بررسی انواع ذخیره ساز ها در VDI

بررسی انواع ذخیره ساز ها در VDI

بررسی انواع ذخیره ساز ها در VDI

بررسی انواع ذخیره ساز ها در VDI

در زیرساخت های مجازی و البته مجازی سازی دسکتاپ ها یا VDI، ذخیره ساز ی داده ها اهمیت ویژه ای دارد. برای ما این اهمیت نه به جهت اهمیت نوع داده ها بلکه به جهت کارایی زیرساخت ذخیره سازی است. تا انواع گوناگون داده ها را با کمترین زمان تاخیر ذخیره و بازیابی کند. ذخیره سازی داده ها روش ها و زیرساخت های متفاوتی را شامل می شود. استفاده از RAID ها، زیرساخت های ذخیره سازی SAN و NAS ها و استفاده از انواع دیسک ها و حافظه های فلش اهمیت پیکربندی استاندارد آن را بالا می برد. برای بررسی این قسمت ابتدا با یکسری تعاریف و مفاهیم آشنا خواهیم شد. با مقایسه ی قابلیت های هر کدام بحث را پیش خواهیم برد و در انتهخا باور های اشتباه و نیاز مندی های دسکتاپ مجازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقایسه ی سرعت پردازش در دیسک ها، حافظه و پردازنده

سرعت پردازش در پردازنده ها و حافظه ها نسبت به ذخیره ساز ها بیشتر است و این موضوع اهمیت پیاده سازی زیرساخت ذخیره سازی مناسب را بیشتر می کند. فرض کنید برای یک دسکتاپ فیزیکی پردازنده و حافظه را به ترتیب i7-7920HQ Intel و Corsair DDR4-2400 انتخاب کرده اید. پردازنده با سرعت پردازش ۳.۱ گیگاهرتز و ۸ مگابایت کش که چهار هسته ای است و تا ۸ پردازش همزمان را مدیریت می کند. برای این سخت افزار هارد دیسک ۱TB با گردش دیسک ۵۴۰۰ یا ۷۲۰۰ انتخاب کرده باشید که سرعت خواندن و نوشتن آن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگابایت در حالت ترتیبی (Sequential) و حدود ۵۰ مگابایت در خواندن و نوشتن بلاک های ۵۱۲ کیلو بایتی باشد. کارایی دسکتاپ به دلیل انتخاب غلط ذخیره ساز تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد، و تاخیر زیادی در ذخیره ساز رخ خواهد داد.

از آنجا که سرعت ذخیره ساز ها تا امروز کمتر از پردازنده ها و حافظه ها بوده، پیکربندی زیرساخت ذخیره سازی مناسب و بهینه که با سایر سخت افزار ها همخوانی داشته باشد اهمیت بالایی خواهد داشت. حالا این مورد ساده را به VDI تامیم دهید، حالا با ۱۰۰ تا هزاران دسکتاپ روبرو هستید که هر کدام پردازش های مختلفی داشته و این فاصله ی کارایی را حتی بیشتر هم می کند. مشاهده شکل آورده شده تفاوت کارایی و سرعت را نشان خواهد داد.

انواع ذخیره ساز ها

در حال حاضر تنوع و کارایی ذخیره ساز ها بسیار زیاد بوده و میزان قابل توجهی از فاصله ی کارایی بین سخت افزار ها را کاهش داده است. اما این فاصله همچنان وجود دارد. انواع گوناگونی از ذخیره ساز ها وجود دارد که می توانیم آن ها را در ۳ دسته ی کلی تقسیم بندی نماییم:

  1. دیسک های سخت
  2. حافظه های فلش
  3. درایو های مقناطیسی
منبع : وی شبکه
  نظرات