متخصص شبکه کامپیوتری کیست و چه مهارت هایی لازم دارد؟

متخصص شبکه کامپیوتری کیست و چه مهارت هایی لازم دارد؟

متخصص شبکه کامپیوتری کیست و چه مهارت هایی لازم دارد؟

متخصص شبکه کامپیوتری کیست و چه مهارت هایی لازم دارد؟

حتما تا به حال از شبکه های کامپیوتری برای ارسال پیغام استفاده کرده اید. در نسل پیش کامپیوترها به شکل امروزی وارد بازار شدند و امروزه زندگی بدون شبکه های کامپیوتری در واقع بسیار سخت خواهد بود.شبکه های کامپیوتری به یک ابزار بسیار مهم تبدیل شده اند مخصوصا برای محیط هایی که تجاری هستند و همچنین شرکت ها.شبکه های کامپیوتری در هر سطحی LAN یا WAN، با توجه به تعداد افراد استفاده می شوند.استفاده از پشتیبانی شبکه می تواند در یک شرکت تجاری کوچک با چند کارمند بوده و یا این که در یک سازمان دولتی بزرک با تعداد زیادی کارمند باشد.اما شبکه های کامپیوتر تنها در زمینه تجارت مورد استفاده قرار نمی گیرند، امروزه تمامی بخش ها در جامعه تحت نظر این شبکه های کامپیوتری هستند در واقع تمام جوامع به  اطلاعاتی که از این شبکه های کامپیوتری به دست می آید وابسته اند.

در واقع شرکت ها می توانند به جای آن که اطلاعات را توسط ابزارهای قدیمی مانند پست و ابزارهای دیگر ارسال کنند، توسط شبکه های کامپیوتری منابع و اطلاعات را به اشتراک بگذارند.برای مثال مردم با استفاده  از شبکه های کامپیوتری می توانند تمامی کارهای بانکی خود را بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام دهند، همچنین می توانند با اطرافیان خود از طریق این شبکه ها در ارتباط باشند.همچنین با استفاده از سایر امکانات شبکه های کامپیوتری خود را سرگرم کنند.

شبکه کامپیوتری چیست؟

به ارتباط بین دو یا چند کامپیوتر، شبکه ی کامپیوتری می گویند. این شبکه های کامپیوتری اجازه می دهند تا کاربران اطلاعات را بین آن ها به اشتراک بگذارند.این ارتباط می تواند بین کامپیوتری خانگی باشد و یا این که توسط سیستم های یک شرکت بزرگ و حتی در سطح جهانی انجام شود.یکی از نمونه های بزرگ شبکه های کامپیوتری، اینترنت است. این بستر شامل هزاران کامپیوتر بوده  که به صورت شبکه ای تمام اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند.

مزایای شبکه های کامپیوتری

امروزه اهمیت وجود شبکه های کامپیوتری برای همه مشخص شده است، و در تمامی شرکت های بزرگ و کوچک، موسسات، هتل ها، فروشگاه ها، هتل ها و سایر مناطق مورد استفاده قرار می گیرد.از مهم ترین مزیت شبکه های کامپیوتری می توان به قابلیت اطمینان بالا در این شبکه ها اشاره کرد. همچنین این شبکه ها به شما اجازه می دهند تا تمامی اطلاعات خود و انواع منابع سخت افزاری و نرم افزاری را به اشتراک بگذارید.این شبکه ها قابلیت توسعه دارند و استفاده از آن ها موجب صرفه جویی در هزینه و همچنین زمان می شود.

متخصص شبکه های کامپیوتری چه کاری انجام می دهد؟

همان طور که می دانید شبکه های کامپیوتری بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل داده اند بنابراین متخصصان این حرفه نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.اگر یک شبکه کامپیوتری به هر دلیلی دچار خرابی شود و از کار بیفتد کسب و کارها نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند بنابراین تا زمانی که این شبکه دوباره راه اندازی می شود بسیاری از افراد بیکار می شوند.شبکه های کامپیوتری در واقع ستون فقرات ارتباطات شرکت ها محسوب می شوند و در صورت آسیب این شبکه ها این شرکت ها دچار اختلال می شوند.

