معرفی انواع راهکار های ذخیره سازی اطلاعات

معرفی انواع راهکار های ذخیره سازی اطلاعات

معرفی انواع راهکار های ذخیره سازی اطلاعات

معرفی انواع راهکار های ذخیره سازی اطلاعات

هر سیستم یا دستگاهی که ما در اختیار داریم و با آن به پردازش اطلاعات می‌پردازیم نیاز به ذخیره سازی اطلاعات دارند خواه کوچک‌ترین دستگاه پردازنده اطلاعات مانند یک ماشین حساب ساده یا بزرگترین دیتا سنترها همگی نیاز به ذخیر دیتاهای خود دارند. حال می‌تواند این فضای ذخیره سازی درون سیستم ما باشد یا خارج از سیستم در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع ذخیره سازها و ویژگی‌های هر یک از آنها بپردازیم.

به طور کلی می‌توان فضای ذخیره سازی دستگاه‌ها را به دو دسته تقسیم کرد:

۱. فضای ذخیره سازی درون سیستم باشد:

همه ی گوشی‌های هوشمند ، ماشین حساب‌ها ، کامپیوترهای خانگی و بسیاری از سیستم‌های پردازنده اطلاعات جز این دسته هستند اما درمبحث دیتا سنتر می‌توان به تمامی HDD و SDD هایی اشاره کرد که در سرورHPما بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند .

۲. فضای ذخیره سازی بیرون دستگاه باشد:

این نوع روش ذخیره سازی در دیتا سنتر ها کاربرد دارد و خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱. دستگاه‌های ذخیره ساز مبتنی بر TAPE

۲. دستگاه‌های ذخیره ساز مبتنی بر هارد درایو:

دستگاه‌های ذخیره ساز مبتنی بر هارد درایو در شرکت HPE به سه دسته تقسیم می‌شوند که :

۱. Storage Area Network (SAN)

۲. Network Attached Storage (NAS)

۳. Direct Attached Storage (DAD)

برای درک بهتر از مطالبی که تا اینجا آورده ایم می‌توانیم همه ی مطالبی که تا اینجا اوردیم را در جدولی طبقه بندی می‌کنیم :

دستگاه ذخیره ساز درون سرور باشد (DAS)

دستگاه ذخیره ساز بیرون سرور باشد :

دستگاه مبتنی بر TAPE

دستگاه مبتنی بر هارد :

NAS Storage

DAS Storage

حال که به این طبقه بندی تقریباً جامعی در مورد ذخیره سازها رسیدیم به بررسی آنها می‌پردازیم

۱. Direct Attached Storage (DAS): در DAS ها استوریج مستقیماً به سرورHPEوصل نمی‌شود. در واقع تمامی هاردها از جمله HDD , SDD تماماً یه نوع خاصی از DAS ها می‌باشند . اگر اطلاعات ما بیشتر حد توان DAS باشد ما سراغ SAN , NAS می‌رویم .دستگاه ذخیره ساز درون سرور باشد : تقریباً در مورد تمامی دستگاه‌هایی که ما مورد استفاده قرای می‌دهیم ذخیره سازی درون خود دستگاه اتفاق می‌افتد ولی بحث امروز ما در مورد سرورها می‌باشد .

به عنوان مثال DL۳۸۰ GEN۹, DL۳۶۰ GEN۹, DL۳۸۰ GEN۱۰, DL۳۶۰ GEN۱۰ سرورهایی پرکاربردی هستند که ما در ایران از آنها استفاده می‌کنیم . این سرورها اگر به SAN , NAS , DAS ها وصل نشوند جز این طبقه بندی قرار می‌گیرند و HDD , SDD هایی هم که ما روی این دستگاه‌ها نصب می‌کنیم نقش ذخیره ساز ما را دارند .

ظرفیت‌های رایج مورد استفاده:

HDD SFF :۷۲GB, ۱۴۶GB, ۳۰۰GB, ۴۵۰GB, ۵۰۰GB, ۶۰۰GB, ۹۰۰GB, ۱TB, ۱.۲TB, ۱.۸TB, ۲.۴TB

HDD LFF: ۳۰۰GB, ۶۰۰GB, ۱TB, ۲TB, ۳TB, ۴TB, ۶TB, ۸TB, ۱۰TB, ۱۲TB, ۱۴TB

SSD: ۲۵۶GB, ۵۱۲GB, ۲۴۰G, ۴۸۰GB, ۹۶۰GB, ۱TB, ۲TB, ۳TB, ۴TB, ۱.۹۶, ۴۰۰GB, ۸۰۰GB, ۱.۶TB

البته ظرفیت‌های بالا تمام ظرفیت‌های موجود در بازار نیست و ظرفیت‌های دیگری هم موجود می‌باشد و شما می‌توانید برای خرید هارد سرور به لیست هاردهای سرور اچ پی مراجعه کرده و با توجه به نیاز خود هارد سرور مورد نظر خود را خریداری کنید.

