معرفی لنز وریفوکال (Varifocal)

معرفی لنز وریفوکال (Varifocal)

با توجه به میزان افزایش تجهیزات نظارتی و تنوع زیاد آن‌ها، در انتخاب و خرید آن‌ها باید دقت ویژه‌ای داشت. دوربین‌هایی که دارای لنز وریفوکال (Varifocal) هستند دارای مزایای زیاد و ویژگی‌های برتری نسبت به دوربین‌هایی با لنز ثابت هستند.
به طور کلی لنز مورد استفاده در دوربین مدار بسته به دو گروه اصلی لنز‌های ثابت یا فیکس (Fix) و لنزهای  وریفوکال (Varifocal) تقسیم می‌شود، که این تقسیم بر مبنای امکان تغییر فاصله کانونی صورت می‌گیرد.
مهم‌ترین ویژگی لنزهای وریفوکال امکان تغییر فاصله کانونی در بازه‌ای مشخص و محدود شده است. وجود این قابلیت در بعضی از دوربین‌های مداربسته، امکان تغییر زاویه دید را فراهم خواهد کرد. در ادامه شما را بیشتر با لنزهای وریفوکال و کاربرد و مزایای آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

لنزهای وریفوکال عکس لنز‌های ثابت دارای دیافراگم بیشتری است و امکان تنظیم میزان دیافراگم در آن وجود دارد.  تنظیم دیافراگم بعد از نصب دوربین مدار بسته قابل تنظیم می‌باشد. لنز‌های وریفوکال دارای قیمت بیشتری نسبت به لنزهای ثابت هستند.  تنظیم دیافراگم در دوبین‌هایی که دارای لنز وریفوکال (Varifocal) هستند باعث می‌شود خطای دید کاهش پیدا کند. این نوع لنز اندازه بزرگی نسبت به لنزهای ثابت دارد، علاوه بر اندازه بزرگ قیمت آن از لنزهای ثابت بالاتر است.

 

معرفی لنز وریفوکال (Varifocal)

 

در این مقاله میخوانید:

  • امکانات لنز وریفوکال
  • مزایای استفاده از لنز وریفوکال
  • انواع لنزهای وریفوکال
  • مکان های مورد استفاده از این لنز

لنز وریفوکال (Varifocal) چه امکاناتی دارد؟

لنز وریفوکال (Varifocal) دارای امکانات و کاربرد‌های بیشتری نسبت به لنز‌های ثابت هستند که عبارت‌اند از:

– محدوده فاصله کانونی مختلف یکی از ویژگی‌های خاص در دوربین‌های دارای لنز وریفوکال (Varifocal) می‌باشد. کوچک‌ترین محدوده فاصله کانونی در دوربین مدار بسته ۲.۵ – ۱۲ میلی‌متر است و بزرگترین مقدار ۵-۱۰۰ میلی‌متر می‌باشد. منظور از فاصله کانونی بزرگ قابلیت تماشای تصاویر با جزئیات و زوم بالا است. زمانی که مقدار زوم کمتر باشد زاویه دید وسیع‌تر و نظارت بر مناطق گسترده‌تری است. لنزهای وریفوکال قابلیت تغیر دید را در زاویه‌های مختلف دارند.

– رایج‌ترین لنزهای وریفوکال، لنز‌های ۲.۸ – ۱۲، ۳.۵ – ۹، ۵ – ۵۰ می‌باشند. این نوع لنز‌های نام برده در بازه‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود.

– وجود لنزهای وریفوکال در دوربین‌های مداربسته، تاثیرات زیادی بر قیمت دوربین مداربسته خواهد داشت.

– به دلیل بزرگتر بودن سایز لنزهای وریفوکال، زمانی که در دوربین مداربسته از آن استفاده می‌شود، سایز دوربین نیز بزرگتر خواهد شد.