خدمات متخصص شبکه های کامپیوتری

وظیفه ی یک متخصص شبکه در واقع برسسی مشکلاتی است که در شبکه به وجود آمده و همچنین تلاش برای رفع آن هاست.یکی از مهم ترین ویژگی های که متخصص شبکه کامپیوتری باید داشته باشد این است که در سریع ترین زمان ممکن توانایی حل مشکلات به وجود آمده را داشته باشد.یک متخصص شبکه ی کامپیوتری باید به صورت مداوم و روزانه این شبکه ها چک و بررسی کند، تا فعالیت این شبکه ها به صورت مداوم ادامه پیدا کند. به عنوان مثال در یک آژانس مسافرتی اگر شبکه ی کامپیوتری دچار مشکل شود و کامپیوترها به دیتابیس خطوط هوایی دسترسی نداشته باشند نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.بنابراین برای سایر کسب و کارها هم همین وضعیت را خواهند داشت. از دیگر وظایف شبکه های کامپیوتری این است که از سخت افزارها و نرم افزارهای موجود در شبکه نگهداری و پشتیبانی کند.همچنین او باید سیستم ها را به  طور مداوم مانیتورینگ و ارزیابی کند تا از اختلالات احتمالی جلوگیری کند.

متخصص شبکه ی کامپیوتری تمام مشکلات را آنالیز می کند و راهکارهای کاربردی را پیاده سازی می کند. این متخصصان اگر در کار خود حرفه ای باشند می توانند مشکلات شبکه را پیش بینی کنند و اقدامات لازم را برای پیشگیری از این مشکلات انجام دهند و یا این که سعی کنند از اثرات این مشکلات کمتر کنند.از دیگر وظایف متخصص  شبکه ی کامپیوتری این است که نظارت بر شبکه ها را به صورت منظم انجام دهد.در برخی از سیستم های شرکت ها متخصصان شبکه های کامپیوتری علاوه بر کار خود مسئول امنیت شبکه نیز هستند.یکی از مشکلاتی که همواره تمامی شبکه های کامپیوتری را تهدید می کند جرائم رایانه ای است که روز به روز در حال افزایش است. بنابراین متخصصان شبکه های کامپیوتری باید دنبال راهی باشند تا از این مشکلات جلوگیری کرده و شبکه را در مقابل حملات سایبری ایمن کنند.متخصصان کامپیوتری باید شناخت کافی نسبت به اطلاعات محافظت شده، تمامی نرم افزارها و سخت  افزارها را داشته باشند و با کلیه راه های نفوذ به اطلاعات به خوبی آشنا باشند.متخصص شبکه ی کامپیوتری معمولا به عنوان مدیر شبکه در یک سازمان فعالیت می کنند. وظایف این مدیران شبکه های کامپیوتری این است که نیازهای سازمان را ارزیابی کرده  راهکارهای مناسبی برای پیاده سازی جهت رفع این نیازها داشته باشند.

متخصص شبکه  کامپیوتری باید سیستمی را طراحی و راه اندازی کند که تمامی بخش های آن در کنار هم با کمترین مشکلی کار کنند. اگر مدیر شبکه یک مهندس نرم افزار باشد می تواند در طراحی شبکه به شما کمک کند.متخصص شبکه کامپیوتری باید در هر شرایطی آمادگی رو به رویی با مشکلات را داشته باشد. زیرا خرابی ها و مشکلات شبکه ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد. بنابراین اگر به سرعت این مشکلات رفع نشود باعث متوقف شدن کسب و کارها می شود.

تمامی این مسائل به این معناست که یک کارشناس شبکه باید در هر شرایطی حتی در روزهای تعطیل و در طول شبانه روز آماده به کار باشد.

  نظرات