خدمات پسیو شبکه چیست؟

خدمات پسیو شبکه چیست؟

خدمات پسیو شبکه چیست؟

خدمات پسیو شبکه چیست؟

امروزه به دلیل استفاده از اینترنت در تمامی سازمان ها و ادارات خدمات شبکه بسیار مورد توجه قرار می گیرند. خدمات شبکه به دو دسته خدمات اکتیو و خدمات پسیو تقسیم می شوند. پسیو در لغت به معنای غیر فعال است.خدمات پسیو شبکه در واقع هیچ فعالیتی روی آن ها انجام نمی شود و تنها عملیات زیر ساختی را برای انتقال داده ها انجام می دهد. این خدمات به جریان برق نیازی ندارند و اطلاعات تغییراتی را ایجاد نمی کند.لازمه ایجاد هر شبکه ای راه اندازی خدمات پسیو شبکه است. رسانه های انتقال داده در شبکه جزء خدمات پسیو محسوب می شود، این انتقال داده ها ممکن است توسط کابل مسی و یا کابل فیبر نوری باشد.

معمولا یکی از مشکلات اصلی که در خدمات شبکه ای سازمان ها و ادارات رخ می دهد، مربوط به زیر ساخت های شبکه است. دلیل این امر این است که معمولا در زمان راه اندازی شبکه به مواردی مانند سرور، روتر و سوئیچ ها توجه دارند.بنابراین نسبت به مسائل زیر ساختی شبکه و خدمات پسیو شبکه اهمیت زیادی نمی دهد و همین موضوع باعث باعث بروز مشکلات بزرگی در شبکه می شود.به طور کلی راه اندازی درست یک شبکه اهمیت زیادی دارد و روی سرعت شبکه تاثیر مستقیم دارد. در خدمات پسیو شبکه باید به مواردی مانند کابل کشی های درست و اصولی توجه کرد تا با میدان های مغناطیسی مجاور تداخل نداشته باشند.

مراحل اصلی راه اندازی خدمات پسیو شبکه

اولین مرحله برای راه اندازی خدمات پسیو در شبکه انتخاب سخت افزار مناسب است، زیرا این سخت افزارها را باید با توجه به نیاز خود تهیه کنید. و پس از تهیه آن ها می توانید این سخت افزارها را تهیه و راه اندازی کنید.و آخرین مرحله برای راه اندازی خدمات پسیو شبکه، انتخاب نوع پروتکل های ارتباطی است.

مراحل اجرای خدمات پسیو

– مرحله اول در اجرای خدمات پسیو بازدید از محل پروژه است. ابتدا باید متخصصان در این زمینه از محل اجرای این خدمات دیدن کرده و اطلاعات لازم را گرد آوری و بررسی کنند.

– مرحله دوم طراحی زیر ساخت شبکه است، در این مرحله باید مدل زیرساخت شبکه طراحی شود و باید تمام شرایط راه اندازی و همچنین شرایط فیزیکی محل راه اندازی را به طور کامل بررسی کنند.

– مرحله بعد کابل کشی شبکه است، پس از این که طراحی شبکه انجام شد نوبت به کابل کشی می رسد. کابل کشی شبکه ممکن است در داخل یا خارج انجام شود. در این مرحله سعی کنید از کابل ها مرغوب استفاده کنید.

– در مرحله بعد نوبت به نصب تجهیزات پسیو شبکه می رسد. پس از کابل کشی باید تجهیزات شبکه را نصب و راه اندازی کنید.

– پس از پایان این مراحل باید سیگنال های شبکه را آزمایش کنید. تمامی نودها باید تست شوند و مطمئن شوید آن ها سالم هستند و همچنین هیچ گونه قطعی در کابل ها وجود ندارد.

چرا کابل کشی از مهم ترین خدمات پسیو شبکه محسوب می شود؟

امروزه تنها تعداد کمی از مدیران شرکت ها و موسسات به دنبال کابل کشی های مدرن هستند و از تکنولوژی جدید برای شبکه خود استفاده می کنند. مدیرانی که به دنبال این نوع کابل کشی ها هستند، کابل کشی ها را جزء مهم ترین زیر ساخت شبکه می دانند و همچنین بر این باورند که کابل کشی ها را باید به فرد متخصص سپرد.بنابراین برای این که یک شبکه بدون عیب داشته باشید، باید نصب تجهیزات شبکه را به افراد متخصص سپرد.

انواع خدمات پسیو شبکه

از مهم ترین مراحل راه اندازی شبکه، خدمات پسیو آن است که این خدمات مربوط به زیر ساخت شبکه می باشند. خدمات پسیو شبکه شامل نصب و راه اندازی شبکه، نصب و راه اندازی خدمات شبکه، خدمات کابل کشی و سایر خدمات است.از جمله مهم ترین خدمات پسیو شبکه می توان به مواردی همچون طراحی نقشه ی شبکه، طراحی اتاق سرور، اجرا و پیاده سازی شبکه ی ساختار یافته، بهینه کردن و بروز کردن زیر ساخت شبکه ی قدیمی، آماده کردن گزارش از نحوه و نوع کابل کشی، کابل کشی برق و تلفن، کابل کشی های دستگاه های صوتی و تصویری، در صورت لزوم جا به جایی تجهیزات شبکه و جا به جایی اتاق سرور، نصب رک و اتاق سرور، نصب دوربین‌های مدار بسته در مکان مناسب و غیره اشاره کرد.

معرفی انواع تجهیزات پسیو شبکه

کابل های شبکه

کابل ها و سوکت ها در شبکه به سیستم ها کمک می کند تا به راحتی به شبکه متصل شوند.کابل شبکه در اندازه های مختلفی تولید و عرضه می شوند و ممکن است برخی از آن ها بزرگ و بوده و برخی نیز کوچک باشند. برخی از کابل های بزرگ مقاوم تر هستند، بنابراین این کابل ها در برابر نویز مقاوم بوده  همچنین ضد آب هستند پس این کابل ها برای محیط های خارجی قابل استفاده هستند.در مقابل کابل های شبکه کوچک برای محیط های مناسب هستند که اطلاعات حساس را منتقل نمی کنند، و یا این که مناسب یک محیط ایزوله شده هستند. به طور کلی کابل شبکه در سرعت های مختلف و کیفیت های متفاوت وجود دارند.

از انواع مختلف کابل ها می توان به زوج به هم تابیده، ، مستقیم و cat اشاره کرد.برای نصب تجهیزات شبکه و کابل کشی ها می توانید از ابزارهای مخصوص مانند سوکت زن استفاده کنید. هر چقدر کیفیت تجهیزات شبکه که خریداری می کنید بیشتر باشد، شبکه ی شما هم پایدار و هم پرسرعت خواهد بود. بنابراین استفاده از تجهیزات با کیفیت نوعی صرفه جویی در هزینه نیز را به دنبال خواهد داشت.

پچ کورد

پچ کوردها کابل هایی کوچک هستند که باعث اتصال تجهیزات شبکه نزدیک به هم می شود. این کابل ها در دو نوع مسی و فیبر نوری تولید و به بازار عرضه می شوند.

سوکت های دیواری

سوکت های دیواری موجب می شود تا سامانه ها به شبکه دسترسی داشته باشند. به کاربر نیز این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا با استفاده از کابل شبکه، به شبکه وصل شود.پس به طور کلی وظیفه سوکت های دیواری این است که دسترسی سیستم کاربر به شبکه را برقرار می کند و به کاربر این اجازه را می دهد تا با داشتن کابل شبکه، بتواند به شبکه‌ اصلی متصل شود.

  نظرات