هارد درایو های بالا معمولاً با پروتکل‌های SAS , SATA , SCSI به سرورها متصل می‌شوند .

۲. دستگاه‌های مبتنی بر TAPE :

این ذخیره سازها چز ذخیره سازهای بیرون سرور می‌باشند و جز قدیمی ترین ذخیره سازی مورد استفاده بشر . مکانیسم کار این دستگاه‌ها شبیه کاستهای نواریست که در CD PLAYER ها مورد استفاده قرار می‌گرفت . قیمت ارزان TAPE ها به دلیل سادگی تولید همواره مزیت نسبی این دستگاه‌ها می‌باشد به طوری که قیمت TAPE ها در مقایسه با هارد دیسک ها بسیار کمتر است . دیگر مزیت این TAPE ها امنیت اطلاعات است چون در TAPE ها احتمال سوختن دیسک بسیار کمتر از HDD و SSD ها می‌باشد .

مدل‌های پرکاربرد TAPE : T۹۵۰, MSL۶۴۸۰, MSL۴۰۴۸ , MSL ۴۰۴۲

۳. Storage Area Network (SAN) : تکنولوژی خاص خود را دارد . در این دستکاه فضای ذخیره سازی مربوط به یک سرور نخواهد بود ئ اطلاعات روی هاردهای داخلی سرور ذخیره نمی‌شود بلکه در بیرون سرور و در یک فضای ذخیره سازی خارجی قرار می‌گیرد . همین ویژگی باعث می‌شود ما بتوانیم به طور تخصصی‌تر به ذخیره اطلاعات بپردازیم و به سادگی فضای مورد نیاز خود را افزایش دهیم . طبیعی است که این نحوه ذخیره سازی قیمت بالاتری نسبت به موارد قبلی که در بالا آوردیم دارد .

مزایای SAN :

اولاً : همه ی اطلاعات در یک دستگاه SAN ذخیره شده و در نتیجه کارهای مدیرتی ، بررسی داده‌ها و Sharing راحت تر انجام می‌پذیرد .

ثانیاً : به دلیل اینکه دیتاهای ما بر روی SAN قرار دارند در صورت خراب شدن سرور می‌توانیم LUM مربوط به سرور را به سرور دیگری اختصاص داده و سیستم شبکه ما به کار خود ادامه دهد .

ثالثاً : ما می‌توانیم از SAN ها به عنوان استوریج دوم در شبکه استفاده کنیم .

مدل‌های پر کاربرد SAN :

MSA ۱۰۴۰, MSA ۲۰۴۰, MSA ۲۰۵۰ و….

۴. Network Attached Storage (NAS) : کار اصلی NAS ها نگهداری اطلاعات است . NAS ها با پروتکل‌هایی نظیر : HTTP , HTTPS , CIFS با دیگر اجزا شبکه ارتباط برقرار می‌کنند . وجود NAS ها در شبکه عملکرد کلاینت‌ها را بهبود می بخشد . معمولاً NAS ها توسط مانیتورها و کیبوردها کنترل نمی‌شوند و از طریق Port ها به آنها وصل می‌شویم و کارهای مدیریتی را بر روی آنها انجام می‌دهیم .

تفاوت SAN و NAS :

این دو دستگاه بسیار شبیه هم بوده و به عنوان دستگاه ذخیره ساز معرفی شده است. از هر دو می‌توان به عنوان محل اشتراک گذاری دیتا و ذخیره اطلاعات استفاده کرد. از تفاوت‌های این دو دستگاه می‌توان به نحوه اتصال آنها در شبکه نام برد.

پرتکل های اتصال NAS هاNFS , CIFS می‌باشد و دسترسی به اطلاعات بر اساس فایل است .

پرتکل های اتصال SAN ها ISCSI , FIBER CHANNEL می‌باشد و دسترسی به اطلاعات در قالبی فایل نمی‌باشد بلکه در قالب FILE SYSTEM است . هر چند این دو دستگاه به عنوان دو دستگاه مهم ذخیره ساز بسیار به هم شبیه هستند .

منبع : خبرگذاری مهر

  نظرات