مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

در این مطلب  قصد داریم در مورد مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه صحبت کنیم. دوربین مداربسته تحت شبکه یک نوع سیستم مداربسته است که انتقال اطلاعات در این سیستم‌های مدار بسته با استفاده از پروتکل‌های مورد استفاده در شبکه، صورت می‌گیرد. این سیستم دوربین مداربسته به دلیل استفاده از پروتکل های تحت شبکه و همچنین استفاده از روش انتقال دیجیتال از محبوبیت بالایی برخوردار است، و تنها دلیل محدودیتی که در استفاده این سیستم مدار بسته وجود دارد، قیمت بالایی است که نسبت به دوربین مداربسته آنالوگ دارد. در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه آشنا کنیم.

در این مقاله میخوانید:

  • مزایای دوربین تحت شبکه
  • معایب دوربین تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه چه مزایایی دارد؟

در اولین قدم از بررسی مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه به سراغ مزایای می‌رویم. انتقال اطلاعات در دوربین مداربسته تحت شبکه دریافت اطلاعات کنترلی و ارسال اطلاعات با استفاده از پورتکل های شبکه صورت می یگرد.

– عدم استفاده از کابل های کواکسیال: در دوربین‌هایی که تحت شبکه نیستند برای انتقال تصاویر و صدا از دو کابل کواکسیال جدا از هم استفاده می کنند. در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه انتقال صدا و تصویر با استفاده WI-FI، و یا اینترنت انجام می شود و نیازی به استفاده از کابل وجود ندارد.

– هوشمند بودن: دوربین مداربسته تحت شبکه هوشمند هستند. این دوربین ها توانایی فشرده سازی فیلم های ضبط شده را دارند و از این جهت به یک زایانه کوچک تشبیه می شوند. دوربین های مدار بسته تحت شبکه قابلیت برنامه ریزی را دارند. با برنامه ریزی کردن این مدل از دوربین، میتوان از آن برای تجزیه و تحلیل تصاویر موجود در محیط نیز استفاده کرد. دوربین های هوشمند مدار بسته تحت شبکه توانایی تشخیص دود و یا حرکت را دارند و حتی قابلیت هایی مانند تشخیص افراد، شمارش کردن افراد، و دنبال کردن رنگ های خاصی دارا می باشند. یکی دیگر از قابلیت های دوربین مدار بسته ، قابلیت تشخیص کاهش و یا ناپدید شدن چیزی و هشدار دادن به کاربر می باشد.

 

مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

 

– عدم محدودیت در افزایش تعداد دوربین ها: افزایش تعداد دوربین ها در دوربین های تحت شبکه به پهنای باند سیگنال بستگی دارد. در اضافه کردن دوربین های تحت شبکه هیچ نوع محدودیتی از نظر تعداد وجود ندارد و تا جایی که پهنای باند مورد استفاده اجازه دهد، قابلیت افزایش وجود دارد.

– قابلیت دسترسی از راه دور: یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه ، قابلیت دسترسی از راه دور است. این دوربین ها توانایی تماشای ویدئوهای ضبط شده را از راه دور را به کاربر می دهند. این ویژگی امکان دسترسی به دوربین را از راه دور، از هر مکان و در هر زمان را به کاربر می دهد.

– کیفیت بالا در تصاویر ضبط شده: با توجه به این که دوربین مداربسته تحت شبکه تصاویر را به صورت دیجیتال ضبط می کنند و احتیاجی به تبدیل تصاویر از حالت آنالوگ به دیجیتال ندارند، تصاویر با کیفیت بسیار بالاتر و انتقال تصاویر با سرعت بیشتری انجام می شود، به همین دلیل در دوربین های مدار بسته تحت شبکه، تصاویر با وضوح بالاتری دریافت می شوند.

