تامین تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند با «پویش نهال»

تامین تبلت برای دانش‌آموزان

تامین تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند با «پویش نهال»

تامین تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند با «پویش نهال» - وبسایت ساناسیستم

با شیوع کرونا و اینترنتی شدن فرآیند تحصیل، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان مسوولیت اجتماعی خود تصمیم گرفت با راه‌اندازی کمپین «پویش نهال»، تهیه ۲۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان محروم را بر عهده بگیرد که توزیع این تبلت‌ها توسط موسسه مهر گیتی انجام می‌شود.

زمانی که اخبار شیوع کرونا در جهان منتشر شده بود، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که این ویروس فراگیر این اندازه روی زمین جا خوش کند و معاملات زندگی افراد را به هم بریزد. تعطیل شدن بسیاری از کسب‌وکارها و مشکلات اقتصادی تا دورکاری و آموزش آنلاین و خرید و فروش‌های اینترنتی از تاثیرات کرونا بود و اکنون شیوه زندگی افراد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از الکل و ماسک به‌نحوی تغییر کرده که تصور زندگی پساکرونا شاید دشوار به نظر برسد. همان‌‌طور که بارها اشاره شده، کرونا با وجود تمام مشکلات و معایبش، مزایایی هم داشت.
استفاده از ظرفیت‌های اینترنت و فضای مجازی یکی از مزایا بود، با وجود این همین اینترنتی شدن فعالیت‌ها برای کسانی که توان مالی برخورداری از اینترنت و ابزارهای الکترونیکی را نداشتند، به کابوس بلد شد. شاید یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که از کرونا و خانه‌نشینی ضربه دید، دانش‌آموزان محرومی بودند که تا پیش از این حداقل با حضور در مدارس برای بهره‌گیری آموزش، صرف نظر از امکاناتی از جمله کمک‌آموزشی‌ها و کلاس‌های خصوصی، فرصت برابر فراگیری تحصیل با سایرین داشتند، اما با اینترنتی شدن آموزش و مدارس آنلاین که نیازمند ابزارهای لازم از جمله گوشی و تبلت بود، این فرصت به‌ظاهر برابر هم به محاق رفت.

دانش‌آموزان مستعد اما محروم از تحصیل

در این مدت دانش‌آموزان مستعد و باهوشی که تحصیل را راه چاره‌ای برای بهبود زندگی خود می‌دیدند و ذوق و شوق زیادی برای کسب دانش داشتند، به ناچار خانه‌نشین شده، یا در بسیاری از موارد تحصیل را ترک کرده و مشغول کار شوند، در بدترین نتایج هم برخی از این دانش‌آموزان که خود را در فضایی نابرابر دیدند و ادامه تحصیل را غیرممکن، تصمیم گرفتند به زندگی خود پایان دهند که این از تلخ‌ترین اخبار در کنار مرگ‌ومیر روزانه ناشی از کرونا بود.
تمامی این موارد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را بر آن داشت که به عنوان یک بخش خصوصی مردم‌نهاد، رسالت خود را در راستای مسوولیت اجتماعی انجام دهد. اعضای این سازمان تصمیم گرفتند با تهیه تبلت برای دانش‌آموزان، فرصت تحصیل را بار دیگر برای فرزندان این سرزمین فراهم کنند، بدین‌ترتیب که این اعضا با اهدای مبالغ نقدی و یا خریداری مستقیم تبلت، فرآیند تهیه این ابزارها را بر عهده گرفتند و فرآیند توزیع را هم به موسسه خیریه مهر گیتی محول کردند.
موسسه مهر گیتی بنا به مسوولیت اجتماعی خود، از زمان شیوع کرونا و با مجازی شدن فرآیند آموزش، برای ۷۰۰ دانش‌آموز که در شرایط کرونا و آموزش مجازی، از تحصیل جا مانده‌اند، با تهیه و توزیع تبلت، فرصتی برابر حداقل در زمینه ابزارهای ارتباطی فراهم کرد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز اکنون تصمیم گرفته با هدف‌گذاری برای تهیه ۲۰ هزار تبلت، بخشی از این فرآیند را بر عهده بگیرد.

