فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

فیبرهای نوری یا تارهای نوری یک رشته باریک و بلند هستند که از ماده ای شفاف مانند شیشه یا پلاستیک ساخته شده اند، فیبر نوری می تواند نوری که از یک سمت وارد شده را از سمت دیگر خارج کند.فیبر نوری در مقایسه با کابل های معمولی پهنای باند بالاتری دارد، شما با استفاده از فیبر نوری می توانید تمامی داده ها را با پهنای باند بسیار بالا تا ۱۰ گیگا بیت را به راحتی انتقال دهید.

کاربردهای فیبر نوری

کاربرد در مخابرات

یکی از اصلی ترین کاربردهای فیبر نوری کاربرد آن در مخابرات است که فیبر نوری می تواند اطلاعات را توسط نور لیزر انتقال دهد.

کاربرد در حسگرها

امروزه از حسگرهای فیبر نوری برای اندازه گیری کمیت هایی فیزیکی مثل جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت و غیره استفاده می شود.در حسگرها فیبر نوری در واقع عنصر اصلی حسگر می باشد و ویژگی های فیبر تحت میدان کمیت مورد اندازه گیری تغییر می یابد.

کاربردهای نظامی

از فیبر نوری در صنایع جنگ افزاری نیز استفاده می شود که از جمله ی آن می توان به برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک ها و ارتباط زیر دریایی ها اشاره کرد.از دیگر کاربردهای فیبر نوری در موارد نظامی استفاده از مرزها است، به این صورت که فیبر نوری را در عمق خاک دفن کرده و اگر شخصی قصد خروج از مرز را داشته باشد روی فیبر نوری پا گذاشته و فیبر نوری اطلاعات مورد نظر را به پایگاه اصلی ارسال کرده و از خروج فرد جلوگیری می شود.

کاربردهای پزشکی

از فیبر نوری در تشخیص بسیاری از بیماری ها و آزمایشات استفاده می کنند، برای مثال از فیبر نوری برای شناسایی غدد سرطانی، نارسایی های داخلی بدن، جراحی لیزری، دندانپزشکی، اندازه گیری مایعات و خون استفاده می کنند.به علاوه از تارهای فیبر نوری در دستگاه های آندوسکوپ و درون بین استفاده می شود، این تارها با استفاده از این دستگاه ها به درون نای، مری و یا روده و مثانه فرستاده می شود و درون بدن را نشان می دهد.

کاربرد فیبر نوری در روشنایی

امروزه از فیبر نوری در صنعت روشنایی نیز استفاده می شود. این کاربرد به این صورت است که نور از منبع نوری که می تواند طبیعی مانند خورشید و یا نور مصنوعی مانند لامپ های الکتریکی باشد به فیبر نوری وارد می شود و به محل مصرف انتقال داده می شود.

انواع کابل فیبر نوری

کابل های فیبر نوری به دو دسته ی تک حالته یا سینگل مود و یا چند حالته یا مالتی مود تقسیم بندی می شود.

کابل فیبر نوری سینگل مود

کابل فیبر نوری سینگل مود نور را بدون هیچ شکست و به صورت مستقیم انتقال می دهند، منبع نوری سینگل مودها لیزر است.سینگل مودها شدت نور بالایی داشته و قطر هسته این کابل ها بسیار کم است.

کابل فیبر نوری مالتی مود

کابل های فیبر نوری مالتی مود نسبت به کابل های تک حالته یا سینگل مود دارای قطر بیشتری هستند، بر خلاف کابل های تک حالته منبع این نوع کابل ها LED است، این کابل ها نور را با طول موج های متفاوت منتشر می کنند.کابل های سینگل مود خود به دو دسته ی OS1 و OS2 تقسیم می شود که تفاوت این دو دسته در طول موج آن ها و نحوه انتشار نور آن هاست.

بیشتر بخوانید : مزایای استفاده از کابل فیبر نوری

کابل های مالتی مود نیز به پنج دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از OM1، OM2، OM3، OM4 و OM5.کابل های OM1 و OM2 نور به محض این که به دیواره Clad برخورد می کند شکسته می شود و طول کابل را طی می کنند.

تفاوت کابل های OM4 و OM3 در چیست؟

در این نوع کابل ها هسته کابل ها توسط یک تکنولوژی به نام Graded – index تولید می شود. این تکنولوژی موجب می شود تا نور پس از این که چندین بار شکسته می شود زمانی که به پوشش clad بر خورد می کند با ضریب شکست و انحراف کمتری در طول کابل منتشر شود.این تکنولوژی که در کابل های om3، om4 و om5 استفاده شده است تکنولوژی فیبرهای متحد المرکز نیز نام دارند.

انواع پوشش کابل فیبر نوری و خصوصیات آن ها

مکانیزم بافرینگ

کابل های فیبر نوری از نظر نوع قرار گرفتن تارهای آن و پوشش های آن ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از

 Indoor (Tight Buffer)
Outdoor( Loose tube)

Indoor & Outdoor
کابل های Indoor (Tight Buffer):

این نوع کابل ها برای داخل ساختمان ها (Indoor) کاربرد دارند و پوشش استفاده شده در این نوع کابل ها Tight Buffer می باشد که این پوشش دارای رشته نخ هایی است که دور تا دور کابل پیچیده شده است.این کابل ها را روی فیبرهای نوری قرار می دهند تا هیچ گونه ضربه ای به فیبرهای نوری وارد نشود، این پوشش باعث می شود تا کابل ها منعطف تر شوند و بتوان برای موارد دیگر نیز از آن استفاده کرد.

جنس فیبر نوری

جنس فیبر های نوری معمولا از سیلیسیم دی اکسید بوده و همان طور که اشاره کردیم برای انتقال داده ها از نور لیزر استفاده می کند. قطر کابل های فیبر نوری معمولا یک اینچ است، این کابل ها مجموعه ای از فیبر ها است که این فیبرها می توانند حجم بسیار بالایی از مکالمه ی صوتی را انتقال دهند.فیبرهای نوری از چندین لایه ساخته می شوند که درونی ترین لایه ی آن ها هسته نام دارد.هسته ی فیبر نوری یک تار دارد که جنس آن از شیشه خالص می باشد. هسته در برخی دیگر از کابل ها از جنس پلاستیک است که این پلاستیک کاملا باز تابنده بوده و موجب می شود تا هزینه ی ساخت کمتر شود.اما به این نکته توجه داشته باشید که هسته ی شیشه ای کیفیت بالاتری نسبت به هسته  پلاستیکی دارند و از هسته ی پلاستیکی معمولا برای حمل و انتقال داده ها در فاصله های کوتاه استفاده می شود.پس از بخش هسته، بخش پوسته را داریم که این لایه از شیشه یا پلاستیک ساخته می شود.هسته و پوسته هر دو در کنار هم یک رابط باز تابنده را ایجاد می کنند و این امر موجب می شود تا نور در هسته تابیده شده تا از سطحی به سمت مرکز هسته بازتابیده شود و در آن دو ماده به هم می رسند.

  نظرات