حل معضلات شهری با تمرکز بر فناوری اطلاعات

حل معضلات شهری

حل معضلات شهری با تمرکز بر فناوری اطلاعات

حل معضلات شهری با تمرکز بر فناوری اطلاعات- وبسایت سانا

دومین نشست حضوری با کاندیداهای حوزه‌ی فاوا در ششمین دوره‌ی انتخابات شورای شهر در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این نشست، علی مطهری، نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی، رییس کمیته ICT و فعال حوزه‌ی مخابرات در رابطه با دسترسی آسان شهروندان به اینترنت پرسرعت با توجه به حدود اختیارات شورای شهر گفت: «دسترسی آسان و ارزان به اینترنت از نیازها و حقوق مردم است. اینکه نهادهای مختلفی در این حوزه مسئولیت دارند، نشان دهنده‌ی این است که ما در قوانین هم مشکلاتی داریم».

او تاکید کرد: «وجود افراد آشنا به ICT در شورای شهر، طبیعتا راه‌اندازی شهر هوشمند را راحت‌تر می‌کند».

این کاندیدای شورای شهر در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت استفاده از فناوری اطلاعات در حل مشکلات شهری اشاره کرد و افزود: «معمولا برای حل مشکل ترافیک، طرح زوج و فرد را اجرا می‌کنند. اما باید بررسی کنیم ببینیم چند درصد سفرهای درون‌شهری ضرورت دارد؟ نظام اداری ما چقدر باعث افزایش سفرهای درون‌شهری می‌شود؟ آیا می‌توانیم سیستمی داشته باشیم که این سفرها را کم کند؟ پاسخ به این پرسش‌ها جزء وظایف فرد متخصص در حوزه‌ی ICT است. کسی که با ابزار فناوری اطلاعات می‌تواند با یک ساختار غیرفیزیکی و غیرحضوری این موارد را حل کند. جالب اینکه دوران کرونا هم بیش از گذشته اهمیتICT را برای همه‌ی ما آشکار کرد».

مطهری ادامه داد: «۵۰ درصد کارکنان با دورکاری و نظام اداری صحیح می‌توانند کارشان را انجام دهند. بسیاری از جلسات به‌ جای حضوری می‌تواند آنلاین برگزار شود، مراجعات غیرضروری به ساختار اداری برای دریافت مجوز، دریافت کپی مدارک در شرایطی انجام می‌شود که سازمان‌ها دیتابیس و پایگاه داده دارند اما اینها یکپارچه نشده‌اند. افراد متخصص فناوری می‌توانند ابزار را به کار بگیرند و با حل این موضوعات، بخشی از نیاز به سفرهای درون‌شهری را کاهش دهند».

ضرورت مدیریت واحد شهری

مطهری در بخش دیگری از سخنان به موضوع مدیریت واحد شهری اشاره کرد و گفت: «مدیریت واحد شهری موضوعی است که سال‌ها در مورد آن صحبت می‌شود اما تاکنون عملیاتی نشده است. در حالیکه اگر محقق می‌شد، امروز معضلات بسیاری در زمینه‌ی توسعه نداشتیم. شهر مسائلی دارد، گرچه بخشی از این مسائل متولی مشخصی دارند، اما به هماهنگی‌های بیشتری در این زمینه نیاز است».

او ادامه داد: «مدیریت واحد به این معنی نیست که تمام سازمان‌ها زیر چتر شهرداری جمع شوند. اما شورای شهر به عنوان یک رگولاتوری نیازمند مدیریت واحد است».

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با تعامل‌ با سازمان‌های مردم نهادی که در هوشمندسازی شهری نقش دارند، گفت: «یکی از کارهای خوب دولت فعلی توسعه این سمن‌ها بوده است. البته ناگفته نماند در باب اینکه چقدر به آنها میدان داده شد، جای نقد وجود دارد. باید با سازمان‌های مردم نهاد تعامل صورت بگیرد اما متاسفانه یکی از معضلات این سازمانها این است که گاهی به اهرم‌های سیاسی بدل شده و مشکلاتی برای جامعه ایجاد می‌کنند».

در بخش دیگری از این نشست، سید مجید اورعی، عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در توضیحاتی گفت: «در نصر تهران به‌دنبال شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی هستیم. ضمن اینکه مدیریت شهری بدون اتکا به فناوری اطلاعات معنا پیدا نمی‌کند. به همین دلیل سه کارگروه تحول دیجیتال شهری، IOT و هوش مصنوعی و همچنین کارگروه اقتصاد دیجیتال را راه‌اندازی کردیم».

او هدف از برگزاری این نشست‌ها را یک وظیفه‌ی صنفی و کمک به انتخاب آگاهانه‌‌ی اعضای صنف دانست.

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز تاکید کرد: در این نشست‌ها تریبونی در اختیار کاندیداهای حوزه‌ی فاوا در انتخابات شورای شهر قرار دادیم تا برنامه‌هایشان را تشریح کنند و در عین حال فضایی برای اعضای صنف و خبرنگاران فراهم کردیم تا ضمن بیان مطالباتشان، برنامه‌های مطرح شده را به چالش بکشند.

گفتنی است در این نشست، علی‌رغم هماهنگی‌های انجام شده سایر کاندیداها به دلیل تداخل برنامه‌های انتخاباتی حضور نیافتند.

منبع : سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران

  نظرات