چگونه یک شبکه WiFi امن ایجاد کنیم؟!

چگونه یک شبکه WiFi امن ایجاد کنیم؟!

در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۰ درصد از کاربران اینترنت در معرض نوعی حمله بدافزار قرار گرفتند. این فقط یک نوع خطر امنیت سایبری است که هر بار به اینترنت دسترسی پیدا می کنید، با آن روبرو می شوید.افراد بیشتری از هر زمان دیگری از شبکه های WiFi به عنوان حالت اصلی دسترسی به وب استفاده می کنند. ممکن است در کافی شاپ به WiFi دسترسی داشته باشید. به احتمال زیاد بعضی از دستگاه های شما وقتی در خانه هستید به شبکه WiFi خانه شما متصل می شوند.

دستگاه هایی مانند بلندگوی هوشمند، ترموستات و سایر موارد نیز به WiFi شما متصل می شوند. این دستگاه ها همچنین در معرض خطر حمله سایبری قرار دارند.یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید ایجاد یک شبکه WiFi ایمن برای خانه یا محل کار خود است. اگر می خواهید یک محیط امن تر برای وب گردی ایجاد کنید، این راهنما می تواند به شما در شروع کار کمک کند.

از بهترین روش های رمز عبور استفاده کنید

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای بهبود امنیت شبکه WiFi انجام دهید، استفاده از محافظت با رمز عبور است. به هر حال اکثر روترها دارای رمز عبور هستند. با رعایت بهترین روش ها می توانید شبکه خود را ایمن تر کنید.اولین مورد استفاده از رمز عبور پیچیده است. این رمز عبور از ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و همچنین اعداد و نمادها استفاده می کند. طول آن بیش از هشت کاراکتر است.اکثر روترها دارای یک رمز عبور نسبتاً قوی هستند. هرچند نباید برای همیشه از این رمز عبور استفاده کنید. در عوض، رمز ورود را به طور منظم تغییر دهید.

همچنین باید افرادی را که رمز ورود به شبکه شما را دارند محدود کنید. این به شما کمک می کند که چه کسی به روتر و شبکه شما دسترسی دارد. تغییر رمز ورود اغلب به این معنی است که افراد نمی توانند به طور نامحدود از شبکه شما استفاده کنند.

دسترسی به روتر خود را کنترل کنید

چند مرحله دیگر وجود دارد که می توانید برای بهبود امنیت روتر انجام دهید. ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات سرپرست خود را تغییر داده اید.در اکثر روترها، اعتبار مدیر برای هر روتر یکسان است. همچنین می توانید از طریق هر دستگاه متصل به کنترل سرپرست دسترسی پیدا کنید. این به نوبه خود شما را در معرض خطر قرار می دهد.هرکسی که روتر یکسانی داشته باشد می تواند به شبکه شما متصل شود و وارد کنسول مدیریت شود. سپس می توانند روتر شما را قفل کنند. با دسترسی به کنسول روتر ابتدا می توانید شبکه خود را ایمن کنید.

چگونه یک شبکه WiFi امن ایجاد کنیم؟!
همچنین می خواهید به تنظیمات مدیریت از راه دور نگاهی بیندازید. اکثر روترها به طور پیش فرض این حالت را دارند. این بدان معنی است که هر کسی می تواند از راه دور به روتر شما متصل شود و به دستگاه دسترسی پیدا کند.همچنین اگر دستگاه های هوشمند در شبکه راه اندازی شده باشند، می خواهید پروتکل Universal Plug ‘n Play (UPnP) را خاموش کنید. اگر این کار را نکنید، می توان آنها را هک کرد و به افراد امکان دسترسی به شبکه شما را می دهد.همچنین ممکن است بخواهید آدرس های ثابت را برای هر دستگاه در شبکه خود اختصاص دهید. این باعث می شود افراد متجاوز وقتی می خواهند وارد شبکه شوند ، راحت تر متوجه آدرس IP شما شوند.

شبکه WiFi را با فایروال امن کنید

گام دیگری که می توانید بردارید روشن کردن فایروال برای روتر خود است. اکثر روترها می توانند از فایروال های نرم افزاری و سخت افزاری استفاده کنند.دیوار آتش قبل از رسیدن متجاوزان به شبکه شما، آنها را مسدود می کند. این یکی از بهترین راه ها برای دور نگه داشتن کاربران ناخواسته شبکه است.

