چراغ سبز برای ساخت بزرگترین شبکه تلسکوپ‌ها

چراغ سبز برای ساخت بزرگترین شبکه تلسکوپ‌ها

ICTPRESS -با وجود نگرانی در مورد تداخل صورت فلکی ماهواره‌ای “استارلینک”(Starlink) متعلق به شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) در رصدهای نجومی، بزرگترین شبکه تلسکوپ‌های جهان برای ساخت، چراغ سبز دریافت کرده است.

چراغ سبز برای ساخت بزرگترین شبکه تلسکوپ‌ها

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، پیش‌بینی می‌شود که پروژه تاسیس بزرگترین شبکه تلسکوپ‌های جهان ۲.۲ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و هنوز مشخص نیست که چگونه با صورت فلکی ماهواره‌ای “استارلینک” کنار می‌آید.

“رصدخانه آرایه کیلومتر مربع”(SKAO) شامل دو آرایه تلسکوپ رادیویی جدید است که پس از هفت سال مهندسی و طراحی، در استرالیا و آفریقای جنوبی ساخته خواهد شد.

هزینه این پروژه ۲ میلیارد یورو (۲.۲ میلیارد دلار) خواهد بود و تخمین زده می‌شود که ساخت آن تا سال ۲۰۲۸ طول بکشد.

این آرایه‌های تلسکوپی شامل ۱۹۷ ظرف(دیش) در آفریقای جنوبی شامل ۶۴ ظرف “میرکات”(MeerKAT) خواهد بود و در استرالیای غربی نیز ۱۳۱ هزار و ۷۲ آنتن وجود خواهد داشت.

مسئولان می‌گویند “SKAO” بزرگترین و پیچیده‌ترین شبکه تلسکوپ‌های رادیویی ساخته شده در جهان خواهد بود.

پروژه “SKAO” یک تلاش جهانی است، چرا که زیرساخت‌های این تلسکوپ‌ها توسط بیش از ۵۰۰ متخصص از ۲۰ کشور مختلف دنیا ساخته شده است.

پروفسور “فیلیپ دایاموند” مدیر کل “SKAO” گفت: من به وجد آمده‌ام. امروز با تعهد به ساخت بزرگترین تأسیسات علمی در نوع خود روی کره زمین، جهش عظیم دیگری را در پیش گرفته‌ایم.

وی افزود: این شبکه شامل نه تنها یک، بلکه دو شبکه از بزرگترین و پیچیده‌ترین رادیو تلسکوپ‌ها است که برای رمزگشایی از جذاب‌ترین اسرار جهان ما طراحی شده‌اند.

این تلسکوپ‌ها جامعه علمی جهانی را قادر می‌سازد تا درک بهتری از ماده تاریک، تپ‌اخترها و انبوه پدیده‌های کیهانی دیگر بدست آورد. با این حال، تحولات ماهواره‌ای اخیر چالشی را برای این شبکه جدید ایجاد می‌کند.

“دایاموند” در تاریخ ۲۹ ژوئن در یک جلسه مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: ما ستاره‌شناسان رادیویی عادت کرده‌ایم که با تداخل ماهواره‌ها و سیستم‌های هواپیمایی مقابله کنیم. اما صورت‌های فلکی ماهواره‌ای بازی را برای ما تغییر می‌دهند.

به عنوان مثال پروژه “استارلینک” شرکت “اسپیس‌ایکس” هنوز قصد دارد هزاران ماهواره دیگر را به مدار زمین ارسال کند تا بتواند پوشش جهانی اینترنت وای‌فای را فراهم کند. مسئله این است که بسیاری از این ماهواره‌ها با فرکانس‌هایی کار می‌کنند که تلسکوپ ما روی آنها تنظیم شده است.

با این حال، “دایاموند” می‌گوید که در حال بحث فنی با اپراتورهای ماهواره‌ای در مورد روش‌هایی است که می‌توانند برای کاهش قابل توجه تأثیر بر تلسکوپ‌ها استفاده کنند. اگرچه وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

تلسکوپ دیگری که با چنین مشکلی روبرو نخواهد شد، تلسکوپ فضایی “جیمز وب” است که به فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین و به دور از هرگونه تداخل ماهواره مداری ارسال خواهد شد. “SKAO” یکی از چندین پروژه‌ای است که به کشف اسرار جهان در سال‌های آینده کمک خواهد کرد.

منبع : فناوری نوین

  نظرات