چگونه بهترین هارددیسک را برای سرور انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین هارددیسک را برای سرور انتخاب کنیم؟

هارددیسک‌ها بر سرعت و عملکرد سرورها تاثیر مستقیمی دارد. به بیان دقیق‌تر، اگر سرورها از هارددیسک‌هایی استفاده کنند که سرعت یا کیفیت جالبی نداشته باشند، این مسئله بر فرآیندهای تجاری کسب‌وکارها تاثیر منفی می‌گذارد. در این مقاله با چگونگی انتخاب هارددیسک مناسب برای سرورها آشنا می‌شویم. علاوه بر این، با نکات مهمی آشنا می‌شویم که در زمان انتخاب هارددیسک سرور باید به آن‌ها دقت کنیم.

چگونه بهترین هارددیسک را برای سرور انتخاب کنیم؟ - وبسایت بهسا

هارددیسک سرور چیست و چه تفاوتی با هارددیسک معمولی دارد؟

هارد دیسک سرور در مقایسه با هارددیسک کامپیوترها به لحاظ قدرت، سرعت و استقامت تفاوت‌هایی دارد. به‌طور مثال، در زمان خرید هارددیسک سرور باید به سرعت چرخش دیسک و رابط‌های هارد دقت شود. هرچه سرعت چرخش دیسک بیشتر باشد، اطلاعات در مدت زمان کوتاه‌تری روی هارددیسک نوشته و خوانده می‌شوند. از تفاوت‌های مهم این حوزه به موارد زیر باید اشاره کرد:

۱. مکانیزم خنک‌سازی، حس‌گرهای تشخیص و تصحیح لرزش و کنترل جریان هوا در هارددیسک‌های سرور با هارددیسک دسکتاپ متفاوت است.

۲. هارددیسک‌های سرور در ارتباط با ویژگی شناسایی و تصحیح خطا (Error Detection and Correction) عملکرد دقیق‌تری نسبت هارددیسک‌های سنتی دارند.

۳. هارددیسک‌های سرور به دو نوع Simple swap and Hot Swap تقسیم می‌شوند. هارددیسک‌های hot swap را می‌توان بدون خاموش کردن از سرور خارج یا تعویض کرد. هارددیسک Simple Swap هارددیسک‌های عادی هستند که عمدتا شلف آبی‌رنگ دارند.

۴. تقریبا بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های متوسط و بزرگ از آرایش RAID در ارتباط با هارددیسک‌های سرور استفاده می‌کنند. میان‌افزار هارددیسک سرور قابلیتی به‌نام (ECC) سرنام Error Recover Control دارد که برای کنترل خطا در محیط RAID اطلاعات دقیقی در اختیار کارشناس شبکه قرار می‌دهد. این ویژگی در هارددیسک‌های وسترن دیجتال به‌نام (TLER) سرنام Time Limited Error Recovery، در هاردیسک‌های سامسونگ و هیتاچی به‌نام CCTL سرنام Command Completion Time Limit و در هارددیسک‌های سیگیت به‌نام (ERC) سرنام Error Recovery Control شناخته می‌شوند.

۵. هارد سرور طول عمر بیشتری نسبت به هارددیسک‌های عادی دارد. علاوه بر این، قابلیت اطمینان، سرعت و قیمت بیشتری دارند.

۶. زمان پاسخ‌گویی هارددیسک سرور نسبت به هارددیسک‌های عادی بیشتر بوده و حافظه کش بیشتری نیز دارد.

رابط‌ های هارددیسک‌های سرور

به‌طور کلی هارددیسک‌های سرور به لحاظ رابط انتقال داده‌ها به شش گروه اصلی زیر تقسیم می‌شوند.

۱. SCSI قدیمی‌ترین گزینه بازار است که مبتنی بر یک فناوری قدیمی است و دیگر تولید نمی‌شود.

۲. SAS: رابطی است که از سرعت ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه، ۱۵ هزار دور در دقیقه و توان عملیاتی ۱۲ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این رابط هنگامی استفاده می‌شود که سرعت بالا به همراه چرخه بازنویسی زاید نیاز است. به‌طور مثال، سرور قرار است به عنوان یک سامانه مدیریت تراکنش‌ها و محاوره‌ها و در قالب ترمینال سرور و ۱C-Server، در نقش سامانه‌های توزیع شده، وب سروری با زمان بارگذاری سریع، سامانه مدیریت بانک اطلاعاتی و موارد این چنینی استفاده شود.

