کارت شبکه چیست؟ کاربرد انواع کارت های شبکه

کارت شبکه چیست؟ کاربرد انواع کارت های شبکه

کارت شبکه چیست؟ کاربرد انواع کارت های شبکه

کارت شبکه چیست؟ کاربرد انواع کارت های شبکه

کارت شبکه کارتی است که برای متصل شدن به اینترنت از آن استفاده می کنند. از آن به عنوان کارت اینترنت کامپیوتر نیز استفاده می کنند. ممکن است کارت شبکه را با نام NIC شنیده باشد.NIC مخفف کلمه ی Network Interface Card می باشد، که به معنی کارت واسط شبکه است. این سخت افزار را در شیارهای توسعه ی مادربورد کامپیوتر نصب می کنند.در برخی از کامپیوترها کارت شبکه به صورت پیش فرض در مادر بورد نصب شده است و در واقع بخشی از مادربورد اصلی است. در این صورت نیز شما می توانید برای این که عملکرد سیستم تان را بهبود ببخشید و آن را افزایش دهید ، کارت شبکه را در مادربورد نصب کنید.کارت شبکه به عنوان یک واسط بین کامپیوتر و شبکه قرار می گیرد، و برای تمامی شبکه ها مانند شبکه اترنت و کابلی، شبکه های بی سیم، شبکه های وای فای و در سیستم های رومیزی و لپ تاپ ضروری است.

وظیفه کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه این امکان را فراهم می کند تا یک دستگاه به دستگاه های دیگر وصل شود، با داشتن کارت شبکه دستگاه می تواند به یک شبکه ی مرکزی متصل شود و یا این که خود به صورت مستقیم به دستگاه دیگر وصل شود.اما باید توجه داشته باشید برای این که دستگاه ها بتوانند با یکدیگر ارتباط داسته باشند تنها کارت شبکه کافی نیست. برای مثال اگر دستگاه شما بخشی از یک شبکه بزرگ تر نیز باشد، برای این که بتوانید آن را به اینترنت وصل کنید به یک روتر نیاز خواهید داشت.بنابراین این ارتباط به اینترنت به این صورت شکل می گیرد که دستگاه توسط کارت شبکه به روتر وصل می شود و روتر نیز به اینترنت متصل می شود بنابراین به این صورت می توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

اجزای  داخلی کارت شبکه

پس همان طور که اشاره کردیم عملکرد کارت شبکه به این صورت است که بین سیستم ها و دستگاه هایی که در یک شبکه محلی هستند ارتباط برقرار می کند. کارت شبکه دارای اجزایی است که کارت شبکه توسط آن ها می تواند وظایف خود را انجام دهد. در ادامه این اجزا را به شما معرفی خواهید کرد.

اکسترنال مموری

از اکسترنال مموری برای ذخیره کردن داده ها به صورت موقت استفاده می شود و این داده ها در زمان پردازش ارتباطات مورد استفاده قرار می گیرند.

کانکتورها

کانکتورها یک لینک فیزیکی بین کابل شبکه و پلاگین را ایجاد می کنند. معمولا این نوع ارتباط در اترنت ها وجود دارد.

پردازنده یا کنترلر

پردازنده یا کنترلر داده هایی که دریافت می کند را پردازش کرده و این بخش یکی از اصلی ترین بخش های کارت شبکه است.کنترلر داده ها را به فرمت سیگنال تغییر می دهد. وجود کنترلر یا پردازنده در کارت شبکه روی سرعت و کارایی کارت شبکه تاثیر دارد.

باس های استاندارد

باس های استاندارد در قسمت پهلویی کارت شبکه قرار داده می شوند و وظیفه برقراری ارتباط بین کامپیوتر و سرور را با کرات شبکه بر عهده دارند. و این ارتباط را از طریق اسلات افزونه برقرار می کنند.

مک آدرس در EEPROM

مک آدرس یک آدرس یونیکی است که به کارت شبکه اختصاص داده می شود تا بسته های اترنتی بتوانند به کامپیوتر منتقل شوند. مک ادرس، آدرس فیزیکی شبکه نیز نام دارد.

نشانگرهای LED

نشانگرهای کارت شبکه به کاربر این امکان را می دهند تا بتواند وضعیت کارت شبکه را شناسایی کند. به این ترتیب می تواند متوجه شود که شبکه وصل است یا خیر یا داده ای منتقل می شود یا نه.

براکت

براکت ها کمک می کند تا کارت شبکه در اسلات افزونه کامپیوتر و سرور فیکس شود. تو دو نوع براکت در بازار وجود دارد که این براکت ها با طول ۱۲ سانتی متری و ۸ سانتی متری موجود هستند.

مزایای کارت شبکه

با استفاده از کارت شبکه سرعت اتصال به اینترنت بالا رفته و سرعت آن به گیگا بایت می رسد.کارت شبکه یک ارتباط قابل اطمینان را برای شما فراهم می کند، به علاوه با استفاده از کارت های شبکه دستگاه های جانبی زیادی می توانند به پورت های کارت شبکه وصل شوند.و دیگر مزیت کارت شبکه این است که داده ها در بین کاربران قابل اشتراک گذاری است.

معایب کارت شبکه

استفاده از کارت شبکه های کابلی کارت بسیار دشواری است زیرا این ها مانند روترهای بی سیم قابل حمل نیستند.برای این که بتوانید با استفاده از کارت شبکه یک ارتباط بهتر داشته باشید باید یک پیکربندی مناسب و صحیح را انجام دهید.در این نوع ارتباطات داده ها و اطلاعات امنیت کافی را ندارند.

انواع کارت شبکه

کارت های شبکه انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارد.

از نظر نوع اتصال به شبکه

از نظر نوع اتصال کارت های شبکه به دو دسته کارت شبکه کابلی و کارت شبکه بی سیم تقسیم می شوند.کارت های شبکه کابلی با یک کابل به شبکه وصل می شوند این کابل شبکه از نوع اترنت و یا فیبر نوری است.کارت شبکه بی سیم توسط امواج رادیویی به اکسس پوینت متصل می شود.

از نظر کاربری

از نظر کاربری کارت های شبکه به دو دسته کارت شبکه کامپیوتری و کارت شبکه سروری تقسیم بندی می شوند.

از نظر اسلات

کارت های شبکه از نظر اسلات و Bus Interface به پنج سته تقسیم می شوند که عبارت اند از ISA، PCI، PCI-X، PCIe و USB.

از نظر پورت

از نظر پورت کابل های شبکه به چهار دسته تقسیم می شوند که این نوع چهار پورت متناسب به کابل های اتصالی هستند.

از نظر نوع سیستم عامل

کارت های شبکه قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل های لینوکس و ویندوز را دارد. پس این یک نکته مهم است که باید در زمان خرید کارت شبکه به آن توجه کنید در غیر این صورت کارت شبکه روی سیستم شما کار نخواهد کرد.

کارت شبکه سرور

در درون مادربورد های سرورهای جدید چندین کارت شبکه نصب شده است که کارهایی مانند جداسازی ترافیک را انجام می دهند. که این موضوع سبب می شود تا شبکه امنیت بیشتری داشته باشد. بنابراین کارت شبکه یک جزا جدا نشدنی از سرور است.

  نظرات