راهنمای نصب دوربین مداربسته بیسیم

راهنمای نصب دوربین مداربسته بیسیم

چگونه دوربین مداربسته بیسیم خود را در خانه نصب کنم؟  چه کسی می‌تواند نصب دوربین مداربسته بیسیم را انجام دهد؟ برای انتقال تصویر دوربین مداربسته با وای فای چه کاری لازم است انجام دهم؟

اینها سوالاتی است که بعد از انتخاب یا خرید دوربین تحت شبکه بیسیم از خودتان می‌پرسید. نصب دوربین مداربسته شامل سوراخ‌کاری، کابل‌کشی، تنظیم و راه‌اندازی دوربین مداربسته می‌شود. اگر از شرکت‌های خدمات دوربین مداربسته و کارشناسان حرفه‌ای بخواهید نصب دوربینتان را انجام دهند خیالتان از بابت تمام این مراحل راحت خواهد بود. فقط هزینه نصب دوربین مدار بسته را نیز باید بپردازیزد.

اما جای نگرانی نیست!

اگر مایل هستید خودتان این کار را انجام دهید، رایکانت با کارشناسان حرفه‌ای در زمینه نصب و راه اندازی دوربین‌های مداربسته دستورالعمل‌های لازم را در تحت عنوان راهنمای نصب دوربین مدار بسته بیسیم برایتان تهیه کرده‌است.

معرفی دوربین مداربسته بیسیم

دوربین‌های وای‌فای برای نصب نیاز به دی وی آر، هارد و کابل شبکه ندارند. همانطور که در مقاله قبل، دوربین مداربسته بیسیم را معرفی کردیم؛ دوربین‌های وای‌فای یا بیسیم، یا کاملا بدون سیم هستند که با باتری کار می‌کنند و یا فقط کابل برق دارند که لازم است به پریز برق متصل شوند.

نصب دوربین مداربسته بیسیم به دلیل حذف مرحله کابل‌کشی و تنظیمات دستگاه DVR یا دستگاه NVR، ساده‌تر از نصب سایر دوربین‌های مداربسته است. دوربین‌های بیسیم همگی دوربین تحت شبکه هستند و برای همین نیاز به اتصال به شبکه داخلی یا اتصال به اینترنت دارند تا تصاویر را انتقال دهند.

در یک نگاه کلی فقط لازم است دوربین را به شبکه وای‌فای خانگی یا دیتای تلفن همراه وصل کنید و سپس با نصب اپلیکیشن مخصوص روی تلفن همراهتان به مشاهده یا ضبط تصاویر دوربین در محل نصب یا مشاهده از راه‌دور و از طریق اینترنت بپردازید. جزئیات این مراحل به شرح زیر است:

دو حالت متفاوت مشاهده تصویر دوربین مداربسته بیسیم

مشاهده تصویر از راه دور:

در صورتی که بخواهیم تصاویر دوربین را از محل دیگری غیر از محل نصب دوربین مشاهده کنیم، نیاز به اتصال دوربین به اینترنت داریم تا انتقال تصویر دوربین مداربسته با وای‌فای انجام شود. برای این کار باید دوربین را به مودم یا روتری که به اینترنت متصل است وصل کنیم. اینترنت مودم یا روتر را نیز می‌توان از طریق اینترنت ADSL، مودم‌های سیم‌کارت‌خور یا دیتای تلفن همراه تامین کرد.

مشاهده تصویر در محل:

اگر فقط نیاز به مشاهده تصاویر در شبکه محلی و در همان محل نصب دوربین دارید (یعنی بخواهیم تصاویر را روی موبایل یا کامپیوتر در همان محل مشاهده کنیم یا روی دستگاه NVR ارسال و ضبط کنیم) فقط یک Access Point کافی است.

مراحل نصب دوربین تحت شبکه بیسیم

زمان مورد نیاز: ۴ دقیقه.

قبل از آغاز مراحل نصب دوربین مداربسته بیسیم، اطمینان حاصل کنید دوربین مورد نظر، نیازهای شما را برآورده می‌کند. انواع دوربین مداربسته بیسیم دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی هستند. ویژگی‌هایی از جمله تشخیص حرکت، بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی و موارد دیگر.
پیشنهاد رایکانت: برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته بیسیم متناسب با نیازتان، مقاله دوربین تحت شبکه بیسیم چیست؟ را مطالعه کنید.