۳. NL-SAS: هارددیسک‌هایی که بر مبنای این فناوری ساخته می‌شوند به عنوان هارددیسک‌‌های سازمانی شناخته می‌شوند، زیرا استقامت زیادی دارند.

۴. FDE/SDE: عملکردی شبیه به گذرگاه SAS داشته، با این تفاوت که قابلیت رمزنگاری به آن افزوده شده است.

۵. FC: در تجهیزات ذخیره‌ساز تحت شبکه استفاده می‌شوند و قادر است از پروتکل انتقال فیبر نوری برای دستیابی به سرعت‌ بیشتر استفاده کند.

۶.SATA : گذرگاره انتقال ساتا که به‌نام گذرگاه انتقال سریالی نیز شناخته می‌شود در کامپیوترهای دسکتاپ نیز قرار دارد. فناوری فوق قابلیت تصحیح خطا به شکل خودکار را داشته و امنیت خوبی در زمان انتقال داده‌ها ارائه می‌کند. ساتا از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل differential-signal-amplified-system پشتیبانی می‌کند تا نویز را از سیگنال فیلتر کرده و با انرژی کمتری کار کند. سرعت عملیاتی این رابط بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و در مجموع توان عملیاتی ۶ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند.

طبقه‌بندی هارددیسک‌های سرور بر مبنای فناوری

هارددیسک‌های سرور را به لحاظ فناوری به سه گروه زیر می‌توان تقسیم کرد:

۱. هارددیسک‌های سخت: این هارددیسک‌ها قطعات مکانیکی زیادی درند و اطلاعات روی صفحه هارد ذخیره می‌شوند. در این هارددیسک‌ها سرعت چرخش دیسک بت واحد RPM (دور در دقیقه) توصیف می‌شود. RPM مقادیری مثل ۱۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰، ۷۲۰۰ ، ۵۴۰۰ را شامل می‌شود. هرچه مقدار RPM بیشتر باشد زمان تاخیر چرخش دیسک و زمان دسترسی کم می‌شود که افزایش محسوس عملکرد را به همراه دارد.

۲. حافظه‌های حالت جامد: حافظه‌های حالت جامد فاقد هرگونه قطعه مکانیکی هستند و فاقد هرگونه هدی برای خواندن و نوشتن اطلاعات هستند. همین مسئله باعث می‌شود تا طول عمر و سرعت آن‌ها بیشتر شود. عدم وجود قطعات مکانیکی باعث می‌شود تا حافظه‌‌های حالت جامد در برابر صدمات فیزیکی مقاوم‌تر باشند. حافظه‌‌های حالت جامد داده‌ها را روی حافظه فلش ذخیره می‌کنند و در ظرفیت‌های ۱۲۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت در بازار وجود دارند.

۳. NVMe: حافظه‌های Non-Volatile Memory Express اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار عرضه شدند. NVMe نوعی حافظه حالت جامد است که روی شکاف PCIe مادربور نصب می‌شوند. PCIe سرعت زیادی دارد و دسترسی به سرعت‌های ۳۲ گیگابیت بر ثانیه و توان عملیاتی ۳.۹ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. کاربرد اصلی این هارددیسک‌ها در ویرایش فیلم‌های ویدیویی و کارهایی است که نیازمند سرعت زیاد هستند.

حافظه‌های حالت جامد چه مزایای شاخصی برای سرورها دارند؟

حافظه‌های حالت جامدی نسبت به هارددیسک‌ها از سرعت و عملکرد بهتری برخوردار هستند. ویژگی‌های خاص حافظه‌های حالت جامد سرعت و عملکرد سیستم را بهبود می‌بخشد. با این‌حال از مهم‌ترین مزایایی که حافظه‌های حالت جامد برای سرورها ارائه می‌کنند به موارد زیر باید اشاره کرد:

عملکرد بالاتر و زمان تاخیر بهتر: حافظه‌های حالت جامد سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها را بیشتر می‌کنند و برعکس حافظه‌های حالت جامد که بر مبنای الگوی خواند تصادفی کار می‌کنند و باید قبل از شروع انتقال داده‌ها، هد روی مکان دقیقی در پلاتر دیسک قرار بگیرد فاقد بخش‌های متحرک هستند. همین مسئله باعث می‌شود تا شاهد زمان تاخیر نباشیم و دسترسی به داده‌ها سریع‌تر انجام شود. حافظه‌های حالت جامد با وجود Seek Time بازهم IOPS بهتر و دسترسی دقیق‌تر به داده‌ها ارائه می‌کنند تا زمان تاخیر کاهش پیدا کند.