– مدیریت آسان ویدئوهای ضبط شده: یکی از مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه قابلیت استفاده و دسترسی آسان به بازپخش ویدئوها یا playback می باشد، که این قابلیت به دلیل ضبط شدن ویدئوها به صورت دیجیتال است. در تاویر ضبط شده با دوربین های مدار بسته تحت شبکه، ویژگی زوم کردن در تصاویر بدون افت کیفیت وجود دارد. قابلیت زوم کردن بدون افت کیفیت، مشکل بزرگ دوربین های آنالوگ را در این زمینه حل کرده است. در دوربین های آنالوگ به دلیل فشرده سازی اطلاعات در سطح بالا، تصاویر را غیر قابل خواندن خواهد کرد.

 در تعامل بودن با سایر سیستم های موجود: دوربین مداربسته تحت شبکه به دلیل استفاده از بستر شبکه برای برقراری ارتباط، توانایی برقراری ارتباط با سایر سیستم های موجود در شبکه را دارند. به عنوان مثال، دوربین مدار بسته می تواند به سیستم صوتی موجود در شبکه متصل شده و در صورت بروز مشکل، اطلاعات را به سیستم صوتی ارسال کرده و سیستم صوتی در صورت تشخیص، به هشدار در بیاید.

– قابلیت افزایش سیستم های موجود در شبکه با توجه به نیاز: دوربین مداربسته تحت شبکه برای اضافه شدن تنها به یک کابل شبکه نیاز دارند و برای سایر قسمت ها مانند انتقال صوت و یا تصاویر به کابل های جدا( کابل های کواکسیال ) احتیاج ندارند به همین دلیل با توجه به نیاز، و در هر زمان می توان شبکه را گسترش داد. گسترش شبکه در این شرایط هیچ تغییری را د ساختار کلی به وجود نمی آود.

– به صرفه بودن از نظر اقتصادی: برخلاف تصور بسیاری از افراد، قیمت تجهیزات تحت شبکه به نسبت تجهیزات آنالوگ پایین تر است. با جود ازران تر بودن دستگاه DVR نسبت به دستگاه NVR، در دوربین های مدار بسته تحت شبکه قابلیت های دیگری مانند زوم کردن با رزولوشن بالا وجود دارد و قابلیت پوشش دادن منطقه بزرگ تری را به نسبت دوربین های آنالوگ دارند. دوربین های مداربسته آنالوگ باید در یک ناحیه نصب شوند و اتصال به DVR، به صورت مستقیم باشد. به توجه به دلایل گفته شده، گسترش یک سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ بسیار پرهزینه تر از یک سیستم مدار بسته تحت شبکه خواهد بود.

– منبع تغذیه: انرژی مورد نیاز در دوربین مداربسته تحت شبکه با استفاه از کابل شبکه تامین می شود. این قابلیت دوربین را Power over Ethernet یا  POE می نامند. این ویژگی در دوربین باعث نسب آسان می شود.

معایب دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست؟

در ادامه بررسی مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه به بررسی معایب دوربین IP  خواهیم پرداخت.

– قیمت بالا: دوربین های مداربسته تحت شبکه توانایی ذخیره سازی تصاویر را در حود دارند، توانایی پردازش تصاویر را نیز دارند و این باعث افایش قیمت آن ها نسبت به دوربین های آنالوگی برای ذخیره سازی و پردازش احتیاج به تجهیزات جانبی دیگری دارند، می شود.

– امنیت: با توجه به این موضوع که دوربین های مدار بسته تحت شبکه برای انتقال اطلاعات از کابل های جداگانه استفاده نمی کنند و اطلاعات با استفاده از ارتباط بی سیم ایجاد می شود، هکر ها می توانند اطلاعات را مورد حمله قرار دهند. البته این مورد از  عیب های  دوربین  مدار بسته تحت شبکه؛  با استفاده از رمز نگاری اطلاعات حل خواهد شد. با رمز نگاری اطلاعات هکر توانایی دسترسی و حمله به اطلاعات را نخواهند داشت.

– فضای ذخیره سازی مورد نیاز: با توجه به این که در دوربین مداربسته تحت شبکه اطلاعات فشرده سازی نمی شوند، احتیاج به فضای ذخیره سازی بیشتر می شود.

در این مطلب سعی شد مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه بررسی شده و به شما در خرید این محصول کمک شود.

منبع : برقچی

  نظرات