 

کمپین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای تهیه تبلت

همچنین حمید توسلی -عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای- درباره تصمیم این سازمان برای کمک به فرآیند تهیه تبلت توضیح داد: بعد از اتفاقات تلخی که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم برخورداری از ابزارهای ارتباطی برای چند دانش‌آموزمان در کشور افتاد، یک کمپین در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و به دنبال آن در نصر کشور شکل گرفت که این سازمان به‌عنوان یک فعالیت اجتماعی بتواند بخشی از تبلت‌های مورد نیاز دانش آموزانی که از تحصیل بازمانده‌اند را فراهم کند.
وی ادامه داد: این پیشنهاد با استقبال خوبی از سوی اعضای هیات مدیره دوره پنجم در تهران و شورای مرکزی کشور مواجه شد. پس از آن هیات امنایی با حضور ۱۶ عضو در این رابطه تشکیل شد و از دل این هیات امنا، یک کمیته اجرایی تشکیل شد و کارهای اجرایی را دوستانی که داوطلب هستند، در این پویش انجام دادند تا رسیدیم به این نقطه که برای شروع، ۱۲۰ تبلت را تقدیم به موسسه مهر گیتی‌کنیم.
عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره نقش موسسه مهر گیتی بیان کرد: مهر گیتی، موسسه بسیار خوش‌نامی است و کار توزیع تبلت‌ها را انجام می‌دهد. این فرآیند با نظارت سازمان و با آمار و ارقام دقیق و با شفافیت کامل انجام خواهد شد. بسیاری از اعضای سازمان چه به صورت نقدی یا تامین تبلت به این پویش کمک کردند و امیدواریم این کار به صورت گسترده در خود نظام صنفی و در دل اجتماع به شکل مردمی و خودجوش ادامه داشته باشد.

با خرید کارت هدیه، به پویش نهال بپیوندید

توسلی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی برای این کمپین از راه‌ها و روش‌های مختلف انجام می‌شود،‌ گفت: با دیجی‌کالا به توافقی رسیدیم و آنها یک صفحه پویش نهال راه‌اندازی کردند که با مشارکت مردم پیش می‌رود. مردم می‌توانند کارت‌های هدیه خود را از طریق دیجی‌کالا تهیه کنند که به تهیه تبلت کمک می‌شود. همچنین یک کمپین با عنوان پویش نهال در صفحه اینستاگرام شروع شده که اعضای سازمان نصر، در آنجا کمک خود را به این کمپین اعلام کرده و سه نفر دیگر از دوستانشان را برای حضور در این کار دعوت می‌کنند. امیدواریم به این پویش شکل معرفی افراد دیگر رشد کند و پیش برود.
وی با بیان اینکه هدف‌گذاری برای ۲۰ هزار تبلت دانش‌آموزی است، اظهار کرد: اعضای سازمان نظام صنفی تبلت‌هایی را تهیه کرده و یا کمک خود را به صورت مبلغی واریز کرده‌اند. تهیه ۲۰ هزار تبلت، برنامه‌ای است که به‌مرور تکمیل خواهد شد، اما با اهدای ۱۲۰ تبلت در ابتدا، قصد داشتیم که تا پیش از پایان سال ۹۹، این فرآیند آغاز شود. ما به دنبال راه‌هایی هستیم که بتوانیم مشارکت مردمی را داشته باشیم، برای این کار وارد حوزه سازمان‌ها و دولت نشدیم و قصد داریم که این کار توسط اعضای سازمان و به شکل مردمی پیش برود.