کاهش زمان راه‌اندازی سیستم

اجرا و بارگذاری نرم‌افزارها بدون وقفه

پشتیبانی از رابط ورودی و خروجی DDR4

سرعت زیاد در کپی انواع فایل‌ها

مصرف انرژی کمتر و در نتیجه تولید گرمای کمتر (با توجه به این‌که حافظه‌های حالت جامد فاقد موتور هستند، در نتیجه در مقایسه با هارددیسک‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند. به‌طوری که در حالت بی‌کاری تنها دو وات و در حالت مصرف حداکثری نه وات برق مصرف می‌کنند.)

حافظه‌های حالت جامد در برابر لرزش و ضربه مقاومت بسیار بالاتری نسبت به هارددیسک‌ها دارند.

قابلیت اطمینان، پایداری و ماندگاری اطلاعات

با توجه به این‌که جایگزین هارددیسک‌ها با حافظه‌های حالت جامد ساده است، نیازی به تغییرات خاص در سیستم نیست. به همین دلیل امکان نصب آن‌ها در خشاب‌های HDD Hot Plug وجود دارد. البته به این نکته مهم دقت کنید که امکان ترکیب آن‌ها در یک آرایه منطقی با هارددیسک‌های سنتی وجود ندارد، اما می‌توان در سیستم آن‌ها را ترکیب کرد تا از عملکرد آن‌ها به بهترین شکل بهره جست. البته به این نکته مهم دقت کنید که حافظه‌های حالت جامد در مقایسه با هارددیسک‌ها گران‌قیمترتر هستند و اگر به دنبال ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر هستید باید ترکیبی از هارددیسک‌های سنتی و حافظه جامد را به کار ببرید. بنابراین باید گفت که حافظه‌های حالت جامد بهتر است در محیط‌های سازمانی که نیازمند عملکرد بهتری با زمان تاخیر کمتر هستند  استفاده کرد.

هارددیسک‌های HPE

به‌طور معمول، شرکت‌ها استقبال خوبی از هارددیسک‌های HPE به عمل می‌آورند، زیرا عملکردی ایده‌آل را برای سرورها به ارمغان می‌آورد. هارددیسک‌‌های HPE برای هر حجم کاوری، عملکردی یکپارچه ارائه کرده و از بهترین الگوهای امنیتی بهره می‌برند. علاوه بر این به ازای هر گیگابایت کمترین هزینه را دارند. این هارددیسکرها از دو رابط کاربری SATA 6G و SAS 12G بهره برده و به دو شکل LFF 3.5 اینچی و SFF 2.5 اینچی در دسترس قرار دارند. این هارددیسک‌ها برای مقاصد زیر استفاده می‌شوند.

۱. حجم کاری Enterprise: هارددیسکرهای سازمانی SAS 15K  و SAS 10K می‌توانند بهترین سطح از عملکرد و قابلیت اطمینان را برای برنامه‌های حساس به زمان و حساس به عملیات ورودی و خروجی ارائه کنند.

۲. حجم کاری Midline: این گروه از هارددیسک‌ها SAS/SATA 7.2K می‌توانند ظرفیت، عملکرد و قابلیت اطمینان بهتری را برای برنامه‌های تجاری و حساس به ورودی و خروجی ارائه کنند.

۳. حجم کاری Entry: هارددیسک‌های این گروه برای کاربردهای عادی در نظر گرفته شده‌اند، اما ظرفیت ذخیره‌سازی خوبی را به نسبت قیمتی که برای خرید آن‌ها پرداخت می‌کنید ارائه می‌کنند. البته این هارددیسک‌ها تنها روی سرورهای پرولیانت اچ‌پی در سرورهای Entry/SMB پشتیبانی می‌شود.

در مجموع هارددیسک‌های سرور HP علاوه بر مقرون به صرفه بودن، ظرفیت سخت‌افزاری خوبی را با قابلیت اطمینان مطلوب ارائه می‌کنند. اگر به دنبال هاردیسکی برای سرورها هستید که نیازمند حجم ذخیره‌سازی زیادی هستند و از طرفی فاکتورهای قابل اطمینان بودن و مقرون به صرفه بودن اهمیت زیادی برای دارد، بد دنیست به سراغ هارددیسک‌های سرور سری Midline شرکت اچ‌پی بروید. این هارددیسک‌ها گزینه مناسبی برای مراکز داده هستند.

منبع : شبکه

  نظرات