تفاوت مودم VDSL و مودم ADSL

تفاوت مودم VDSL و مودم ADSL

تفاوت مودم vdsl با مودم adsl چیست ؟

ما امروز قصد داریم این عنوان را مورد بررسی قرار دهیم که تفاوت مودم vdsl با مودم adsl چیست و کاربرد و میزان کارایی هر کدام را توضیح دهیم. اگر می خواهید یک سرویس و مودم مناسبی طبق محل سکونت و یا نوع کار خود در محل اداری سفارش دهید، در ادامه با ما همراه باشید که ویژگی هر کدام از مودم ها را بهتر بشناسید.برای آن که بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید باید بدانید کدام خدمات اینترنت متناسب با نیازهای شما می باشد، قیمت ADSL ، VDSL و حتی فیبر نوری چقدر است و کدام از این سرویس ها طبق سرعت و کیفتی که دارند برای شما مقرون به صرفه تر خواهد بود. علاوه بر بررسی کیفیت، قیمت، سرعت و خدمات ارائه دهنده ی هر سرویس، در نظر داشته باشید که فاصله شما تا مخابرات و یا سرویس دهنده ی ارائه دهنده ی خدمات به چه میزان می باشد، زیرا اگر فاصله کوتاهی تا مخابرات داشته باشید می توانید از سرویس های خاص با بهترین کیفیت و سرعت بهره مند شوید.

بررسی تفاوت مودم vdsl با مودم adsl مخابرات

حداکثر سرعت اینترنت در این دو مودم بین ۸ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه می باشد، اگر استفاده از vdsl رایج شود می تواند برقیمت آن تاثیربگذارد و به مراتب هزینه آن کمتر شود. در تلفن های استاندارد معمولا یک جفت سیم مسی طراحی شده است که امکانات صوتی و پهنای باند مناسبی را ارائه می دهند.

ADSL زیر شاخه DSL می باشد و یکی از قدیمی ترین سرویس های ارائه اینترنت در سراسر جهان می باشد. روش کار این سرویس به این شکل می باشد که با استفاده از تلفن معمولی، اطلاعات از مرکز مخابراتی بر روی مودم شما انتقال می یابد، لازم به ذکر است که بگوییم این نوع اتصال اینترنت هیچ گونه مزاحمت برای تماس های صوتی ایجاد نمی کند و شما می توانید هم زمان از اینترنت و تلفن ثابت استفاده کنید بدون آن که مشکلی برای تماس یا سرعت اینترنت شما به وجود بیاید.

اما VDSL یکی از جدیدترین فناوری های DSL می باشد که تنظیم آن بر روی بسترهای کابل شبکه انجام می شود. یکی از بارزترین تفاوت مودم vdsl با مودم adsl این است که ADSL برای انتقال اطلاعات از خطوط ثابت تلفن شهری استفاده می کند، اما VDSL نیاز به کابل های اختصاصی دارد که از مخابرات تا منزل شما باید کابل های شبکه نصب شوند و نصب این کابل ها باید با دقت و تخصص خاصی انجام شود که آسیبی به آن ها وارد نشود.از نظر سرعت دانلود، سرعت VDSL تقریبا ۵ برابر سرعت ADSL می باشد که به مرز ۳۰۰ مگابیت برثانیه می رسد. از نظر آپلود نیز، سرعت آپلود VDSL، ۱۰ برابر سرعت ADSL است که به مرز ۱۰۰ مگابیت می رسد. کابل های مسی که برای VDSL مورد استفاده قرار می گیرد، باندهای فرکانسی می باشد که از ۱۲ تا ۳۵ کیلوهرتز اندازه دارد.

 

تفاوت مودم VDSL و مودم ADSL

 

مزیت اینترنت ADSL

یکی از بهترین مزیت های اینترنت ADSL این است که نیازی به ایجاد خطوط جدید و کابل کشی ندارد و بر روی همان خطوط تلفن شما نصب و راه اندازی می شود، این اینترنت ارزان تر از اینترنت های دیگر است و با ساده ترین روش راه اندازی می شود اما سرعت دانلود آن حداکثر به ۲۴ مگابیت برثانیه می رسد.ADSL2+ نسل جدید و پیشرفته ای از ADSL می باشد که بیشتر برای افرادی مناسب است که فاصله کمی با سرویس دهنده یا مخابرات دارد و در این نوع سرویس اینترنت، افرادی که فاصله کمتری تا مخابرات دارند و یا در واقع Upstream هستند نسبت به افرادی Downstream اینترنت آن ها از کیفیت و سرعت بالاتری برخوردار می باشد.

مزیت اینترنت VDSL

اینترنت VDSL با این که نصب و راه اندازی دشواری دارد و نیاز به کابل کشی و خط جدید دارد، اما مزایای بسیار فوق العاده ای دارد، این نوع اینترنت این امکان را به شما می دهد که خطوط تلفن SIP که همان تلفن بر بستر اینترنت است را راه اندازی کنید و مکالمات خود را از طریق تلفن اینترنتی انجام دهید که بسیار برای شما مقرون به صرفه خواهد بود، این نوع اینترنت ویدیوکنفرانس و IP-TV را نیز عرضه می کند و شما می توانید به صورت اختصاصی از آن استفاده نمایید.برای داشتن اینترنت VDSL شما فقط باید یک خط تلفن ثابت و یک مودم VDSL خریداری کنید، کارهای کابل کشی آن تماما بر عهده مخابرات است و شما لازم نیست کار خاصی را انجام دهید.

تکنیک استفاده شده در اینترنت VDSL به این صورت می باشد که سرویس دهی از نزدیک ترین صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است، انجام می شود بنابراین تمامی مشترکین VDSL از یک نوع سرعت اینترنت استفاده می کنند و بحث Upstream  و  Downstream مطرح نمی باشد. اما در هرصورت کیفیت کابل های مسی و تداخل آن روی سرعت اینترنت نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

اینترنت فیبرنوری

اینترنت فیبرنوری همان طور مشخص است از کابل های فیبر نوری تغذیه می شوند و تا یک گیگابیت برای دانلود و آپلود سرعت دارد. اینترنت معمول و مورد استفاده در فیبر نوری به اندازه ی ۳۰۰ مگابیت می باشد. از این اینترنت قبلا فقط در سازمان ها و شرکت های بزرگ استفاده می کردند اما به تازگی در ایران برای کاربران خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.اینترنت فیبرنوری براساس استفاده از ترکیب کابل های نوری و مسی نام گذاری و تقسیم بندی می شوند، FTTH و FTTC از این نوع دسته بندی ها می باشد. کابل های فیبرنوری از سیگنال های نوری استفاده می کنند به همین دلیل کیفیت و سرعت بالایی دارند و مقاوم تر از سیگنال های الکتریکی می باشد.اینترنت فیبرنوری هرچند قیمت بالایی دارد اما سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به ADSL دارد و هرچند کاربر از سرویس دهنده فاصله داشته باشد تاثیری بر سرعت و کیفیت اینترنت نخواهد گذاشت. برای استفاده از اینترنت فیبرنوری به دستگاه ها و تجهیزات خود نیاز دارد و مودم های ADSL و VDSL برای این نوع اینترنت استفاده نمی شود.

منبع : سایت مفتاح

  نظرات