مزایای استفاده از لنز وریفوکال (Varifocal) چیست؟

دوربین هایی که از لنزهای متغیر وریفوکال استفاده می کنند، مزایای بیشتری را نسبت به دوربین هایی با لنز ثابت دارند که این مزایا عبارت اند از:

 انعطاف پذیری در نصب

دوربین‌های با لنز ثابت هنگام نصب محدودیت‌های زیادی دارد و برای نصب باید به نکات زیادی توجه شود، این در حالی است که دوربین‌هایی با لنز وریفوکال (Varifocal) برای نصب انطاف پذیری بالایی دارند. در دوربین‌هایی که لنز استفاده شده در آن وریفوکال است و از نوع Outdoor هستند و در محیط بیرون نصب می‌شوند، محدوده وسیع‌تری را پوشش خواهند داد.

-کیفیت بالا و بهتر در تصاویر ضبط شده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع لنز‌ها قابلیت زوم بالا است. زوم در این نوع لنزها از نوع اپتیکال است. زوم‌ها از نوع اپتیکال، کیفیت بسیار بالاتری نسبت به زوم‌های دیگر دارند. با زوم کردن بر روی سوژه مورد نظر با استفاده از لنز وریفوکال، تصویر با کیفیت بالا و قابل قبول‌تر در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

هزینه نصب پایین و راحت بودن نصب دوربین‌های دارای لنز وریفوکال (Varifocal)

در صورتی که به فیلم برداری در امور دیگر با دوربین‌های دارای لنز ثابت احتیاج شود، باید مکان نصب دوربین مداربسته به طور کلی عوض شده در نتیجه‌ی آن زاویه دید نیز عوض می‌شود و این هزینه‌ی زیادی را برای استفاده کننده به دنبال خواهد داشت. اما دوربین‌هایی که لنزهای وریفوکال دارند با تغیر فاصله کانونی به صورت دستی می‌توان زاویه دید را عوض کرده و از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

انواع لنز وریفوکال (Varifocal) کدام‌اند؟

با توجه به متغیر فاصله کانونی در لنزهای وریفوکال، زاویه دید و فوکوس نیز متغیر خواهد بود. با توجه به تغییر فاصله کانونی در این نوع لنزها می‌توان آن‌ها را به دو دسته لنز دستی و Motorized تقسیم کرد.

 لنزهای دستی

به طور معمول لنزهای دستی دارای دو پیچ هستند، زمانی که این پیچ‌ها چرخش پیدا می‌کنند، میزان زاویه دید دوربین مداربسته و فوکوس تغییر خواهد کرد.

لنزهای Motorized

در لنزهایی از نوع Motorized، تغییر میزان فوکوس و حتی زاویه دید با استفاده از یک موتور به صورت خودکار انجام می‎شود. مشخص کردن فاصله‎ی کانونی با استفاده از دستگاه NVR انجام و یا مروزگر مشخص شده تا دوربین مداربسته به صورت اتوماتیک فاصله کانونی را روی مقداری که از قبل مشخص شده تنظیم کند. قیمت این نوع لنزها نسبیت به لنزهای دستی بالاتر است.

از جنبه‌های دیگر نیز، لنزهای متغیر وریفوکال قابل دسته بندی هستند. لنزهای وریفوکال را می‌توان بر اساس چگونگی تنظیم میزان نور عبوری از لنز نیز تقسیم کرد، که این تقسیم عبارت است از:

 لنزهای Auto Iris

 به لنزهایی گفته می‌شود که میزان نور عبور شده در آن به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. این نوع لنز به دو دسته‌ی DC Iris و Video  Iris تقسیم می‌شود.
در لنز های DC Iris میزان نور عبوری از لنر توسط  دوربین مداربسته و در لنزهای Video Iris توسط خود لنز تنظیم می‌شود.

 لنزهای Fixed Iris

 لنزهایی که قابلیت تنظیم نور عبوری در آن‌ها وجود ندارد، لنزهای Fixed Iris گفته می‌شود.

 Manual Iris

تننظیم  میزان نور عبوری از این لنزها، به صورت دستی انجام می شود.

چه مکانی برای دوربین‌هایی با لنز وریفوکال (Varifocal) مناسب است؟

دوربین‌هایی که دارای لنز وریفوکال است بیشتر در مکان‌هایی که احتیاج ب تغییر میزان زاویه دید و میزان فوکوس است، مود استفاده قرار گرفته و نصب می‌شود.

منبع : برقچی

  نظرات