انتقال تصویر دوربین مداربسته چقدر حجم اینترنت می خواهد؟

انتقال تصویر دوربین مداربسته چقدر حجم اینترنت می خواهد؟

انتقال تصویر دوربین مداربسته

انتقال تصویر دوربین مداربسته چقدر حجم اینترنت می خواهد؟

در این مقاله کوتاه میخواهیم بررسی کنیم که انتقال تصویر دوربین مداربسته چقدر حجم از اینترنت را نیاز دارد. مثلاً در یک مجمتع مسکونی ۲۰ واحدی بعد از نصب دوربین مداربسته و راه اندازی دستگاه ذخیره سازی و تحویل تصاویر روی مانیتور به مدیر ساختمان، سوالی که پیش می آید این است که برای اینکه همه واحدها بتوانند تصاویر دوربین مداربسته را روی گوشی موبایل خود انتقال تصویر داده و ببینند، چه میزان حجم اینترنت باید تهیه کنند؟

ما در این مقاله به پاسخ این پرسش که امکان دارد برای شما هم پیش آمده باشد، می پردازیم.

انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل چیست؟

همانطور که در مقالات انتقال تصویر دوربین مداربسته ۱ و انتقال تصویر دوربین مداربسته ۲ توضیح داده ایم، در صورتی که در یک پروژه با استفاده از پورت LAN پشت DVR یا NVR بتوانیم به دستگاه اینترنت برسانیم و وضعیت اتصال در صفحه شبکه دستگاه ONLINE شود، می توانیم تصاویر دوربین های مداربسته را با نصب اپلیکیشن خاص آن دستگاه، روی گوشی موبایل خود از هر نقطه ای از جهان و در هر لحظه مشاهده کنیم.

استریم اصلی ( Main Stream ) و استریم فرعی (Sub Stream)

قبل از بررسی پارامترهای موثر بر حجم اینترنت مصرفی برای انتقال تصویر دوربین مداربسته، اجازه بدهید در مورد دو لغت تخصصی استریم اصلی ( Main Stream ) و استریم فرعی (Sub Stream) صحبت کنیم.

هنگامی که تصاویر دوربین را روی مانیتور بصورت فول اسکرین یا تک کاناله ( فرض کنید تصویر کانال شماره ۱ روی مانیتور) می بینیم، تصویر بصورت Main Stream (استریم اصلی ) می باشد. از طرفی اگر همان تصویر را روی گوشی موبایل بعد از انتقال تصویر مشاهده کنیم، تصویر بصورت Sub Stream (استریم فرعی) می باشد.

در واقع در استریم یا جریان اصلی، تصویر با کیفیت اصلی دوربین و پهنای بالا برای ضبط توسط دستگاه ذخیره ساز ارسال می شود . اما در استریم فرعی ، تصویر با پایین ترین کیفیت و پهنای باند برای مشاهده تصاویر روی گوشی موبایل و بستر اینترنت ارسال می شود. به این فرآیند دوگانه که ارسال دو استریم از سمت دوربین به دستگاه می باشد، دوآل استریم گفته می شود. این اطلاعات و میزان رزولوشن ارسالی در تصویر زیر که مربوط به صفحه ENCODE دستگاه می باشد، می توان دید. ستون سمت چپ استریم اصلی و ستون سمت راست استریم فرعی و برای انتقال تصویر روی موبایل می باشد.

خب چرا باید ما فرضا دوربین ۲ مگاپیکسلی نصب کنیم، ولی تصویر روی گوشی موبایل مشتری یک تصویر با کیفیت CIF باشد؟

  1. محدودیت سرعت اینترنت ما
  2. صرفه جویی در ترافیک اینترنت و هزینه
  3. ابعاد تصویر کم گوشی موبایل به نسبت مانیتور
  4. دیدن تصاویر باکیفیت از PLAYBACK خود دستگاه

پس تا اینجا فهمیدیم که تصویر با کیفیت دوربین برای نمایش روی مانیتور و ضبط روی دستگاه ذخیره ساز بصورت Main Stream ، و برای انتقال تصویر روی گوشی موبایل بصورت Sub Stream ارسال می شود.

حجم اینترنت مصرفی برای انتقال تصویر دوربین مداربسته به چه پارامترهایی وابسته است؟

  1. اولین مورد همان بحث بالایی در مورد استریم های اصلی و فرعی هست.
  2. دومین مورد تعداد دوربین هایی می باشد که در پروژه نصب شده اند. واضح هست که هر چقدر این تعداد بیشتر باشد، نیاز به حجم اینترنت و شارژ بیشتر مودم می باشد.
  3. سومین مورد رزولوشن تصویر ارسالی دوربین مداربسته می باشد .
  4. تعداد فریم در ثانیه یا FPS هر دوربین بسیار در حجم مصرفی موثر است.
  5. دوربین های صدادار که دارای میکروفون داخلی هستند، حجم اینترنت مصرفی بیشتری دارند.
  6. نوع فشرده سازی تصویر هم بسیار موثر می باشد.

    نرم افزار محاسبه حجم اینترنت مصرفی انتقال تصویر دوربین مداربسته

    برای اینکه با توجه به توضیحات بالا میزان مصرف اینترنت مودم خود را برای خرید شارژ از قبل بدانید، نرم افزارهای زیر به شما کمک می کند. دقت کنید که بهتر است همیشه کمی اعداد و ارقام هر نرم افزاری را دست بالاتر بگیرید.

    ۱-گوشی موبایل اندروید:

    اگر قصد محاسبه حجم را روی گوشی موبایل اندروید خود دارید، کافی است نرم افزار اینترمتر را دانلود و نصب کنید.

    با استفاده از این نرم افزار که ایرانی می باشد می توانید به سادگی میزان مصرف اینترنت ساعتی ، روزانه ، هفتگی و ماهیانه را مشاهده کنید. البته باید به میزان مصرف اینترنت همان اپلیکیشنی که مربوط به انتقال تصویر هست، دقت کنید. چون این نرم افزار کل مصارف شما را نشان می دهد. در نگاه اول این نرم افزار کمی شلوغ هست و شاید برای بار اول کمی گیج کننده باشد ولی شما می توانید تا حدود زیادی این دغدغه مصرف خود را رصد کنید.

    ۲-گوشی موبایل IOS

    اگر قصد محاسبه حجم را روی گوشی موبایل IOS خود دارید، کافی است نرم افزار DataFlow را دانلود و نصب کنید. با استفاده از این نرم افزار می توانید به مدیریت و نظارت روی میزان مصرف اینترنت مصرفی خود در بازه های زمانی مختلف برسید.

    ۳- لپ تاپ یا سیستم ویندوز

    با استفاده از نرم افزار NetWorx که بر روی سیستم ویندوز نصب می شود، می توان اطلاعات زیادی در مورد پهنای باند و ترافیک مصرفی خودتان داشته باشید. یکی از مواردی که می توانید با این نرم افزار نیز چک کنید ، همان انتقال تصویر و مصرف آن در هنگام استفاده روی سیستم خودتان می باشد.

    چند نکته :

    • در حالت کلی استفاده از انتقال تصویر دوربین مداربسته چه روی گوشی موبایل و چه روی سیستم ، حجم زیادی از اینترنت شما را مصرف نمی کند.
    • نرم افزار های معرفی شده در این مقاله، نرم افزارهایی مختص به محاسبه اینترنت برای انتقال تصویر دوربین نمی باشد، ولی بسیار می توانند برای برطرف کردن دغدغه مشتریان ما مفید باشد.

منبع : الکتریسیتی

  نظرات