تفاوت روتر و سوئیچ شبکه چیست ؟

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه چیست ؟

 کامپیوترها وشبکه های رایانه ای در همه جا حضور دارند و تقریبا کار تمامی ادارات با شبکه های کامپیوتری انجام می شود و دارای تجهیزات رایانه ای مختلفی می باشند. ظاهر برخی از این تجهیزات شبیه به هم می باشند اما کاربرد و کارایی آن ها متفاوت است.ما در این مقاله می خواهیم بدانیم تفاوت روتر و سوئیچ شبکه چیست، وعلاوه بر بیان تفاوت روتر و سوئیچ شبکه ، کاربرد و کارایی هرکدام را تعریف خواهیم کرد. روتر و سوئیچ از اجزای اصلی و کاربردی شبکه می باشند و شناخت تفاوت های آن می تواند به مدیریت آن ها در مسیریابی و ارسال بسته ها کمک کند .

در این مقاله میخوانید :

ویژگی های سوئیچ شبکه چیست ؟

سوئیچ سیسکو

ویژگی های روتر در شبکه چیست ؟

بررسی تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

معرفی سه روش مسیریابی شبکه از طریق سوئیچ

ویژگی های سوئیچ شبکه چیست ؟

روش اتصال چندین رایانه با سوئیچ شبکه به این شکل می باشد که درمرحله ی اول، بعد از ارسال بسته و داده ی موردنظر، سوئیچ جدولی را تعریف می کند که از طریق آن ابزارهای متصل در شبکه را به همراه آدرس مم آن ها، به یکدیگر متصل کند.

یکی از مزایایی که موجب برتری سوئیچ شبکه نسبت به هاب شده است، این است که سوئیچ به کمک آدرس مک تشخیص می دهد که چه ابزاری از طریق چه نوع پورتی متصل شده است ، با استفاده از این روش سوئیچ می تواند تفاوت میان کامپیوتر های مختلف در شبکه را تشخیص دهد.

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه چیست ؟

سوئیچ سیسکو

سوئیچ سیسکو یکی از مهم ترین و بزرگ ترین شرکت های تولید کننده ی تجهیزات شبکه در سراسر دنیا می باشد، طبیعتا سوئیچ های ساخته شده توسط این شرکت، کیفیت و کالایی ویژه ای دارند که پروفروش ترین برندهای بازار شبکه می باشند.

ویژگی های روتر در شبکه چیست ؟

به کمک روتر در شبکه می توان هر نوع داده ای را ارسال و یا دریافت کرد، هر نوع بسته ارسالی که در شبکه ارسال می شود دارای آدرس های مقصد خاص است که روترها  توسط آدرس های موجود در شبکه مقصد را شناسایی می کند. زمانی که یک شبکه داخلی به یک شبکه گسترده تر از خود متصل می شود، از روتر استفاده می شود.روتر ها کاربردهای متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می دهند، اما مهم ترین کار روتر ارسال بسته و داده های درون شبکه از مبدا به مقصد می باشد.

بررسی تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

کامپیوتر ها می توانند از طریق یک روتر و یا یک سوئیچ شبکه به یکدیگر متصل شوند، پس تفاوت روتر و سوئیچ شبکه چیست؟ مهم ترین ویژگی که راه این دو دستگاه را از یکدیگر متمایز می کند این است که از طریق روتر می تواند چندین دستگاه و کامپیوتر را در چندین شبکه به یکدیگر متصل کرد، اما سوئیچ شبکه برای اتصال کامپیوتر در یک شبکه خاص کاربرد دارد.

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه چیست ؟

در یک شبکه اداری و یا خانگی ، تمام دستگاه ها از جمله کامپیوترها، تبلت ها و گوشی ها می توانند از طریق روتر به اینترنت متصل شوند، روتر تمامی این دستگاه ها را به مودم ها و یا DSL به صورت بی سیم و یا سیمی متصل می کند.

سوئیچ ها بیشتر برای شبکه های بزرگ اداری و مدارس و دانشگاه ها کاربرد دارد و تمامی دستگاه ها و رایانه ها را به یک شبکه ی محلی داخلی، متصل می کند.  این گونه سوئیچ های شبکه معمولا به روتر وصل می شود و اتصال دستگاه های مختلف شبکه را به اینترنت راحت تر می کنند.

روتر ها به طور معمول دارای چند پورت LAN و یک پورت WAN می باشند. پورت های LAN برای اتصال کامپیوتر از طریق اترنت امکان پذیر می باشد و پورت WAN برای اتصال از طریق مودم می باشد و به دلیل آن که سوئیچ ها فاقد پورت WAN  می باشند می توانند از طریق پورت های استاندارد دیگری به مودم وصل شوند و برای آن که مطمئن باشید که اتصال به درستی صورت می گیرد، می توانید از کابل های متقاطع اترنت  استفاده کنید و از اتصال دستگاه های خود به اینترنت آسوده خاطر باشید.سوئیچ ها در لایه دوم مدل OSI فعالیت می کنند و آدرسی که در این لایه قابل استفاده میباشد، مک است اما روترها در لایه سوم فعالیت دارند و در این لایه آدرس هایی همانند ip و ipx و Appletalk قابل دسترسی هستند.

از دیگر تفاوت روتر و سوئیچ شبکه، نوع برخوردشان با بسته های اطلاعاتی Broadcast می باشد. هر دستگاه برای معرفی خود در شبکه بسته های حاوی اطلاعات بردکست را ارسال می کنند و از این طریق تجهیزات و دستگاه های دیگر با آن ارتباط برقرار می کنند.زمانی که هویت مقصد مجهول است و به شناخت و بررسی بیشتری نیاز دارد و یا در مواردی که یک دستگاه قصد دارد خود را به سایر دستگاه های شبکه معرفی کند، بردکست می تواند فعالیت و کاربرد موثری داشته باشد.هاب و سوئیچ شبکه به راحتی بسته های اطلاعاتی بردکست را به سایر سگمنت های شبکه ارسال می کند اما روتر تا زمانی که آدرس ip مقصد را نداشته باشد این کار را انجام نمی دهد.

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه چیست ؟

معرفی سه روش مسیریابی شبکه از طریق سوئیچ

سوئیچ های Cut-through در این روش، ابتدا بسته های اطلاعاتی را تشخیص می دهند و سپس آدرس مک را دریافت می کنند و پس از ذخیره سازی، ارسال اطلاعات به مقصد انجام می شود.سوئیچ های Store-and-forward در این روش پس از آن که اطلاعات را دربافر ذخیره سازی کردند، سعی می کنند قبل از ارسال بسته ها به بررسی خطاهای موجود بپردازند، اگر خطایی در بسته ها دیده شود آن بسته ها غیر قابل استفاده می باشند و اگر مشکل و خطایی دیده نشود، به کمک مک آدرس بسته به درستی ارسال می گردد.

سوئیچ های شبکه Fragment-free یکی از روش های مسیریابی هستند که نسبت به روش های قبلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، تنها تفاوتی که این روش دارد این است که قبل از ارسال بسته هایی که حاوی اطلاعات هستند، همه ی ۶۴ بایت آن به طور کامل ذخیره می شود و تک به تک به بررسی خطا های آن می پردازند و در صورت نبود مشکل، ارسال اطلاعات انجام می شود.

منبع : مفتاح

  نظرات