تانوما و کاربردهای آن در شبکه

تانوما و کاربردهای آن در شبکه:

سرعت اینترنت خانگی در کشور یکی از بزرگترین چالش ها و معضل هایی است که از زمان ارائه سرویس های خانگی، کاربران با آن دست و پنجه نرم می کنند. در سال های اخیر با معرفی و بهره برداری از تکنولوژی فیبر نوری در برخی شهر ها که سرعت انتقال داده بیشتری نسبت به کابل های مسی دارد، کمک شایانی به توسعه زیرساخت های اینترنتی کشور شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی این سرویس که از آن تحت عنوان تانوما یا تار نوری مخابرات ایران یاد می شود، بپردازیم. با ما همراه باشید.

تانوما و کاربردهای آن در شبکه:

تانوما چیست؟

فناوری فیبر نوری خانگی یا ساختمان (Fiber To The Building/Home) معروف به تانوما به استفاده از کابل فیبر نوری برای اختصاص پهنای باند اینترنت به طور مستقیم از یک نقطه مرکزی به خانه یا ساختمان اشاره دارد. در یک شبکه FTTB/H، از فیبر نوری در ارتباطات نهایی استفاده می شود که جایگزین مناسبی برای DSLها یا سیم های کواکسیال به شمار می رود.

FTTB/H زیر مجموعه شبکه کلی “FTTx” است که یک اصطلاح کلی برای ساختار طراحی شبکه پهنای باند محسوب می شود. در FTTxها کارشناس شبکه فیبر نوری را مستقیما به یک نقطه اتصالی خاص وصل می کند. معمولا از اصطلاح FTTP (فیبر نوری برای مشتری) برای اشاره به FTTB و FTTH استفاده می شود؛ زمانی که شبکه فیبر نوری هم خانه و هم کسب و کار های کوچک را شامل می شود.

با FTTB/H، مشترکان خانگی از اینترنت سریع تر و با پهنای باند بیشتری برخوردار هستند و با دستگاه های بیشتری به طور همزمان می توانند به اینترنت وصل شوند. با وجود این که در خیلی از نقاط دنیا از این تکنولوژی استفاده می شود، اما تنها چند سالی است که امکان بهره مندی از تانوما برای کاربران خانگی در ایران مهیا شده است. این سرویس که در سال های ابتدایی معرفی خود در کشور به سر می برد، فعلا تنها توسط شرکت مخابرات قابل ارائه به مشترکان است.

سرویس هایی که با استفاده از تانوما در اختیار شما قرار می گیرد

اینترنت خانگی پر سرعت، تنها بخشی از خدماتی استفاده از فیبر نوری است. علاوه بر سرویس هایی که ارتباط مستقیمی با شبکه اینترنت محلی و مخابرات دارند، کابل کشی فیبر نوری در کشور خدمات غیر مخابراتی زیادی برای کاربران به همراه دارد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با شبکه های محلی به صفحه اترنت چیست مراجعه کنید.

آموزش از راه دور و سیستم های صوت و پیجینگ سرویس هایی هستند که با استفاده از فناوری FTTB/H در یک سازمان در اختیار شما قرار می گیرد.

با پیاده سازی FTTH در منزل خود به احتمال زیاد به مشاوره نصب دوربین مداربسته احتیاج پیدا خواهید کرد. چرا که کابل کشی های فیبر نوری، شرایط بهره مندی از امکانات مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) را نیز برای شما در بر دارد.

مزایای استفاده از تانوما (فیبر نوری خانگی) چیست؟

در مقایسه با سایر انواع اتصالات اینترنتی، FTTB/H روشی بسیار مؤثرتری برای انتقال داده ها در مسافت های طولانی است. به دلیل استفاده از کابل فیبر نوری، فناوری FTTB/H سرعت اتصال سریعتری دارد و ظرفیت پهنای باند تقریبا نامحدود را ارائه می دهد.

فیبر نوری می تواند سرعتی ۱۰ برابر بیشتر از مس، به عنوان ماده اصلی مورد استفاده در خطوط مشترکان دیجیتال (DSL) داشته باشد. در آینده ای نزدیک که تقاضای اینترنت به صورت تصاعدی افزایش یابد، نیاز به این ظرفیت بیش از پیش حس خواهد شد تا کاربران از محدودیت های پهنای باند رهایی یابند.

کابل های فیبر نوری همچنین می توانند حجم اطلاعاتی ۴۰۰ برابر بیشتر از سیم های مسی را منتقل کنند. در مقایسه با مس، فیبر بسیار ایمن تر، مطمئن تر است و دوام بیشتری دارد. از آنجا که کابل های فیبر نوری اطلاعات را از طریق پالس های الکتریکی منتقل می کنند، مستعد ضربه دیدن نیستند. به علاوه در برابر اختلال های الکتریکی، تداخل و افزایش ولتاژ مقاومت نشان می دهند. خیلی از این ویژگی ها، به خاطر توسعه و طراحی کابل های فیبر نوری در ۳۰ الی ۵۰ سال اخیر است.

استفاده از تانوما چه محدودیت هایی به همراه دارد؟

در کنار تمام ویژگی های مثبتی که استفاده از فیبر نوری برای اتصال به شبکه اینترنت با خود به ارمغان می آورد، محدودیت هایی نیز به همراه دارد. بیشتر معایب استفاده از تانوما به نوظهور بودن این فناوری در کشور بر می گردد که به مرور زمان و با توسعه زیرساخت ها قابل برطرف شدن است.

مهمترین محدودیت های استفاده از تارنمای مخابرات ایران (FTTB/H) موارد زیر است.

  • کاربران فیبر نوری تنها می توانند از خدمات شرکت مخابرات استفاده کنند چرا که این تکنولوژی فعلا در انحصار مخابرات ایران است
  • برخی از سرویس های تانوما هزینه بالایی دارند
  • با استفاده از تانوما، به سرویس های حجمی نامحدود دسترسی نخواهید داشت

سرویس تانومای شرکت مخابرات، تنها راه استفاده از فیبر نوری

هم اکنون در سال های ابتدایی ارائه خدمات کابل نوری در کشور هستیم لذا امکان استفاده از این فناوری تنها با درخواست سرویس دهی از شرکت مخابرات ایران فراهم خواهد شد. در قدم اول باید نسبت به تجهیز شدن محل سکونت و یا محل کار خود به کابل های فیبر نوری مطلع شوید. برای اطمینان از امکان دریافت خدمات تانوما، به وبسایت شرکت مخابرات مراجعه کرده و شماره ثابت محل مورد نظر را وارد کنید.

منبع : رایکانت

  نظرات