کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

از کابل ها برای انتقال داده و اطلاعات بین رایانه ها، روترها و سایر اجزای تشکیل دهنده یک شبکه استفاده می شود. این کابل ها در واقع حامل اطلاعاتی هستند که از طریق آن ها، داده ها جریان پیدا می کنند. یکی از این کابل ها، کابل کواکسیال است که فناوری آن به قرن بیستم میلادی باز می گردد. در این مقاله به معرفی کابل کواکسیال، انواع آن و کاربرد های کواکسیال در صنایع مختلف پرداختیم. در پایان نیز بهترین جایگزین کابل کواکسیال را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

از کابل ها برای انتقال داده و اطلاعات بین رایانه ها، روترها و سایر اجزای تشکیل دهنده یک شبکه استفاده می شود. این کابل ها در واقع حامل اطلاعاتی هستند که از طریق آن ها، داده ها جریان پیدا می کنند. یکی از این کابل ها، کابل کواکسیال است که فناوری آن به قرن بیستم میلادی باز می گردد. در این مقاله به معرفی کابل کواکسیال، انواع آن و کاربرد های کواکسیال در صنایع مختل

کابل کواکسیال چیست؟
کابل کواکسیال (Coaxial cable) در دهه ۸۰ میلادی اختراع شد. تنظیمات شبکه های اترنت و خدمات شبکه در اولین سال های توسعه، توسط کابل های کواکسیال ارائه می شدند. کابل کواکسیال به خاطر داشتن لایه عایق داخلی دارای ظاهری گرد و ضخیم است. رسانای مرکزی کابل توسط این عایق منعطف محصور شده و سپر بافته و غلاف، لایه سوم و چهارم کابل را تشکیل می دهند.

ساختار داخلی کابل کواکسیال
هادی مرکزی کابل، وظیفه حمل سیگنال های الکترومغناطیسی را بر عهده دارد و بر اساس آن می توان کابل کواکسیال را به دو نوع تک هسته ای و چند هسته ای تقسیم بندی کرد. سپر بافته هم که جنسی مشابه هسته کابل دارد، سیگنال ها را در برابر تداخل و نویز خارجی محافظت می کند.

کاربرد کابل های کواکسیال در شبکه های رایانه ای
کابل های کواکسیال در درجه اول برای شبکه های کامپیوتری توسعه نیافته بودند و صرفا برای مقاصد عمومی تولید می شدند. حتی سال ها پیش از این که کابل های کواکسیال در شبکه سازی مورد استفاده قرار گیرند، وجود داشتند. در آغاز پیدایش شبکه های رایانه ای، زمانی که هیچ کابل رسانه اختصاصی برای شبکه در دسترس نبود، نزدیک به دو دهه (دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی) پشتیبانی شبکه های رایانه ای بر دوش کابل کواکسیال بود.

امروزه نیز این کابل ها به دلیل دوام بالا و سهولت در نصب، به منظور اتصال آنتن ماهواره در خانه ها و مشاغل مختلف استفاده می شود. با این حال استفاده از آن ها در شبکه های رایانه ای کاملا منسوخ شده است.

آشنایی با انواع مختلف کابل های کواکسیال
انواع مختلفی از کابل های کواکسیال وجود دارند که علاوه بر کاربرد در سیم کشی اترنت، هر کدام در این سال ها در حوزه های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته اند.

انواع مختلف کابل کواکسیال
کابل کواکسیال RG-6
کیفیت پایین کابل می تواند روی تصویر دریافتی و صدای خروجی از تلویزیون، تاثیر گذار باشد. کابل RG-6 به دلیل مقامت ۷۵ اهمی، گزینه ای ایده آل برای پخش کننده هایی چون تلویزیون محسوب می شوند. همچنین به خاطر برخورداری از رسانای بزرگتر، از کابل RG-6 برای انتقال سیگنال های اینترنتی نیز استفاده می شود.

کابل کواکسیال RG-11
امروزه اکثر پخش کننده ها از کیفیت نمایش HD پشتیبانی می کنند. کابل های RG-11 با توجه به درگاه بزرگتری که نسبت به سایر کابل های کواکسیال دارند، انتقال دهنده بهتری برای سیگنال های قوی HD به شمار می روند.

کابل کواکسیال RG-59
کابل RG-59، بهترین گزینه برای ارائه خدمات دوربین مدار بسته محسوب می شود. انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی بدون از بین رفتن سیگنال، دلیل انتخاب این نوع از کابل های کواسیال در این حوزه است.

 هزینه سیم کشی ارزان
نصب و پیکربندی آسان
گسترش راحت کابل های کواکسیال
مقاومت خوب در برابر تداخل الکترومغناطیسی
دوام بالا در برابر عوامل تهدید کننده سلامت کابل
کابل های فیبر نوری، بهترین جایگزین برای کابل های کواکسیال در شبکه سازی
کابل های کواکسیال ضخامت و وزن زیادی دارند و به خاطر استفاده از سیم های مسی، از سرعت کمی برای انتقال داده پشتیبانی می کنند. همچنین با خرابی یکی از کابل های کواکسیال، فرایند کل شبکه با مختل روبرو می شود. در سال های اخیر با پیدایش فناوری فیبر نوری، کابل کشی برای توسعه زیرساخت های شبکه سازی به طور کامل تغییر مسیر داده است. با این حال باید با توجه به توپولوژی شبکه، میان پهنای باند و هزینه پرداختی توازن ایجاد کنید تا بهترین انتخاب را برای کابل شبکه داشته باشید.

منبع:رایکانت

  نظرات