پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

پشتیبانی شبکه در واقع مجموعه ای از فعالیت هاست که در حوزه خدمات شبکه های کامپیوتری تعریف می شود، این فعالیت ها به منظور حفظ، نگهداری و رفع مشکلاتی که در شبکه وجود دارد انجام می گیرد.این مشکلات ممکن در هر قسمتی از تجهیزات اتفاق بیفتد برای مثال ممکن است مشکلاتی در تجهیزات سخت افزاری مانند سیستم، سرورها، تجهیزات امنیتی یا در زیر ساخت های شبکه مانند کابل ها و ترانک ها به وجود آید.یا ممکن است مشکلات در تجهیزات نرم افزاری مانند سرویس ها، سرور و یا سیستم عامل ها روی دهد.رشد و پیشرفت تمام فناوری های شبکه های کامپیوتری باعث شده تا تمامی شرکت ها و سازمان ها برای حفظ سیستم های کامپیوتری و تجهیزات شبکه ی خود با مشکلاتی رو به رو شوند.

صاحبان این شرکت ها و سازمان ها خود توانایی حل این مشکلات را نداشته و اطلاعاتی در مورد پشتیبانی شبکه ندارند از طرفی نیز ممکن است به دلیل بالا بودن هزینه ها و به دلایل دیگر نتوانند نیروی متخصص این کار را استخدام کنند. بنابراین این شرکت ها و سازمان ها به یک پشتیبان شبکه نیاز دارند.این شرکت ها می توانند در بخش پشتیبانی شبکه، قرار دادهای پشتیبانی بلند مدت بسته و از این طریق بسیاری از مشکلات را حل کنند.

وظایف پشتیبان شبکه

متخصص شبکه موظف است فعالیت هایی را برای رفع مشکلات شبکه انجام دهد که در ادامه این وظایف را بررسی می کنیم.تمام کارشناسانی که در قسمت پشتیبانی مشغول به کار هستند موظفند تا  از سیستم ها و اطلاعات و تجهیزات شبکه به گونه ای حفاظت کنند تا صاحبان کسب و کارها با کمترین مشکلات در شبکه رو به رو شوند.کارشناسان شبکه نسب به زیر ساخت های شبکه های کامپیوتری آگاهی و شناخت کامل دارند. از جمله وظایف کارشناسان شبکه این است که کارشناسان باید نسبت به مشکلات شبکه آگاهی داشته باشد و آن ها را به خوبی شناسایی کند.کارشناسان باید به صورت مداوم بر شبکه نظارت داشته باشند، سیستم های امنیتی را بروز رسانی کنند.همچنین باید تجهیزات و سرویس ها را مستند سازی کنند، از وضعیت شبکه و تجهیزات شبکه گزارش داشته باشند.به صورت دوره ای باید سرویس ها و تمامی نرم افزارهای شبکه را بررسی کنند.

پشتیبان شبکه موظف است فعالیت هایی را برای نگهداری و حفاظت شبکه انجام دهد، همچنین او باید از تمام سیستم های آن شرکت یا سازمان حافظت کند.پشتیبان شبکه باید بتواند زیر ساخت ارتباطاتی که در شبکه وجود دارد را ارتقا دهد.همچنین باید تمامی نرم افزارها را نصب و راه اندازی کند. پشتیبان شبکه باید بتواند ارتباطات شبکه، اشتراک فایل ها و منابع را مدیریت کند و این ارتباطات را راه اندازی کند.پشتیبان شبکه باید بتواند مشکلاتی که در آینده ممکن است پیش آید را پیش بینی کند و بتواند مشکلات پیش رو را حل کند.البته توجه داشته باشید که وظایف پشتیبان شبکه نسبت به کسب و کارها متفاوت است.

حفظ و نگهداری شبکه چیست؟

در پشتیبانی شبکه هدف این بخش در واقع این است که باید از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری شبکه نگهداری کند. یا به عبارت دیگر باید مطابق استانداردها از شبکه پشتیبانی کند.کار این بخش این است که باید در این بخش تمامی تجهیزات شبکه از حمله سیستم ها، سرورها، مودم، تمامی تجهیزات پسیو شبکه ، تمامی زیر ساخت ها مانند کابل ها، رک و یا پریزهای شبکه مستند سازی شوند.و در مرحله ی بعد باید نقشه ی شبکه با تمام جزئیات تجهیزات آن مشخص شود. انجام دادن این کارها یکی از مهم ترین بخش های پشتیبانی شبکه است.زیرا داشتن اطلاعات مستند از شبکه به خصوص شبکه هایی که بزرگ هستند می تواند در حل مشکلات شبکه و ایرادات آن به شما کمک کند.زمانی که شما اطلاعات شبکه را به صورت مستند در اختیار دارید در واقع نسبت به شبکه کاملا آگاه هستید و به راحتی می توانید عیب یابی کنید و مشکلات را رفع کنید.

بنابراین نداشتن اطلاعات مستند از شبکه یک مشکل بسیار جدی در شرکت ها و سازمان های بزرگ است، هر چقدر شبکه ها بزرگ تر و پیچیده تر باشند نیاز به اطلاعات مستند بیشتر می شود.در شبکه هایی که بزرگ هستند در صورتی که اطلاعات مستند نداشته باشید مدت ها وقت خود را هدر می دهید و در نتیجه ها مجبور می شوید هزینه های زیادی را بپردازید.به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه ی پشتیبانی شبکه به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله این عوامل می توان به تعداد دستگاه ها، تعداد سرورها و نرم افزارهای موجود در شبکه اشاره کرد.

رفع ایرادات و مشکلات شبکه

اگر به هر دلیلی در شبکه خود با مشکلاتی رو به رو شدید و شبکه دچار اختلال شد کارشناسان شبکه می توانند این مشکلات را رفع کنند. این کارشناسان باید بتوانند در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.زیرا به وجود آمدن مشکلات در شبکه موجب می شود تا افرادی که در آن بخش کار می کنند نتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و این مسئله موجب می شود خسارات زیادی بر شرکت یا سازمان تحمیل شود.این پشتیبانی ها یا به صورت حضوری و یا از راه دور انجام می شود. در صورتی که این پشتیبانی به صورت حضوری باشد کارشناس مربوطه باید سریعا در شرکت حضور پیدا کند. و مشکلات به وجود آمده را رفع کند.اما در برخی از موارد کاشناسان نمی توانند به صورت حضوری به شرکت مراجعه کنند بنابراین از راه دور و توسط نرم افزارهایی مشکلات به وجود آمده را حل می کنند.یکی دیگر از وظایف پشتیبان شبکه این است که نیازهای آتی شبکه را بررسی کند.

تمام شرکت های پشتیبان شبکه وظیفه دارند تا وضعیت شبکه را بررسی کند و بتوانند آینده ی شبکه و مشکلات آن را پیش بینی کنند.برای مثال ممکن است شبکه نیازمند تغییراتی بزرگ یا کوچک باشد، و یا این که سیستم های موجود در شبکه به ارتقا و تعویض نیاز داشته باشند.ممکن است برخی از تجهیزات زیر ساخت ها نیاز به تعویض داشته باشند، همچنین باید بتوانند سطح امنیت شبکه را بالا ببرند و در صورت لزوم برخی از تجهیزات را جا به جا کنند.

  نظرات