کاربرد ترانکینگ و مزایای استفاده از آن

کاربرد ترانکینگ و مزایای استفاده از آن

 

کاربرد ترانکینگ و مزایای استفاده از آن

 

یکی از تجهیزات مورد نیاز ایجاد یک شبکه، ترانکینگ می‌باشد.ترانکینگ به مجموعه‌ای از محفظه‌های بسته گفته می‌شود که برای سیم‌کشی‌های مختلف مانند شبکه، تلفن‌ سانترال و … مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی ترانکینگ کابل کشی یک ساختمان یا شبکه و… به‌طور سازمان‌یافته است.  از ترانک برای محافظت از سیم کشی‌ها در برابر صدمات فیزیکی استفاده می‌شود، علاوه بر آن استفاده از تراکت نظم خاصی را به محیطی که سیم‌کشی شده می‌بخشد. ترانک کاربرد‌های فراوانی مانند محافظت از کابل شبکه در برابر فشار و ضربه، محافظت از کابل‌ها در برابر آتش و آب،  مدیریت بسیار آسان‌تر کابل‌ها، جلوگیری از تداخل و تاثیر نویز، افزایش میزان ایمنی در محیط و قابلیت گسترش کابل‌کشی به راحتی و بدون هیچگونه مشکل و … دارد. در ادامه شما را با کاربرد ها و مزایای ترانکینگ آشنا خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:

  • کاربرد ترانک
  • مزایای استفاده از ترانکینگ
  • انوع ترانکینگ

کاربرد ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ با توجه به مکان مورد استفاده، در انواع مختلفی تولید می‌شود. ترانکینگ تولید شده متناسب با استانداردهای شرکت تولید می‌شود. از رایج‌ترین انواع ترانک می‌توان به ترانکینگ دیواری، دفنی و ستونی اشاره کرد. ترانکینگ دارای انواع مختلفی است که با توجه به نیاز و هرکدام از اهداف زیر ، انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱. محافظت از کابل‌ها در برابر صدمات، ضربه‌ها و خوردگی

در محیط‌هایی مانند صنعت و اداره‌ها، کابل‌ها آسیب‌های بیشتری را می‌بینند، استفاده از ترانک روش مناسبی برای پیشگیری از آسیب دیدن کابل‌ها  است.  با استفاده از ترانک کابل‌ها درون یک محفظه بسته قرار می‌گیرند و از خوردگی و آسیب محافظت می‌شوند.  بسیاری از تولید کنندگان ترانک‌ها را از جنس فلز می‌سازند تا میزان محافظت آن‌ها افزایش پیدا کند.

۲. محافظت از کابل‌ها در برابر آتش و آب

بعضی از ترانکینگ‌ها را با قابلیت ضد آب می‎سازند. در ساخت بعضی دیگ نیز مواد مقاوم در برابر آتش و حرارت استفاده می‌شود.

۳. مدیریت و مرتب‌سازی کابل‌ها در محیط

در بسیاری از ساختمان‌ها حجم کابل کشی بسیار بالا است و مدیریت حجم بالای کابل‌ها کار بسیار دشواری است. ترانکینگ باعث راحتی در امر کابل کشی ساختمان‌ها و شبکه‌های بزرگ می‌شود. با استفاده از ترانک می‌توان کابل‌های برق، شبکه، تلفن و … را از هم جدا کرد و هر دسته از کابل‌ها را به یک مسیر جداگانه هدایت کرد.

۴. جلوگیری از تاثیر نویز و تداخل بر کابل‌ها

هنگامی که کابل‌ها در فاصله بسیار نزدیک با هم هستند با یکدیگر دچار تداخل شده و نویز تاثیراتی را بر آن‌ها خواهد گذاشت. استفاده از ترانک تاثیر نویز‌ها را در کابل‌ها کاهش می‌دهد. استفاده از پارتیشن کابل‌های مختلف، باعث ایجاد تداخل بر روی سایر کابل ها نخواهد شد. به عنوان مثال کابل‌های برقی که جریان و ولتاژ در آن‌ها بالا است در کابل‌های شبکه‌ای که در مجاورت آن‌ها قرار دارند، باعث ایجاد نویز و تداخل می‌شوند.

