مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال چیست ؟-بخش اول

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال چیست ؟-بخش اول

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال چیست ؟

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو راهکار متناوب برای راه اندازی سیستم تلفن در سازمان ها و شرکت ها یعنی تلفن های سانترال قدیمی که بیشتر با برند پاناسونیک عرضه می شوند و راهکار VoIP بپردازیم.

ابتدا به معرفی و سپس به مقایسه هر دو راهکار می پردازیم.

تلفن سانترال چیست؟

اگر شما در سازمان یا شرکتی مشغول به کار باشید، به احتمال زیاد “تلفن سانترال” را شنیده اید. دستگاه های سانترال آنالوگ، دستگاه ی هستند که چندین دهه در ایران فعالیت داشته اند و معروف ترین برند در بین آنها برند Panasonic است.تلفن سانترال به تلفن هایی گفته می شوند که می توانند چندین خط تلفن شهری و همینطور دیگر خطوط داخلی یک سازمان را با یک عدد تلفن رومیزی کنترل کنند. این تلفن ها به تنهایی این قابلیت را ندارند و نیازمند دستگاه سانترال هستند. دستگاه سانترال مانند یک مرکز مخابراتی عمل می کند. دستگاه های سانترال در شرکت ها، مراکز اداری و سازمان ها برای مدیریت خطوط تلفن (داخلی و خارجی) مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند طوری برنامه ریزی شوند که بر اساس نیاز های شرکت بیشترین بهره وری را داشته باشند. برنامه ریزی آن ها معمولا از طریق کامپیوتر انجام می شود. در سیستم سانترال، تعدادی خط تلفن در پورت ورودی قرار می گیرند و با یک نسبت منطقی به پورت های خروجی تبدیل می شوند.به دستگاه سانترال، PBX هم می‌گویند. در واقع PBX مخفف عبارت انگلیسی “Private Branch Exchange” است که یک شبکه خصوصی تلفن به ‌شمار می‌رود.

سیستم تلفن PBX یک سیستم تلفن سنتی آنالوگ است که چندین دهه است که در حال استفاده است. یک سیستم PBX متشکل از اتصالات خط به خط مستقیم است که توسط دستگاه سانترال ایجاد می شود.

  نظرات