مروری بر (Unity XT) Dell EMC Unisphere

مروری بر (Unity XT) Dell EMC Unisphere

مروری بر (Unity XT) Dell EMC Unisphere

مروری بر (Unity XT) Dell EMC Unisphere

از جمله چالش های قابل توجهی که مدیران ذخیره سازی با آن روبرو هستند، تکامل سریع فن آوری ها و عملکرد محیط های ذخیره سازی رو به رشد است. با این چالش ها، مدیریت سیستم های ذخیره سازی پیچیده تر می شود و حتی گاهی اوقات، آموزش های اساسی نیز لازم است. سرپرستان ملزم به تصمیم گیری سریع، تهیه گزارش و اطمینان از سلامت کلیه سیستم های محیط هستند. بنابراین، آنها برای مدیریت محیط های ذخیره سازی به ابزارهای کراس پلتفرم ساده، شهودی و قابل برنامه ریزی نیاز دارند. برای رفع این نگرانی ها، Dell EMC Unisphere سادگی، سهولت استفاده و انعطاف پذیری را فراهم می کند. همه اینها نیازهای اساسی برای مدیریت بهینه ذخیره سازی است. Unisphere، مخصوص خانواده Dell EMC Unity طراحی شده است، با ارائه ویژگی های پیشرفته و عملکرد بهینه شده برای داده های سازمانی، نیازهای مدیران حافظه را تأمین می کند.

Unisphere رابط مدیریت گرافیکی برای ایجاد، مدیریت و نظارت بر منابع ذخیره سازی سیستم های Dell EMC Unity و ویژگی های مربوطه است. این ابزار یک راهکار مبتنی بر وب HTML5 است که رابط کاربری آسان برای اقدامات مدیریت ذخیره سازی، از جمله ایجاد منابع ذخیره سازی، نظارت بر سیستم، پیکربندی و برنامه ریزی محافظت از داده های ذخیره شده و استفاده از ویژگی های پیشرفته مانند تکثیر را فراهم می کند. ما در حال بررسی برخی از این ویژگی ها تحت Unity Operating Environment (OE) 5.0 و یک سیستم Unity 480F هستیم.

بررسی اجمالی رابط کاربری گرافیکی Unisphere

از طریق یک مرورگر وب، به آدرس مدیریت دسترسی پیدا می کنیم. صفحه ورود به سیستم ظاهر می شود. اولین بار که وارد سیستم می شویم، باید از نام کاربری و گذرواژه مدیر پیشرفته پیش فرض کارخانه استفاده کنیم.

صفحه داشبورد اولین دسته ای است که پس از ورود به سیستم مشاهده خواهیم کرد. ما مستقیماً به داشبورد اصلی دسترسی پیدا می کنیم و از این داشبورد، وضعیت جزئیات مختلف سیستم از جمله سلامت سیستم، سلامت ذخیره سازی، ظرفیت سیستم و عملکرد سیستم را مشاهده می کنیم. هر وضعیت با استفاده از آنچه Unisphere آن را بلوک های دید می خواند، نمایش داده می شود. سرپرستان می توانند صفحه داشبورد را شخصی کنند، زیرا Unisphere به ما امکان می دهد چندین داشبورد ایجاد و سفارشی کنیم. هر داشبورد به عنوان یک برگه در این صفحه داشبورد ظاهر می شود و یک مجموعه نمای سفارشی از بلوک های نمای انتخاب شده ما را نشان می دهد. علاوه بر ایجاد داشبورد جدید، می توانیم آنها را حذف و تغییر نام دهیم. همچنین، بلوک های مشاهده را اضافه و حذف کنیم.

پس از بررسی داشبورد، بیایید نگاهی به طراحی کلی رابط کاربری گرافیکی Unisphere بیندازیم. در سمت چپ، یک نوار پیمایش داریم که منابع و تنظیمات سیستم را که معمولاً توسط مدیران قابل دسترسی است نشان می دهد، به دسته ها و زیر مجموعه ها (صفحات) تقسیم شده است. در سمت راست بالای GUI، پیامهای وضعیت اضافی، تنظیمات و CloudIQ وجود دارد (بعداً برخی از این تنظیمات کلی سیستم را بررسی خواهیم کرد.) و در وسط GUI اطلاعات مربوط به هر صفحه انتخاب شده نشان داده می شود.

دسته دوم برای اکتشاف System است که می توانیم اطلاعات و فعالیت سیستم را از آن پیکربندی و مشاهده کنیم و وظایف سرویس را اجرا کنیم. در بخش System View> Summary ، ما یک نمای کلی از سیستم و سلامت اجزای آن از جمله جزئیات سیستم مانند نام، مدل، شماره سریال و نسخه فعلی نرم افزار به دست می آوریم. همچنین، گزارشی از مسائل مربوط به سلامت سیستم و اطلاعات مربوط به درگاه های جلویی را می توانیم از آن کسب کنیم.

