مراحل راه اندازی شبکه محلی وایرلس

مراحل راه اندازی شبکه محلی وایرلس

مراحل راه اندازی شبکه محلی وایرلس

مراحل راه اندازی شبکه محلی وایرلس

شرکت ها امروزه علاقه ای به کار کردن با شبکه های سیمی ندارند و به جای آن از یک شبکه ی کابلی و یک ارتباط بی سیم استفاده کنند. این ارتباط بی سیم بسیار پر سرعت و پایدار بوده و هزینه ی نگهداری از زیر ساخت ها در این شبکه های بی سیم بسیار کمتر است.

کاربرد شبکه محلی وایرلس

امروزه رشد و پیشرفت تکنولوژی و تمام تجهیزات باعث شده تا شبکه های سنتی با زیر ساخت بی سیم دچار چالش شوند، با توجه به این که امروزه اکثر کسب و کارها و خدمات مهم ابر محور هستند بنابراین کاربران برای این که بتوانند از این خدمات استفاده کنند باید برنامه های خاصی را روی تلفن های همراه خود نصب کنند.به عنوان مثال دوربین های مدار بسته ای که اکثر کسب و کارها استفاده می کنند از راه دور کنترل می شود. در واقع در ظاهر شما شاهد هستید که پیاده سازی دوربین های مدار بسته نیازمند کابل کشی است اما به طور کلی این تکنولوژی بی سیم است که به دوربین ها اجازه می دهد تا تصاویر را در لحظه ثبت کنند و به این ترتیب شما می توانید این تصاویر را همزمان بر روی گوشی های خود مشاهده کنید.

امروزه اکثر شرکت ها مانند دی لینک یا تی پی لینک دوربین های پیشرفته تری را به بازار عرضه کرده اند که این دوربین ها کاملا بی سیم هستند.شما برای این که بتوانید تصاویر را به  صورت همزمان مشاهده کنید به یک روتر بی سیم بی سیم، دوربین بی سیم و برنامه های مربوطه قابل نصب بر روی گوشی، نیاز دارید.در این دوربین ها یک کارت حافظه در داخل دوربین قرار کرفته و تمامی فیلم ها و تصاویر بر روی این کارت حافظه ذخیره می شوند. و در نهایت شما از طریق تلفن همراه خود می توانید این تصاویر را مشاهده کنید و تمامی این فرایند بدون نیاز به کابل شبکه صورت می گیرد.

تفاوت شبکه وایرلس داخلی با وایرلس خانگی

طراحی و پیاده سازی شبکه های بی سیم داخلی با شبکه های بی سیم خانگی کاملا متفاوت است.ممکن است تصور کنید ساخت شبکه های WLAN محلی با نمونه های خانگی مشابه است، اما توجه داشته باشید که مدل های تجاری بسیار با ظرافت طراحی شده اند و اگر نتوانید به خوبی آن را مدیریت کنید با مشکلات بزرگی در شبکه رو به رو خواهید شد. و در نتیجه ممکن است بارها دسترسی شما به شبکه محدود شود و یا دسترسی خود را از دست بدهید.برای مثال در شبکه های وایرلس خانگی لازم نیست به فرکانس های رادیویی توجه داشته باشید اما در مقابل در شبکه های وایرلس محلی بی توجهی به فرکانس هایی رادیویی باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

تجهیزات راه اندازی شبکه وایرلس محلی

برای راه اندازی شبکه ی وایرلس محلی به تجهیزات شبکه مختلفی نیاز دارید که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

کارت شبکه (NIC)

از کارت شبکه برای کامپیوترهای دسکتاپی استفاده می شود، این کارت های شبکه باید به دو آنتن ۲.۴ و ۵ گیگا هرتزی مجهز شده باشند. شما می توانید به جای استفاده از کارت شبکه که روی شکاف مادربورد نصب می شود از دانگ های یو اس بی استفاده کنید، دانگل های یو اس بی نسبت به کارت شبکه دردسرهای کمتری دارد.

اکسس پوینت

از اکسس پوینت به منظور پوشش دهی تمام فضای شرکت استفاده می شود. برای راه اندازی شبکه وایرلس با اکسس پوینت باید از اکسس پوینت دو بانده استفاده کنید. این اکسس پوینت ها امکان سوئیچ میان باندهای مختلف را فراهم  می کند.

روتر

از روتر ها برای اتصال به اینترنت پهنای باند و اتصال اکسس پوینت به آن ها استفاده می‌شود. اگر شما از شرکت هایی که خدمات اینترنتی ثابت ارائه می دهند استفاده می کنید، روتر شما باید قابلیت پشتیبانی از ADSL و VDSL را داشته باشد.نکته دیگر این که اگر شما قصد دارید یک شبکه ی بی سیم که مبتنی بر اینترنت هست را راه اندازی کنید باید از روتری استفاده کنید که از فناوری ۴G پشتیبانی کند. مهم ترین نکته برای خرید روتر دو بانده بودن روترها می باشد.

ریپیتر بی سیم (Repeater)

ریپیتر بی سیم یا همان تکرارگر بی سیم، امکان ارتباط بی سیم به نقطه به نقطه را برای شما فراهم می کند این ارتباط به منظور پوشش کلاینت های دورتر از روتر و اکسس پوینت انجام می شود.ریپیتر بی سیم مشکلات مربوط به محدودیت خط دید یا LOS را رفع می کند، به همین دلیل است به ریپیتر وایرلس نقطه به نقطه معروف است.نوع بی سیم این تجهیزات شبکه به یک درگاه LAN مجهز بوده و باید یک کابل را از روتر به ریپیتر وصل کنید تا بتوانید از پوشش وایرلس استفاده کنید.

آنتن تقویتی

هدف آنتن های تقویتی تقویت توان سیگنال های منعکس شده از تجهیزات شبکه است، زمانی می توانید از آنتن های تقویتی استفاده کنید که اکسس پوینت بتواند به آنتن خارجی متصل شود.

کابل شبکه

کابل شبکه به منظور اتصال روتر به اکسس پوینت و ریپیتر طراحی شده است، برای محیط هایی که دارای نویز هستند توصیه می شود که از کابل های Cat6 نوع STP استفاده کنید.کابل های UTP معمولا برای محیط های داخلی مناسب است زیرا در این محیط ها داده های مهمی رد و بدل نمی شود. و از کابل های SF/FTP می توانید در فضاهای بیرونی استفاده کنید.

رادیو وایرلس

در مقیاس های بزرگ تر بهتر است از رادیو وایرلس استفاده کرد زیرا می تواند اطلاعات در مسافت های طولانی را به اشتراک بگذارد.

سیستم مش

اگر محیط شما یک محیط تجازی بزرگ نیست شما می توانید از یک سیستم مش استفاده کنید این سیستم راهکاری یکپارچه را ارائه می دهد.

سوئیچ شبکه

سوئیچ های شبکه از تجهیزات ضروری برای شبکه های وایرلس نمی باشد و معمولا برای توسعه روترها از آن استفاده می کنند. استفاده از سوئیچ شبکه برای شبکه شما مفید است.

معرفی انواع شبکه های بی سیم

شبکه های بی سیم در چهار گروه تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از شبکه های وایرلس WPAN، شبکه های وایرلس WLAN، شبکه های وایرلس WMAN و شبکه های وایرلس WWMAN.

  نظرات