مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

در ابتدا می خواهیم طول عمر این دو درایو را مورد بررسی قرار دهیم. در درایوهای hdd از قسمت هایی مانند و بازو استفاده شده است که این قسمت ها متحرک می باشند بنابراین این نوع درایوها بسیار آسیب پذیر هستند مخصوصا زمانی که هارد روشن باشد و در حال انجام فعالیت باشد.این موضوع یک نکته بسیار مهم است مخصوصا در لپ تاپ ها، بنابراین نباید زمانی که هارد روشن است لپ تاپ ها را جا به جا کنید. زیرا هدها را در فاصله ۵ نانو متری از پلیت ها تعبیه کرده اند و هر تکانی ممکن است موجب شود تا پلیت آسیب ببیند.اما اگر هارد خاموش باشد هد در سر جایش قرار داشته و باعث آسیب زدن به پلیت نمی شود. پس به طور کلی باید با دقت بیشتری از درایوهای hdd مراقبت کنید.

طول عمر درایوهای HDD ثابت نبوده و با یکدیگر متفاوت اند اما معمولا زمان استفاده از آن ها تا دو سال پس از تولید می باشد. معمولا با گذشت زمان هاردها حالت مغناطیسی خود را از دست می دهند و این موضوع روی امنیت داده های شما تاثیر می گذارد. پس بهتر است هیچ گاه اطلاعات مهم خود را روی این هارد ها ذخیره نکنید.خرید هاردهای دسته دوم نیز توصیه نمی شود زیرا قابلیت اطمینان کمتری داشته  و از نحوه نگهداری آن اطلاعی ندارید.

مقایسه مصرف برق و تولید گرما در هاردهای ssd با hdd

به طور کلی هارد ها در هنگام انجام فعالیت صدا تولید می کنند. بنابراین هر چقدر سرعت هارد بیشتر بوده و یا روی شاسی فلزی نصب شده باشد باید انتظار صدای بیشتری را داشته باشید.Ssd ها به دلیل این که قطعات متحرکی ندارند بنابراین صدایی نیز تولید نمی کنند پس می توان گفت وقتی هیچ قطعه ی حرکتی وجود ندارد گرمایی نیز تولید نمی شود. زیرا این گرما معمولا به دلیل استحکاک می باشد.بنابراین می توان گفت که درایوهای SSD در مقایسه با hddها دارای نویز کمتری بوده و به علاوه مصرف برق کمتر و دمای کمتری نیز دارند.

مقایسه کاربری hdd و ssd

hddها معمولا برای مالتی مدیا و حجم های بزرگ داده کاربرد داشته و با استفاده از آن ها می توان فایل هایی را با حجم بالا و قیمت کم ذخیره کرد.Hdd ها دارای بودجه ی محدودی بوده و معمولا استفاده عمومی داشته و به صورت روز مره از آن ها استفاده می شود.در مقابل برای استفاده از ssd ها به یک سرعت بسیار بالا نیاز دارید. از آن ها می توان برای کارهای گرافیکی و مهندسی حرفه ای استفاده کنید.یک راهکار دیگر این است که شما می توانید از هر دو درایو در کنار هم  استفاده کنید . ssd موجب می شود تا زمان راه اندازی و بوت و لودینگ کاهش پیدا کند. بنابراین اگر قیمت برای شما مهم نیست بهتر است از ssd استفاده کنید.

مقایسه ظرفیت و قیمت هارد ssd و hdd

Ssd ها دارای ظرفیتی معادل ۸ ترابایت را دارند و هر چقدر ظرفیت آن ها بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز دارند. ظرفیت رایج این هارد ها معمولا ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگا بایتی است که با این حجم هم می توانید ویندوز و برنامه ها را نصب کنید و هم می توانید از فضای خالی باقی مانند برای نصب بازی استفاده کنید.اگر در زمینه های دیگر مانند کارهای گرافیکی یا مالتی مدیا کار می کنید باید از سیستم های رده بالا و همچنین ظرفیت های بیشتر استفاده کنید بنابراین حجم مناسب برای این سیستم ها بین ۱ تا ۴ ترابایت است.بنابراین در اینجا می توانید به صورت همزمان از هر دو هارد استفاده کنید، به این صورت که برای ذخیره کردن فایل هایی که حجم بالایی دارند از hdd استفاده کرده و برای بوت و راه اندازی سیستم و مواردی که گفته شد از ssd استفاده کنید.

در سیستم های انتر پرایزی مانند سرورها ssdهای با ظرفیت ۱۵ ترابایت استفاده می شود البته در مقابل hddهایی با ظرفیت ۱۶ ترابایت نیز وجود دارد تا این دو در کنار هم بتوانند ضعف ssd را پر کنند اما موضوع مهمی که در اینجا مطرح است قیمت آن هاست.قیمت این هارد ها بر اساس هر گیگا بایت محاسبه می شود. بنابراین اگر بخواهید هر گیگ را در هاردی معمولی ذخیره کنید هزینه ای کمتر از ssd دارد بنابراین می توان گفت مهم ترین عیب هاردهای ssdقیمت بالایی آن هاست.

مقایسه سرعت هارد ssd با hdd

در سیستم های پردازشی وجود هارد درایو ها دارای اهمیت زیادی است، زیرا داده هایی که پردازش می شوند و نتیجه ی پردازش آن ها باید در یک مکان مطمئن قرار  بگیرد که به راحتی قابل دسترسی باشد. رم به عنوان یک واسطه بین هارد و سی پی یو قرار می گیرد، اطلاعات در ابتدا از هارد خوانده شده و روی رم قراره داده می شوند. رم نسبت به هارد سرعت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل می تواند با cpu و cpu cache در ارتباط باشد.از ویژگی های مهم رم این است که با خاموش کردن سیستم اطلاعات روی آن از بین می رود بنابراین باید داده ها و اطلاعات را به هارد منتقل کنید و روی هارد ذخیره کنید.

Ssd ها نسبت به hdd ها دارای سرعت بالاتری هستند و دلیل این امر این است که ssdها اطلاعات را روی فلش ذخیره می کنند بنابراین نیازی نیست بازو و هد را جهت خواندن و نوشتن حرکت دهند.در hdd ها سرعت خواندن و نوشتن با معیاری به نام RPM در نظر گرفته می شود.RPM مخفف کلمه ی  revolutions per minute می باشد و وظیفه ی آن مشخص کردن زمان دسترسی هارد کامپیوتر است. RPM به این معناست که هارد در هر دقیقه چند دور می زند پس می توان گفت هر چقدر RPM بیشتر باشد سرعت دسترسی به اطلاعات نیز بالا می رود.هارد دیسک ها برای دسترسی به اطلاعات از سطوح چرخشی استفاده می کنند بنابراین استفاده از HDDها زمانی است که چند فایل بزرگ در کنار بلاک های کنار هم قرار گرفته باشند زیرا HDD استفاده از هد می تواند با یک حرکت عمل خواندن را انجام دهد.

  نظرات