در بخش System View> Enclosures، مدیران دارای یک نمودار تعاملی در محفظه ها با اطلاعات دقیق در مورد اجزای سخت افزاری سیستم هستند. در اینجا می توانیم محفظه ها را انتخاب کرده و نمای آن را، برای دیدن جزئیات خاص هر عنصر، به جلو، عقب یا بالا تغییر دهیم. به عنوان مثال نمای عقب وضعیت همه درگاه ها و اطلاعات بیشتر را به ما می دهد.

صفحه بعدی در دسته عملکرد سیستم است. در این صفحه، ما دو گزینه داریم، عملکرد داشبورد یا میزبان ورودی/محدودیت ها. در اینجا ما مجموعه معیارها را در سیستم ذخیره سازی داریم. سرپرستان می توانند با مشاهده و تعامل با نمودارهای خطی که معیارهای عملکرد تاریخی و در زمان واقعی را نشان می دهند، به سرعت عملکرد سیستم را تجزیه و تحلیل کنند.

بعدی صفحه خدمات است. این صفحه شامل برگه های نمای کلی، وظایف خدمات، مشاوران فنی و بارگیری ها است. از صفحه Service برای تأیید و مدیریت گزینه های پشتیبانی مختلف و به طور کلی برای عیب یابی و تعمیر سیستم ذخیره سازی استفاده می شود.

ما به دسته استوریج Storage می رویم و در اینجا، اولین زیر مجموعه Pools است. از طریق Pools ، می توانیم استخرهای ذخیره سازی را مدیریت کنیم، از جمله افزودن، ویرایش، حذف و مشاهده اطلاعات ضروری استخرها.

در بخش Storage > Block، می توانیم به زبانه های LUNs ،Consistency Groups و iSCSI Interfaces برویم. از طریق LUN ها، می توان LUN های جدید ایجاد کرد و موارد موجود را ویرایش کرد. اطلاعات اولیه LUN ها در اینجا نشان داده شده است، مانند اندازه، فضای اختصاص داده شده به درصد و استخر دارای LUN.

دسته های دیگر تحت Storage شامل File و VMware است، جایی که ما مجاز به پیکربندی و مشاهده منابع ذخیره سازی، ذخیره سازی پرونده شبکه و مدیریت منابع مرتبط با ماشین های مجازی VMware هستیم.

دسته بعدی در نوار پیمایش Access است. از طریق Access ، می توانیم هاست ها را برای دسترسی به سیستم ذخیره سازی مشاهده و پیکربندی کنیم. زیر مجموعه های ارائه شده تحت Access میزبان، VMware و Initiators هستند. برای مثال صفحه VMware توانایی ایجاد و مدیریت منابع مربوط به VMware مانند NFS ،VMFS و VVol Datastores را فراهم می کند. Unisphere قابلیت های کشف VMware را برای جمع آوری جزئیات ذخیره سازی ماشین مجازی و دیتاستور از vSphere و نمایش آنها در متن سیستم ذخیره سازی فراهم می کند.

در صفحه Access > Initiators، می توانیم یک یا چند مبتدی کانال فیبر یا iSCSI را به صورت دستی ثبت کنیم. وقتی پیکربندی میزبان یا بعداً از صفحه Properties میزبان اضافه می کنیم، می توانیم آغازگرها را اضافه کنیم.

برگه Initiators Paths تمام مسیرهای داده را نشان می دهد که در حال حاضر توسط Initiators متصل به سیستم یا توسط FC یا iSCSI در دسترس هستند.

Protection & Mobility دسته بعدی در نوار پیمایش است. از این دسته ، سرپرستان می توانند برنامه های snapshot را مشاهده و پیکربندی کنند، عملیات تکثیر را مدیریت کرده و عملیات واردات را انجام دهند. اولین زیرگروهی که در اینجا می یابیم، برنامه Snapshot Schedule است، جایی که می توانیم سیستم را طوری تنظیم کنیم که snapshot ها را با یک برنامه منظم تهیه کند.

در بخش Protection & Mobility> Replication، سیستم در صورت خرابی سیستم پشتیبان اصلی ذخیره سازی، سطح دوم افزونگی را ایجاد می کند. این افزونگی اضافی تحت زبانه Session ها و اتصالات مدیریت می شود. این سیستم از تکثیر همزمان تمام منابع ذخیره سازی، از بلوک ها، پرونده ها و دیتا ذخیره های VMware پشتیبانی می کند.

با پرش به زیر گروه دیگر، Import، سیستم به ما امکان می دهد VDM یا LUN یا یک گروه سازگاری (CG) LUN را از جمله پیکربندی و داده های آن از یک سیستم ذخیره سازی VNX منبع موجود به یک سیستم ذخیره سازی Unity هدایت کنیم. این ویژگی مربوط به انتقال و ارتقا به سیستم های ذخیره سازی Unity است. توجه داشته باشید که Import همیشه از سیستم ذخیره سازی Unity انجام می شود.

بخش بعدی GUI، رویدادها (Events) است. از رویدادها، سرپرستان ذخیره می توانند پیام های هشدار، وضعیت مشاغل و لیست سیاههها را مشاهده کنند. در بخش رویدادها> هشدارها (Events > Alerts) ، اطلاعاتی در مورد منبع یک رویداد، علائم و علت و اقدامات انجام شده برای حل آن پیدا می کنیم.

