معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور – بخش دوم

معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور – بخش دوم

معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور

معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور - بخش دوم

 

انواع هارد سرور از نظر تکنولوژی

هارد سرورها از نظر تکنولوژی به سه دسته تقسیم می شوند.

Hdd

Hdd ها به عنوان هارد در بازار شناخته شده اند، این هاردها قطعات متحرکی مانند پلاتر و هد دارند و دیتا در صفحات هارد ذخیره می شوند. تفاوتی که در هاردهای ۱۰k و ۱۵k که در سرورها از آن ها استفاده می کنند در سرعت آن ها می باشد.به طور کلی هر چقدر RPM بیشتر باشد زمان تاخیر چرخش دیسک پایین تر آمده و زمان دسترسی نیز کمتر می شود در نتیجه کارایی هارد بالاتر رفته و قیمت آن نیز بالاتر است.هارد سرورهای ۱۵K دارای سرعت بیشتری هستند. در لپ تاپ ها و کامپیوترها RPM آن ها بین ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ می باشد.

SSD

SSD ها بر خلاف HDD ها هیچ گونه قطعه متحرکی نداشته بنابراین هیچ هدی هم ندارد که بخواهد برای خواندن و یا نوشتن داده ها حرکت کند. بنابراین همین موضوع باعث می شود تا این نوع هارد سرورها دارای سرعت بیشتر و طول عمر بیشتری باشند.این نوع هارد داده ها را در فلش نگه داری و ذخیره می کند. قیمت این نوع هاردها چندین برابر هاردهای SATA می باشد و ظرفیت حافظه آن ها از ۱۲۰ گیگا باید تا ۲ ترابایت است.

NVMe

NVMe در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد. این هاردها در واقع نوعی از هارد ssd است که آن را روی اسلات PCIe مادربورد نصب می کنند. PCIe سرعت بالایی داشته و استفاده آن ها در هاردها موجب می شود تا سرعت را به ۳۲ گیگا بایت بر ثانیه برسانند و همچنین موجب افزایش توان عملیاتی و پهنای باند نیز می شوند. کاربرد این هاردها در گیگینگ و ادیت ویدئو می باشد.هاردهای SSD در مقایسه با هاردهای HDD دارای سرعت و کارایی بیشتری هستند. ویژگی های خاصی که SSD ها دارند موجب شده تا سرعت و کارایی سیستم شما را افزایش دهند. در ادامه این ویژ گی ها را شرح می دهیم.

کارایی بالاتر و زمان تاخیر کمتر

با استفاده SSD ها می توان دیتاهای تراکنشی را خواند و نوشت. در hddها خواندن تصادفی باید قبل از این که داده ها انتقال پیدا کنند هد را روی مکان دقیق داده در پلاتر دیسک قرار دهید.همان طور که گفته شد ssd ها هیچ قطعه متحرکی و یا پلاتر گردانی ندارند بنابراین مشکلاتی Latency و زمان تاخیر را ندارند پس به طور کلی دسترسی به داده ها در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود.همچنین ویژگی های ssd ها موجب می شود تا زمان بوت سیستم کاهش پیدا کند، انواع نرم افزارها به سرعت و بدون تاخیر اجرا و بار گذاری شوند.قابلیت پشتیبانی از رابط های ورودی و خروجی DDR4 را دارند و همچنین با سرعت بالایی می توانند انواع فایل ها را کپی کنند. و به علاوه انرژی کمتری مصرف کرده در نتیجه گرمای کمتری تولید می شود.

مصرف برق در SSDها بسیار کمتر است و این موضوع به این دلیل است که این هاردها موتور ندارند بنابراین مصرف برق آن ها پایین است.همچنین در برابر لرزش و ضربه بسیار مقاوم هستند و برای محیط های سخت مناسب می باشند.SSD ها با داشتن ویژگی های منحصر به فرد برا محیط هایی مناسب که نمی توان در آن محیط از هاردهای HDD استفاده کرد. زیرا SSD ها برای انواع محیط ها مناسب هستند و همان طور که می دانید مقاومت بالایی دارند.SSD ها دارای اطمینان بالایی بوده و ماندگاری اطلاعات در آن ها نیز بسیار بالا است و همچنین از RAID پشتیبانی می کند.پس به طور کلی SSD ها می توانند یک جایگزین مناسب برای HDD باشند زیرا با استفاده از آن ها نیازی ندارید که تغییر خاصی را ایجاد کرده یا برنامه نویسی کنید.

انواع هارد از نظر اندازه و ظرفیت

هاردها در دو اندازه در اختیار کاربران قرار می گیرند اندازه های این هارد ها ۳.۵ و ۲.۵ اینچی می باشد. که به آن ها Iff و sff نیز می گویند آن است زیرا این اندازه ظرفیت مناسبی را برای ذخیره داده ها در اختیار کاربران قرار می دهد.

  نظرات