تفاوت رک سرور با رک شبکه چیست؟

تفاوت رک سرور با رک شبکه چیست؟

در خرید رک سرور و شبکه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تفاوت رک سرور با رک شبکه چیست؟ در ادامه به معرفی رک سرور و شبکه به زبان ساده می پردازیم سپس می گوییم برای خرید رک سرور دست دوم و نو باید به چه نکاتی توجه کنید پس با ما همراه باشید.

معرفی رک سرور و شبکه

رک سرور یک محفظه است که ماژول ها یا تجهیزات شبکه خود را در آن قرار می دهید و از آن ها در یک فضای مطمئن محافظت می کند. از تجهیزات شبکه ی سخت افزاری که درون رک یا همان محفظه قرار می گیرند می توانیم به استوریج، سوئیچ شبکه و روتر اشاره کنیم که یکی از مهم ترین اجزای شبکه می باشند.رک ها از لحاظ ظاهری یا روباز می باشند یا همراه با در و دیواره مثل کیس رایانه هستند.  خوب است بدانید رک ها در ابعاد گوناگون و استاندارد ساخته می شوند تا نیاز شما را برآورده کنند.رک شبکه از جنس های الومینیوم و استیل ساخته می شود و روکش های رنگی مختلفی نیز دارند.

تفاوت های رک شبکه و رک سرور

رک سرور برای نگهداری سرور و و تجهیزات آن مانند مانیتور، استوریج است. رک شبکه نیز برای محافظت از تجهیزات شبکه مانند پچ پنل و کابل می باشد و طراحی آن به گونه ایست که دسترسی به کابل ها آسان باشد. خوب است بدانید ارتفاع هردو رک یکسان است اما عمق رک سرور نسبت به رک شبکه کمی بیشتر است.

از مزایای رک شبکه و سرور می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

– بالارفتن عملکرد تدارکات شبکه با کمک سیستم گردش هوا

– با بهره گیری از رک سرور و شبکه می توانید از سخت افزارهای خود به راحتی نگهداری کنید. همچنین دسترسی به اجزا نیز راحت تر خواهد بود.

– مانع دسترسی افرد غیرمجاز شده و همین عاملی برای افزایش امنیت می باشد.

در خرید رک سرور دست دوم و نو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

– بودجه و نیاز

قبل از هرچیز نیاز خود به اندازه ی رک سرور و سپس بودجه ی خود را تعیین کنید. پیشنهاد می کنیم اگر بودجه ی کافی برای خرید رک سرور نو را ندارید به سراغ رک سرور کارکرده و دست دوم بروید چراکه دارای قیمت های مناسبی می باشند.

– پشتیبانی

دقت کنید که یک رک مناسب می تواند تجهیزات تمامی برندها را پشتیبانی کند.

– رک در ابعاد مناسب

اگر دارای یک کسب و کار می باشید بهتر است یک رک مناسب تهیه کنید و اگر رک در ابعاد بزرگ تری باشد بهتر است چراکه هر کسب و کاری روز به روز پیشرفت کرده و وسیع تر می شود. همچنین اگر فاصله ی بین اجزاء بیشتر باشد گردش هوا بین سخت افزارهای سرور راحت تر خواهد بود.

رک سرور و شبکه

– رک سرور دست دوم باید ویژگی های یک رک استاندارد را دارا باشد.

بین رک و تجهیزاتی که می خواهید درون آن قرار دهید باید یک اعتدال و تناسب برقرار باشد یعنی رک و ماژول های درون آن از یک قانون و استاندارد پیروی کنند. به عنوان مثال رک سرور و تجهیزات همگی مطابق با استاندارد EIA-310-E باشند.

– سیستم امنیتی

رک ها دارای قفل های گوناگونی از قبیل قفل دیجیتالی، اثر انگشتی، سوییچی و ریتال می باشند و شما با توجه به اینکه می خواهید ابزار و تجهیزات شما تا چه حد امنیت داشته باشند می توانید نوع آن ها را انتخاب کنید.

 – ابعاد و سایز

از دیگر مواردی که قبل از خرید رک سرور کارکرده باید به آن دقت کنید عرض، ارتفاع، زیرو یونیت و عمق می باشد.ارتفاع مهم ترین موردی است که که قبل از خرید رک سرور باید به آن توجه کنید زیرا ارتفاع مشخص می کند که فاصله ی بین اجزاء چه قدر می باشد همچنین تعیین می کند که چه تعداد سخت افزار و تجهیزاتی را می توان در آن جای داد.

همچنین می توانید انتخاب کنید که رک دارای زیرو یونیت باشد یاخیر، زیرو یونیت به دیگر تجهیزات شبکه گفته می شود که می توانند کابل و دیگر تجهیزات را نگهداری کنند.

– وزنی که یک رک می تواند تحمل کند.

با توجه به اینکه رک مورد نظر شما چرخدار، متحرک یا ثابت است وزن خود محفظه و پشتیبانی وزنی که رک می تواند تحمل کند مهم است. همچنین دقت کنید زمینی که می خواهید رک را روی آن قرار دهید قابلیت تحمل وزن رک و تجهیزات درون آن را دارد یا خیر؟

– سرور را از فروشنده ی مورد اطمینان خریداری کرده و فاکتور یا گارانتی محصول را دریافت کنید.

– برند و شرکت سازنده تا حد زیادی در انتخاب و فروش رک کارکرده و نو مهم می باشد.

– میزان کارکرد

اگر قصد خرید رک سرور استوک یا دست دوم را دارید باید بدانید که رک سرور چه مقدار کار کرده است. زیرا ممکن است صاحب قبلی از رک سرور بیش از حد استفاده کرده باشد و رک سرور مورد نظر دیگر توانایی کارکردن نخواهد داشت.

رک سرور و شبکه

– چک کردن قسمت های مختلف رک سرور

فرقی نمی کند می خواهید رک سرور استوک، نو یا کارکرده خریداری کنید در هر صورت شما باید تمامی قسمت ها اعم از منبع تغذیه، خنک کننده و… را چک کنید که به خوبی کارمی کنند.

– مقایسه قیمت سرور نو با استوک و کارکرده

گاهی اوقات شما می توانید چندین رک سرور استوک را خریداری کنید و آن ها را به صوت خوشه ای به هم وصل کنید و آن ها کار یک سرور نو را برای شما انجام دهند با این وجود که قیمت همه ی سرورهای استوک از یک سرور نو کم تر باشد.

نمی دانید که بین رک سرور استوک، نو و کارکرده کدام یک بهتر است؟

جدای از رک سرور نو و اکبند خوب است بدانید که سرور استوک از کارکرده بهتر است زیرا سرور استوک سروری است که با یک دلیل نامشخص توسط خریدار مرجوع شده و در حد نو است درحالی که سرور کارکرده ممکن است دوام چندانی نداشته باشد.از مزایای خرید سرور استوک نسبت به سرور دست دوم و قدیمی می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که قطعات سرور استوک به آسانی در دسترس قرار می گیرد.سرور استوک اندکی از نوع دست دوم گران تر و تا حدودی از سرور نو ارزان تر می باشد بنابراین بسیار به صرفه است.

  نظرات