دو زیر مجموعه بعدی تحت رویدادها (Events) مشاغل (Jobs) و گزارش ها (Logs) هستند. مشاغل، عملکردهای فعلی سیستم را که در پس زمینه اجرا می شوند، نشان می دهند. و در بخش Events> Logs، ما مجموعه ای از وقایع گزارش شده توسط سیستم را داریم. در اینجا همچنین می توانیم سیستم را برای ارسال اطلاعات ورود به سیستم حداکثر به پنج میزبان از راه دور پیکربندی کنیم.

آخرین دسته از نوار پیمایش، پشتیبانی (Support) است. این صفحه پیوندهایی به منابع برای یادگیری و کمک به سیستم ذخیره سازی ارائه می دهد. برخی از گزینه ها شامل تماشای ویدئوها، دسترسی به ماژول های آموزش آنلاین، بارگیری آخرین نرم افزار محصول و سایر گزینه ها است.

به تنظیمات کلی سیستم از نماد چرخ دنده در نوار منوی بالا دسترسی پیدا می شود. این تنظیمات به مدیران امکان می دهد برخی از مهمترین پارامترهای سیستم را پیکربندی کنند. از آنجا که اینها اغلب استفاده نمی شوند، در نوار ناوبری قرار ندارند. منوی تنظیمات شامل قابلیت به روزرسانی نرم افزار سیستم، پیکربندی مدارک پشتیبانی، پیکربندی خدمات دایرکتوری کاربر برای مدیریت Unisphere و نصب مجوزهای سیستم است. اولین گزینه ای که در زیر این منو داریم نرم افزار و مجوزها است. این گزینه دسترسی فوری مدیران به ابزارهای برنامه ریزی، نصب، نگهداری و سرویس دهی به محصولات را فراهم می کند. همچنین به ما امکان بروزرسانی نرم افزار، تنظیمات زبان، مشاهده محدودیت های سیستم و موارد دیگر را می دهد.

در بخش Users and Groups، می توانیم برای دسترسی به مدیریت سیستم، حسابهای کاربری را ایجاد، اصلاح، حذف کنیم و سرورهای LDAP را پیکربندی کنیم.

در بخش مدیریت، ما چندین گزینه برای پیکربندی تنظیمات مختلف مربوط به سیستم داریم، از جملهSystem TimeNTP ،DNS Server ،Unisphere Central  Unisphere IP ،Remote Logging ،Failback Policy ،Performance و Encryption.
از طریق تنظیمات ذخیره سازی ، سرپرستان می توانند درایوهای اصلاح شده و غیرقابل کنترل را مشاهده کنند. در مدل های Hybrid Unity، این جایی است که مدیران می توانند تنظیمات مربوط به فناوری FAST را کنترل کنند.
از این منو، می توانیم تنظیمات اضافی را برای تنظیمات پشتیبانی، دسترسی و هشدارها نیز انجام دهیم.

نتیجه

Unisphere رابط مدیریت گرافیکی است که مشتریان Dell EMC Unity را قادر می سازد تا سیستم های ذخیره سازی را مدیریت کرده و با استفاده از یک رابط وب مبتنی بر HTML5، کارهای مدیریتی هر روز مربوط به سیستم های ذخیره سازی را انجام دهند. Unisphere با داشتن یک رابط کاربری که به مدیران ذخیره سازی اجازه می دهد وظایف مربوط به ذخیره سازی را به صورت شهودی و ساده انجام دهند، ساده سازی مدیریت را متمرکز کرده و می ایستد. Unisphere همچنین ساده می کند که چگونه کاربران می توانند از طریق Secure Remote Services با پشتیبانی ملموس و خدمات مزایای خود را به Dell EMC متصل کنند. علاوه بر این، با اتصال SRS، کاربران Unisphere فقط یک کلیک با اتصال و ثبت آرایه Unity XT خود به CloudIQ فاصله دارند – یک برنامه تجزیه و تحلیل ذخیره سازی مبتنی بر ابر که از طریق نظارت کامل بر سلامت، تجزیه و تحلیل و دستگاه، بینش عمیق تری در مورد سلامت آرایه ذخیره سازی فراهم می کند.

در طول این بررسی، ما صفحات مختلف موجود در منوی اصلی را مرور کردیم، از جمله منابع و تنظیمات سیستم که مرتباً توسط مدیران استفاده می شود. نوار پیمایش در سمت چپ در دسته ها و زیر مجموعه ها مرتب شده است. ما مجاز به فروپاشی این منو هستیم تا دید جامع تری داشته باشیم و به راحتی در رابط کاربری خود حرکت کنیم. ما همچنین برخی تنظیمات مربوط به سیستم را از نوار منوی بالایی مرور می کنیم که متشکل از تنظیمات حیاتی است، اما به راحتی در منوی اصلی قابل دسترسی نیست. این ساختار تنها با تنظیمات هر روزه رابط کاربری را تمیز و سرراست می کند. این رابط مدرن در نهایت با توجه به سادگی و سهولت استفاده برای همه نیازهای مدیریت ذخیره سازی طراحی شده است.

  نظرات