مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال چیست ؟-بخش دوم

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال چیست ؟-بخش اول

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال چیست ؟-بخش اول

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال چیست ؟-بخش اول

VoIP چیست ؟

صدا روی پروتکل اینترنت (به انگلیسی: VoIP) مخفف کلمات Voice Over Internet Protocol است .VoIP به یک گروه از تکنولوژی می‌گویند که برای انتقال صدا و چندرسانه از شبکه‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت، مانند اینترنت استفاده می‌کند. VoIP با عنوان‌های تلفن IP، تلفن اینترنتی، تلفن پهن‌باند، صدای پهن‌باند ، تلفن تحت شبکه صدا روی پهن‌باند نیز شناخته‌ می‌شود.

معمولاً از شرکت‌های ارایه‌کنندهٔ سرویس‌های VoIP به‌عنوان تهیه‌کنندگان، و از پروتکل‌های استفاده شده برای حمل علایم صدا روی شبکهٔ IP، به‌عنوان صدا روی IP یا پروتکل‌های VoIP یاد می‌شود. آن‌ها را می‌توان در اصل توسعهٔ تجاری تجربهٔ پروتکل صدای شبکه (۱۹۷۳) که توسط تهیه‌کنندگان نسل قدیمی اینترنت (ARPANET) اختراع شده‌ بود، در نظر گرفت.

برخی از کاهش هزینه‌ها تا حدودی به دلیل استفاده از یک شبکهٔ منفرد برای حمل صدا و اطلاعات است، مخصوصاً در جایی که استفاده ‌کنندگان به شبکه‌ای دسترسی دارند که از ظرفیت آن کمتر استفاده شده و می‌توانند از VoIP بدون هیچ هزینهٔ اضافی استفاده ‌کنند. تماس‌های VoIP به VoIP برخی اوقات مجانی هستند، در حالی که تماس VoIP به شبکه‌های تلفن عمومی(PSTN) ممکن است هزینه‌ای در برداشته ‌باشد که باید توسط استفاده ‌کنندگان VoIP پرداخت ‌شود.

پروتکل‌های صدا روی IP، سیگنال‌های تلفنی را به‌عنوان دادهٔ دیجیتال (که معمولاً با فنون فشرده‌سازی کاهش حجم یافته ‌است) حمل می‌کنند.

 

مقایسه VoIP و تلفن سانترال آنالوگ:

رابط های گرافیکی و مبتنی بر وب

تلفن VoIP عموما به صورت Web Base و از طریق رابط گرافیکی و کاربر پسند می باشد که باعث می شود کنترل ، تنظیم و تغییرات در سیستم بسیار آسان انجام شود . به این ترتیب جهت انجام تنظیمات و تغییرات در یک سیستم تلفن VoIP نیازی به حضور فیزیکی کارشناس VoIP نمی باشد و تمامی کارها به صورت از راه دور یا ریموت قابل انجام می باشد.سیستم های تلفن قدیمی دارای رابط های کاربری پیچیده ای هستند که معمولاً تنها برای استفاده کارشناسان آنها طراحی شده اند و کارشناسان آن برای انجام تنظیمات لزوما باید در محل حضور فیزیکی داشته باشند.

کاهش هزینه های تلفن

اگر شرکت یا سازمانی دارای چندین شعبه در نقاط مختلف باشد ، این شعب علاوه بر این که می توانند یک مرکز تلفن VoIP مستقل داشته باشند می توانند از طریق شبکه اینترنت ، اینترانت و یا هر ارتباط IP Base دیگر بین هم ، ارتباط تلفنی رایگان و داخلی داشته باشند. همچنین می توانند از خطوط شهری یکدیگر استفاده نمایند . برای مثال شعبه تهران می تواند از خط شهری اصفهان برای تماس استفاده نماید.این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد.

نیاز به سیم کشی

در سیستم VoIP می توانید گوشی های تلفن را به هر پورت استاندارد شبکه های کامپیوتری متصل سازید (پورتی که می تواند با نزدیک ترین کامپیوتر به طور مشترک استفاده شود ) . تلفن های نرم افزاری نیز می توانند به طور مستقیم برروی کامپیوتر نصب شوند در نتیجه می توان از سیم کشی تلفن صرف نظر کرد.در ساختمان های تازه ساز می توان به طور کامل از سیم کشی مستقل برای تلفن صرف نظر کرد .
پیاده سازی سیستم های سانترال بدون نیاز به سیم کشی ممکن نیست ، برای اضافه کردن یک داخلی بیشتر روی سانترال های آنالوگ مجبورید تا از سانترال آنالوگ تا پریز تلفن کابل بکشید.

گوشی های تلفن

سیستم VoIP از یک استاندارد به نام SIP استفاده می کند که باعث می شود امکان استفاده از هر تجهیزی که از SIP پشتیبانی می کند وجود داشته باشد. بنابراین هیچ گونه محدودیتی در انتخاب تجهیزات و مخصوصا تلفن ها وجود ندارد و می توان در یک سازمان از چندین برند و چندین مدل تلفن بدون هیچ محدودیت و مشکلی استفاده نمود. تلفن های IP در برند ها و مدل های بسیار متنوعی عرضه می شود. تلفن های کارمندی ، تلفن های مخصوص منشی ، تلفن های مدیریتی ، تلفن هایی با صفحه نمایش رنگی ، تلفن هایی با صفحه نمایش لمسی ، تلفن های بی سیم ، تلفن هایی با ظاهر مدرن ، زیبا و شیک و تلفن هایی با امکان ارتباط تصویری، تلفن هایی هستند که در سیستم VoIP قابل ارائه می باشند ..

در سیستم تلفن سانترال های سنتی در انتخاب تلفن محدودیت های وجود دارد . برای مثال در سانترال پاناسونیک شما می توانید فقط از تلفن های برند پاناسونیک استفاده نمایید و حق انتخاب دیگری ندارید و تلفن غیر از برند پاناسونیک با سانترال پاناسونیک سازگاری ندارد.

  نظرات