۳ میلیون دانش‌آموز، تبلت ندارند

همچنین زهرا گیتی‌نژاد -مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد مهرگیتی- با بیان اینکه روند توزیع تبلت‌های این موسسه به دانش‌آموزان از اردیبهشت ۹۹ آغاز شده، گفت: در حال حاضر حدود ۳ میلیون دانش‌آموز هستند که تبلت ندارند. ما به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد، از اردیبهشت تا بهمن ماه، حدود ۷۰۰ تبلت خریداری و توزیع کرده بودیم. زمانی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد می‌خواهد وارد این حوزه شود، از شنیدن این خبر خوش خوش‌حال شدیم، زیرا می‌توانست تعداد بیشتری تبلت را در اختیار ما بگذارد. برای انجام این کار، با این سازمان قرارداد هم بستیم و در مرحله نخست، اولین بسته اهدایی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را دریافت می‌کنیم که شامل ۱۲۲ تبلت است.
او با ابراز امیدواری نسبت به تهیه تبلت برای تمامی دانش‌آموزان محروم در یک برنامه بلندمدت، گفت: موسسه مهر گیتی یک سازمان مردم‌نهاد است، بنابراین هرچه مردم و بخش خصوصی به این موسسه کمک کنند و در این فرآیند، خرید تبلت ادمه داشته باشد، ما استقبال می‌کنیم و این هدایا را به دانش‌آموزانی می‌دهیم که استحقاقش را دارند. دانش‌آموزانی که معدل‌های بالایی دارند اما واقعا نیازمند هستند و به دلیل نبود یک وسیله ضروری آموزش در حال حاضر ممکن است ترک تحصیل کنند.
مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد مهرگیتی درباره نحوه شناسایی این دانش‌آموزان توضیح داد: ما در ۲۶ استان کشور مدرسه ساختیم و با ۳۱ استان در ارتباطیم. با روسای آموزش و پرورش و مدیران کل صحبت می‌کنیم و از آنها لیست می‌خواهیم، آنها هم به روسای ادارات و نهایتا مدیران مدارس ارجاع می‌دهند. ما مشخصات مدیر مدرسه را داریم و وضعیت تحصیلی بچه‌ها را رصد می‌کنیم. با داشتن کد ملی دانش‌آموز، مشخصات، معدل و تلفن خانواده‌ها، با آنها مصاحبه و نیاز آنها را برررسی و در نهایت تبلت‌ها را به آدرس منازل تیپاکس می‌کنیم. طی تماس‌هایی که با این بچه‌ها داشتیم، بسیاری خودشان تبلت تهیه کرده بودند، بنابراین آنها را از لیست حذف کردیم.

هدف نخست، دانش‌آموزان دبیرستانی و کنکوری

گیتی‌نژاد با بیان اینکه هدف نخست، دانش‌آموزان دبیرستانی و بچه‌های کنکوری است، گفت: استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و شهرستان‌های استان تهران به ما لیست دادند، ما این لیست‌ها را بررسی کرده، در تبلت‌ها سیم‌کارت نصب می‌کنیم و به آدرس‌ها می‌فرستیم. این تبلت‌ها می‌تواند برای ادامه تحصیل دانش‌آموزانی که پس از کرونا به خوابگاه‌های شبانه‌روزی یا روستایشان رفتند و به امکانات دسترسی ندارند، تاثیرگذار باشد،‌ همان‌طور که بچه‌ها به دلیل وجود همین تبلت‌ها توانستند به درسشان ادامه دهند و کنکور قبول شوند. امیدوارم که با این حرکت، یک جهش علمی در کشور ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: بچه‌های ما تا قبل از کرونا، نمی‌توانستند موبایل و تبلت به مدرسه ببرند و از این طریق درس بخوانند، ممکن بود این ابزارها را داشته باشند، اما اجازه استفاده از آنها را در مدرسه نداشتند، حالا از این به بعد یکی از راه‌های ادامه تحصیلشان وجود تبلت و گوشی است که مجوزش را هم دارند و می‌توانند از این طریق مبادله علمی کنند و در عصر تکنولوژی که همه چیز هوشمند شده، راه ارتباطشان با دنیای بیرونی هم باز شده است.

منبع : سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران

  نظرات