رمزگذاری را تقویت کنید

با استفاده از اینترنت، رمزگذاری داده های شما را ایمن نگه می دارد. اگر از رمزگذاری ضعیف استفاده می کنید، یک هکر می تواند آن را شکست دهد. سپس به اطلاعات مربوط به فعالیت اینترنتی شما و همچنین داده هایی که از طریق اینترنت ارسال کرده اید دسترسی پیدا می کنند.اگر هنوز تنظیمات رمزگذاری روتر خود را روشن نکرده اید، زمان آن فرا رسیده است. به WPA2 بروید، این رمز گذاری قوی ترین از سه استاندارد رمزگذاری رایج است.باید از WPA2 AES استفاده کنید اگر در دسترس است. در حال حاضر شکستن این استاندارد خاص غیرممکن است.

از VPN استفاده کنید

یک شبکه خصوصی مجازی نیز رمزگذاری پیشرفته را ارائه می دهد. این بدان معناست که شما از امنیت اینترنت دو لایه برخوردار هستید. VPN در ایجاد امنیت بیشتر یک گام فراتر می رود.VPN تمام فعالیتهای اینترنتی را بین رایانه شما و یک سرور از راه دور دیگر رمزگذاری می کند. هر کسی روتر شما را هک کند، هنوز نمی تواند جریان داده های شما را بدست آورد.VPN ها برای خنثی سازی بسته بی سیم که از WiFi عمومی قابل تهیه هستند عالی هستند.اگر از Mac استفاده می کنید، نحوه ایمن سازی WiFi با VPN ممکن است کمی متفاوت باشد.

سیستم عامل را به روز نگه دارید

یک قدم دیگر برای اطمینان از به روز بودن سیستم عامل روتر خود است. آسیب پذیری تقریباً در هر نرم افزاری وجود دارد که می تواند ورود به آن را برای هکرها آسان کند.همچنین می توانید سیستم عامل را در دستگاه های دیگر خود به روز نگه دارید. استفاده از برنامه های امنیتی در رایانه و سایر دستگاه ها گام دیگری در مسیر درست است. همه برنامه ها را به روز نگه دارید تا در هنگام دسترسی به اینترنت بهتر محافظت شوید.

روتر را خاموش کنید

اگر از شبکه استفاده نمی کنید ، می توانید آن را خاموش کنید. ممکن است بخواهید روتر خود را یک شبه خاموش کنید مگر اینکه دانلود حجیمی را درحال اجرا داشته باشید.اگر قرار است برای مدت زمان طولانی از روتر دور باشید، خوب است روتر را خاموش کنید. این کار از ورود و استفاده افراد از شبکه شما برای انجام فعالیتهای مخرب جلوگیری می کند. همچنین از هک شدن دستگاه های دیگر روی سیستم شما مانند بلندگوهای هوشمند جلوگیری می کند.

یک شبکه جداگانه برای اینترنت اشیا تنظیم کنید

ممکن است بخواهید یک شبکه جداگانه برای دستگاه های اینترنت اشیا راه اندازی کنید. بلندگوی هوشمند یا سیستم امنیت خانه شما نمونه ای از این موارد است.با یک شبکه جداگانه، جریان داده های حساس را از طریق هر دو شبکه محدود می کنید. این مورد دسترسی هکرها به اطلاعاتی را که از طریق فرم های اینترنتی یا داده هایی که از طریق اینترنت اشیا وارد می شوند، دشوارتر می کند.هنوز هم ایده خوبی است که پروتکل های امنیتی سخت را برای همه شبکه های WiFi برقرار کنید. اینترنت اشیا هنوز هم می تواند داده های حساس مانند اطلاعات مربوط به ساعاتی را که معمولاً در خانه هستید و معمولاً خارج از منزل، ارسال کند.

با داشتن دانش فنی مناسب در امنیت باشید

ایجاد یک شبکه WiFi امن می تواند در هنگام انجام کارهای روزمره به شما آرامش خاطر دهد. چه نیاز به انجام برخی از خدمات بانکی بصورت آنلاین داشته باشید و چه بخواهید از خانه خود در مقابل سارقان محافظت کنید، تقویت امنیت شما ایده خوبی است.

منبع خبر : Thedubrovniktimes

  نظرات