  1. انتخاب محل نصب دوربین

    بعد از انتخاب و خرید دوربین تحت شبکه بیسیم باید تعیین کنید دوربینتان را کجا نصب کنید تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد. برای انتخاب محل مورد نظر نکات زیر را در نظر بگیرید:

     مودم یا روتر WiFi و دوربین خود را طوری قرار دهید که تا حد ممکن مانعی در بین آنها نباشد. وجود موانع در مسیر سیگنال، کیفیت تصویر را کم می‌کند.
    – دیوارهای ضخیم و بتونی، تداخل امواج وسایل دیگر، درختان و غیره، همه مانع سیگنال دوربین می‌شوند. و می‌توانند منجر به کیفیت پایین فیلم شوند.
    – نقاطی که دوربین‌ها دارای دید واضح و منبع تغذیه پایدار هستند را انتخاب کنید. چون دوربین ما بیسیم است نزدیک بودن به یک پریز برق کافی است.
    – لنز دوربین مستقیم در معرض نور شدید قرار نگیرد. قرار گرفتن دوربین به سمت منبع نور، منجر به کم نور شدن فیلم‌ها و تصاویر گرفته شده و بی‌کیفیت شدن آنها می‌شود.
    – در نصب دوربین مداربسته بیسیم در داخل، برای اطمینان از دید واضح و گسترده‌تر دوربین، دوربین را به سمت بالا نصب کنید. اما برای نصب دوربین در محیط خارجی بهتر است که سر دوربین را به پایین میل دهید؛ تا آسمان کمتر در زاویه دید دوربین مداربسته باشد تا با مشکلات کمتری در زمینه نورپردازی مواجه شوبد.
    – دوربین را در مکانی دور از دسترس افراد مزاحم، سارقان منزل یا کودکان نصب کنید.
    – بهتر است دوربین را زیر پنجره ها نصب نکنید.

  2. نصب نرم‌افزار

    برای دسترسی به تنظیمات دوربین و کانفیگ کردن آن نیاز به نصب یک اپلیکیشن بر روی تلفن همراه داریم. اپلیکیشن‌هایی مانند نرم‌افزار مدیریت تصاویر V380 ، نرم‌افزار VM Camera و … البته اکثر دوربین های مداربسته وایرلس نرم افزار مخصوص به خود را دارند که باید از وب سایت آن دانلود کنید.
    نحوه کار با همه این نرم‌افزارها تشابه زیادی با هم دارند. برای این منظور نرم‌افزار مربوطه را بر روی تلفن همراه خود نصب نمایید.

  3. روشن کردن دوربین

    دوربین وای‌فای را به برق متصل کنید. چند ثانیه بعد از اتصال برق دوربین، دوربین را ریست کنید و چند ثانیه صبر کنید.

  4. اتصال تلفن همراه به دوربین

    در این مرحله از نصب دوربین مداربسته بیسیم، باید تلفن همراه خود را به وای‌فای دوربین مداربسته متصل کنیم. وای‌فای تلفن همراه را روشن کرده و در  لیست وایرلس‌های موجود، وای‌فای دوربین را انتخاب کرده و به آن متصل شوید.

  5. کانفیگ و راه اندازی دوربین مداربسته

    نرم‌افزار مدیریت تصاویر که بر روی تلفن همراهتان نصب کرده‌بودید را باز کنید تا به کانفیگ دوربین بپردازید. در این مرحله نصب دوربین مداربسته بیسیم با توجه به نرم‌افزار نصب شده، گزینه‌های متفاوتی می‌توانید داشته باشد. به طور مثال:

    در نرم‌افزار V380  با ورود به گزینه setting  و گزینه network ؛ می‌توانید با انتخاب گزینه wifi station mode اتصال دوربین به اینترنت جهت مشاهده تصاویر از راه‌دور را انجام دهید. با انتخاب این گزینه باید مودم مورد نظر را از لیست وایرلس‌های که نمایش داده می‌شود انتخاب کنید. و رمز آن را وارد کنید تا به اینترنت مودم وصل شوید.
    در این حالت گوشی موبایل ارتباط خود را با وای‌فای دوربین قطع می‌کند و به مودم وصل ‌می‌شود. و به این ترتیب می‌توان تصاویر دوربین را از راه‌دور و از طریق ایننترنت نیز مشاهده کرد.
    همچنین در صفحه network  می‌توانید به جای انتخاب wifi station mode، گزینه AP hotspot mode را انتخاب کنید. و تلفن همراه را مستقیما به وای‌فای دوربین وصل کنید.

    در نرم‌افزار VM Camera نیز بعد ورود به نرم‌افزار و انتخاب کزینه local، با کلیک بر روی +، گزینه New Device configures Network را انتخاب کنید. در این مسیر می‌توانید وای‌فای شناسایی شده دوربین را مشاهده و آن را انتخاب کنید. با این کار به دوربین متصل خواهید شد. سپس در مرحله بعد با انتخاب وایرلس مودم از بین وایرلس‌های نمایش داده‌شده و وارد کردن رمز مودم، دوربین به اینترنت مودم متصل می‌شود.
    حال با زدن دکمه Back به مرحله قبل برگشته و گزینه + را انتخاب کنید. سپس گزینه Adding networking device را انتخاب کنید. در این مرحله با نوشتن ID و انتخاب گزینه Submit تنظیمات و نصب دوربین مداربسته بیسیم به پایان می‌رسد.

    همانطور که گفتیم نحوه کانفیگ و نصب دوربین مداربسته بیسیم در سایر نرم‌افزارها نیز مشابه با همین مراحل می‌باشد.

    منبع : رایکانت

  نظرات