معرفی انواع لنز دوربین مداربسته

معرفی انواع لنز دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین مداربسته کدام اند و چه ویژگی هایی دارند؟

شاید شما هم در ارتباط با نکات مهم و حائز اهمیت در انتخاب و خرید دوربین مداربسته اطلاعاتی را داشته باشید، اما بد نیست بدانید که یکی از مهم ترین نکات هنگام خرید دوربین مدار بسته توجه به انواع لنز دوربین مداربسته و ویژگی های آن ها است و سپس با توجه به اطلاعات کافی در این زمینه اقدام به خریداری دوربینی با لنز مورد نیاز خود کنید.

خب حالا یک سوال در ارتباط با خرید دوربین مدار بسته وجود دارد و آن هم این است که در میان انواع لنز دوربین مداربسته، کدام نوع مناسب و ایده آل می باشد؟برای به دست آوردن پاسخ درست این پرسش در مرحله اول باید با انواع لنز دوربین مداربسته به بهترین شکل ممکن آشنا شوید و ویژگی و کاربرد آن ها را مورد بررسی قرار دهید، سپس با توجه به نیاز خود اقدام به خریداری دوربین با لنز مناسب نمایید.

انواع لنز دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین مداربسته کدام اند؟

 برای این که مناسب ترین لنز را خریداری کنید، ابتدا اطلاعات خود را در ارتباط با انواع لنز دوربین مدار بسته کامل کنید و پس از مقایسه انواع لنز ها و ویژگی آن ها، اقدام به انتخاب و خرید لنز کنید.

انواع لنز دوربین مدار بسته به سه دسته اصلی شرح داده شده در قسمت زیر تقسیم می شود:

لنز های ثابت

لنزهای متغیر یا همان وریفوکال

لنز های موتوردار

جهت داشتن یک انتخاب ایده آل و مناسب بهتر است با کارشناسان مختلف در زمینه کیفیت لنز، بودجه ی مناسب و … مشورت کنید و با استفاده از یک راهنمایی کامل و جامع اقدام به خریداری نمایید.

انواع لنز دوربین مداربسته چه ویژگی هایی دارند؟

خب در این قسمت از مقاله شما را با ویژگی های خاص و برتر انواع لنز دوربین مداربسته آشنا خواهیم کرد.

انواع لنز دوربین مداربسته

برترین ویژگی لنز های ثابت (fixed)

فاصله ی کانونی که در لنزها ثابت وجود دارد قابل تغییر نیست و مهم ترین ویژگی فاصله کانونی ثابت عدم امکان تغییر محدوده قابل مشاهده توسط دوربین می باشد. مهم ترین نکته ای که در ارتباط با خرید دوربین های مداربسته با لنز ثابت باید مورد توجه قرار گرفته می شود، توجه به محدوه ای است که باید مورد محافظت قرار گرفته شود و توسط دوربین چک شود.

به عنوان مثال باید بررسی شود که آیا محدوده مورد نظر فرد توسط لنز دوربین مداربسته از نوع ثابت قابلیت پشتیبانی از محدوده را دارد یا خیر؟ در صورتی که مناسب نباشد باید چه نوع لنزی خریداری شود؟ معیار اندازه ی گیری فاصله ی کانونی لنز های ثابت، میلی متر می باشد و با این مقیاس شناسایی می شوند. به عنوان مثال برچسبی که بر روی لنزی برابر ۲.۸ میلی متر است به این معنی است که زاویه دید ۱۰۰ درجه و همچنین عمق دیدی برابر با ۸ متر دارا است. از چنین لنزی می توان در محیط هایی استفاده کرد که زاویه و عمق دید بسیار اهمیت دارد.

برترین ویژگی لنز های وریفوکال

مهم ترین و برترین ویژگی لنزهای وریفوکال، دارا بودن فاصله کانونی متغیر می باشد. هنگامی که لنز فاصله کانونی متغییری داشته باشد، می تواند زاویه ی دید مختلفی را به فرد استفاده کننده از دوربین ارائه دهد. البته بازه ی فاصله ی کانونی در این نوع لنز ها کاملا مشخص می باشد. به عنوان مثال ۲.۸.۱۲ را در نظر بگیرید. در چنین لنزی از دو اهرم برای تنظیم نمودن فاصله ی کانونی مورد نظر در کنار وضوح و همچنین میزان شفافیت تصویر استفاده می شود. از اهرم دیگر جهت تنظیم نمودن مکان عدسی استفاده می شود و همچنین از یک اهرم برای تغییر دادن مکان عدسی نسبت به حسگر مختص تصویر استفاده می شود. این اهرم میزان وضوح تصویر گرفته شده از محیط را مشخص می کند. در چنین دوربین هایی فوکوس اتوماتیک نیست و باید به صورت دستی تنظیم شود.

برترین ویژگی های لنز موتوردار

یک وجه اشتراک مهمی که بین لنز موتور دار و لنز وریفوکال در بین انواع لنز دوربین مداربسته وجود دارد، فاصله کانونی متغیر می باشد. یکی از برترین ویژگی های لنز موتوردار نسبت به لنز های دیگر قابلیت فوکوس و دیافراگم از فاصله و با استفاده از موتور دوربین، وجود دارد. لنز های موتور دار به طور معمول از دو عدد فاصله کانونی برای معرفی شدن استفاده می کنند. یکی از مهم ترین نکته هایی که در ارتباط با لنز های موتور دار باید مورد توجه قرار گرفته شود این است که فرد استفاده کنند به راحتی می تواند بین میدان دید و زاویه دید دوربین جا به جا شود.

انواع لنز دوربین مداربسته

مهم ترین نکته های قابل توجه هنگام خرید انواع دوربین مداربسته کدام اند؟

مهم ترین نکات در ارتباط با خرید دوربین مداربسته عبارت اند از:

فاصله کانونی

توجه به فاصله ی کانونی یکی از مهم ترین نکات هنگام خرید دوربین مداربسته می باشد. خب شما باید بدانید که به فاصله ی موجود بین مرکز عدسی با نقطه ی همگرایی عدسی، فاصله کانونی می گویند و همچنین مقدار فاصله ی کانونی برای لنز های ثابت قابلیت تغییر را ندارد. هر اندازه که فاصله کانونی کوچک تر باشد، زاویه دید مورد نظر بزرگ تر می باشد، عکس این موضوع نیز صادق است.

روزنه عبور نور

این قسمت از دوربین وظیفه دارد که میزان نور عبوری از دیافراگم را کنترل کند. روزنه ی عبور نور در دوربین ها به سه دسته ی اصلی Iris ثابت، Iris دستی و Iris اتوماتیک تقسیم می شوند. هنگام خرید دوربین مداربسته حتما در ارتباط با روزنه عبور نور با کارشناس ماهری مشورت کنید.

فرمت دوربین

فرمت یا همان قالب دوربین از مهم ترین نکات قابل توجه هنگام خرید آن می باشد.

رزولوشن

قبل از ارتقاء پیدا کردن دوربین ها و نسل آن ها رزولوشن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار نبود، اما پس از گذشت زمان و ارتقاء پیدا کردن دوربین ها، رزولوشن به یکی از مهم ترین معیار های خرید دوربین ها تبدیل شد. هنگام خرید دوربین حتما به رزولوشن دوربین توجه ویژه ای داشته باید و در اتباط با انواع آن اطلاعات لازم را کسب نمایید.

 علاوه بر نکات گفته شده با مواردی همانند قیمت دوربین، میزان کیفیت و … نیز توجه داشته باشید.

منبع : مفتاح

  نظرات