۵. افزایش ایمنی در ساختمان

ترانکینگ‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند ضد آب، ضد حریق، ضد ضربه، و ضد خوردگی هستند و این ویژگی‌ها باعث ایمنی بیشتر در محیط می‌شود. هنگامی که کابل‌های موجود درون محفظه‌های ترانکینگ قرار می‌گیرند، احتمال بررخورد و یا تماس افراد با کابل از بین می‌رود و این باعث افزایش میزان ایمنی و کاهش خطرهای احتمالی می‌شود.

۶. قابلیت گسترش و توسعه میزان کابل کشی در ساختمان

قبل از استفاده از ترانک‌ها و در سیستم‌های سنتی، گسترش کابل‌کشی کار دشواری محسوب می‌شد. کارهایی مانند  اضافه کردن یک پریز برق یه ساختمان کار ساده‌ای نبود و در بعضی از شرایط به تخریب قسمتی از ساختمان نیاز می‌شد و این کار مشکلات مربوط به خود را داشت.  ترانکینگ دارای خاصیت ماژولار است، خاصیت ماژولار این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد که هر تعداد پریز را به هر نقطه‌ای از ساختمان اضافه کند.  تغیر مسیر کابل‌ها و سیم‌کشی‌ها کار راحت و بدون دردسری است.

به طور کلی ترانکینگ ، یک سیستم کابل کشی بدون نقص هستند که در ساختمان ها و انواع کابل ها و شبکه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از ترانکینگ چیست؟

استفاده از ترانکینگ مزایای زیادی دارد که عبارت اند از:

  1. ماژولار بودن:ترانکینگ‌هابسیارانعطاف پذیر هستند. هنگام استفاده از ترانک امکان اضافه کردن پریز، کلید، و حتی تغییر مکان آن به راحتی انجام می‌شود.
  2. مدیریت راحت و مرتب سازی کابل‌ها
  3. جلوگیری کردن از خوردگی و پوسیدگی در کابل‌ها و سیم‌ها، محافضت در برابر آتش و آب، این باعث کاهش هزینه‌های ناشی از آسیب‌دیدگی می‌شود.
  4. ترانک‌ها در رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که امکان انتخاب ترانک متناسب با موقعیت و سلیقه‌های مختلف فراهم می‌شود.
  5. سیم کشی همزمان سیستم برق، شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های تلفن و … در مسیرهای مختلف وجود دارد.
  6. تداخل‌های الکترومغناطیسی را کاهش می‌دهد و نویزهای موجود را از بین می‌برد.

انواع ترانکینگ

۱. ترانکینگ ستونی

از ترانکینگ‌های ستونی بیشتر در اتاقهای کنفرانس، همایش‌ها و محیط‌های آموزشی و نیز در فضاهای اداری استفاده می‌شود. ترانک‌های ستونی در اندازه ختلف با رنگ‌بندی‌های متفاوت تولید می‌شود. با استفاده از ترانک‌های ستونی می‌توان کابل‌های برق، تلفن، و شبکه را جمع آوی و مدیریت کرد. از مهمترین ویژگی این نوع محصول محافظت از کابل‌ها در برابر ضربه، پارگی و پوسیدگی، کوتاه شدن کابل‌های زیر میز و … است.

۲. ترانکینگ دفنی

برای نصب سیستم‌هایی با فشار قوی و ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترانک به صورت توکار و یا در زیر کفی کاذب قرار می‌گیرد. در این نوع ترانکینگ هیچ گونه دیدی نسبت به سیم‌کشی و کابل‌ها وجود ندارد. هنگامی که این نوع ترانکینگ در کف قرار می‌گیرد، تنها درب جعبه قابل مشاهده است. ترانکینگ دفنی دارای جعبه‌هایی با قابلیت جا‌به‌جایی است. امنیت بالا، مقاومت بالاتر نسبت به سایر ترانکینگ‌ها، اضافه کردن پریز و کابل به راحتی و تغییر سریع در زیر ساخت اشاره کرد.

۳. ترانکینگ دیواری

یکی از پرکاربردترین ، ترانکینگ دیواری است. زاویه داخلی، زاویه خارجی، قطعه اتصال بدنه و … از جمله متعلقات این نوع ترانک است. از این محصولات دیواری در محیط‌های اداری، تجار و مسکونی استفاده می‌شود .این نوع ترانکینگ در سایز‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. از پرکاربرد ترین سایزهای ترانکینگ دیوار می‌توان به ۸۰*۵۰، ۱۰۰*۵۰، ۱۵۰*۵۰ اشاره کرد.

منبع : برقچی

  نظرات