلات عمده سیم های مسی و دیگر سیمهای با تکنولوژی قدیمی بود یکی از خوبی هایی که سیمهای فیبر نوری دارند این است که انعطاف پذیری می باشند و با وجود این انعطاف پذیری قابلیت دریافت و همچنین ارسال کردن نور از آنها را می‌توان انتظار داشت در موارد خاص مثل دوربین های مدرن دیجیتالی و یا حتی در استفاده از موارد با کاربری خاص مثل عکس های پزشکی و تکنولوژی مربوط به آن و یا حتی مشاغل خاص مثل لوله کشی و غیر این خاصیت انعطاف پذیر بودن فیبر نوری بسیار خود را نشان می‌دهد و باعث شده که توجه سایر مشاغل جز مخابرات و غیره نسبت به این مدل از تکنولوژی جذب شود.

۱۰. یکی از مزیت ها و ویژگی های اصلی که ابتدا در میان ویژگی های عظیم فیبر نوری به چشم می‌آید سرعت بسیار بالای آن در انتقال دیتا هایی با حجم زیاد چه به شکل آنالوگ و دستی و یا چه شکل دیجیتالی و کامپیوتری می باشد این سرعت بالا در بعضی از مشاغل و یا در بعضی از ارتباطات خاص بسیار به چشم می آید و باعث می شود که آن متخصص در صورت وجود نداشتن فیبر نوری کیفیت لازم را در کار خود نداشته باشد.

۱۱. یکی از خوبی های دیگر فیبر نوری این است که تعمیر آن نسبت به بقیه سیم های مسی و غیره بسیار راحت تر می باشد و دیگر مانند سیم های مسی ترس از خطر اتصال کوتاه شدن مدارهای الکتریکی وجود ندارد.

۱۲. امنیت کابل فیبر های نوری به حدی بالا است که میتوان از آنها به راحتی در مراکز حساس استفاده کرد. این درجه از امنیت و پنهان بودن به دلیل تشعشع نشدن انرژی توسط تار ها می باشد .در نتیجه برای کسی که قصد نفوذ و استفاده از اطلاعات منتقله را دارد ، این آشکار سازی به شدت سخت و مشکل می گردد.

۱۳. ایمنی بالا در برابر ارسال نویز یکی از دیگر فواید کابل فیبر نوری میباشد. چون احتیاجی به نیروی الکتریکی نیست این خاصیت جلوه میکند. دلیل آن هم این است نور در مبدا تولید میشود و در مقصد دریافت میشود و در این بین دیگر تداخلی نمیتواند رخ دهد.

منبع:مفتاح

  نظرات