کنترل پنل cPanel چیست و چه کاربردی دارد؟

کنترل پنل cPanel چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کنترل پنل cPanel چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که قصد راه‌اندازی وب سایتی را دارید یکی از مهم‌ترین مباحثی که باید به آن دقت کنید چگونگی مدیریت وب‌سایت است. این مدیریت از طریق ابزارهایی که تابلوهای کنترل میزبانی وب (Web hosting control panel) انجام می‌شود. از معروف‌ترین این ابزارها می‌توان به cPanel، DirectAdmin و پلسک (Plesk) اشاره کرد. هر یک از این تابلوهای میزبانی مزایا و معایب خاص خود را دارند.

کنترل پنل میزبانی چیست؟

کنترل پنل میزبانی وب (Web hosting control panel) یک رابط مبتنی بر وب ارائه شده بوسیله شرکت میزبان وب‌سایت است که به مشتری‌ها اجازه مدیریت خدمات گوناگونی را می‌دهد که میزبان برای آن‌ها تدارک دیده است. تابلوهای کنترل میزبانی وب ماژول‌های مختلفی در دسترس مشتریان خود قرار می‌دهند، با این‌حال از مهم‌ترین خدماتی که این پنل‌ها در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

دسترسی به ثبت وقایع سرور (server log)

جزییات فضای وب و پهنای باند آزاد و مصرفی

پیکر‌بندی حساب پست الکترونیک

نگهداری حساب کاربران اف‌تی‌پی

مدیریت پایگاه داده

آمار بازدیدکنندگان با استفاده از نرم‌افزار تجزیه و تحلیل ثبت وقایع وب

مدیر پرونده‌های مبتنی بر وب

ارائه خدمات امنیتی با هدف پیشگیری از بروز مشکلات امنیتی

cPanel چیست؟

سی‌پنل یک صفحه کنترل میزبانی وب، مبتنی بر لینوکس است که رابط کاربری خوش‌ساختی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد تا کار با فضای میزبانی وب ساده‌تر شود. به بیان ساده‌تر، سی‌پنل با ارائه زیرساختی منجسم به مدیران سایت‌ها کمک می‌کند تا عناصر مختلف مرتبط به میزبانی نظیر فایل‌ها، نسخه‌های پشتیبان، ایمیل‌ها و موارد این چنینی را مدیریت کنند. سی‌پنل قابلیت‌های کاربردی مهمی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدیریت کامل وب‌سایت، پیمایش فایل‌ها و پوشه‌ها با استفاده از File Manager، ساخت Email Account و مدیریت آن و پشتیبان‌گیری از اطلاعات به شکل کامل و بخش‌بندی شده اشاره کرد. علاوه بر این ابزارهایی نیز به شکل پیش‌فرض روی سی‌پنل نصب هستند که از آن جمله باید به وب‌سرور آپاچی، پی‌اچ‌پی، مای‌اس‌کیوال، پرل، پایتون و بایند (دی‌ان‌اس) اشاره کرد. یکی دیگر از نقاط قوت سی‌پنل پشتیبانی از پروتکل‌هایی نظیر Pop3، SMPT و IMAP  است. سی‌پنل به‌طور معمول روی درگاه ۲۰۸۲ و به صورت اس‌اس‌ال بر روی ۲۰۸۳ در دسترس قرار دارد. سی‌پنل با قابلیت مشاهده پهنای باند و فضای دیسک قبل از به پایان رسیدن به مدیران سایت‌ها کمک می‌کند نظارت دقیقی بر سایت خود اعمال کنند. علاوه بر این، سی‌پنل به شما اجازه می‌دهد برای خود زیردامنه، پارک دامنه و دامنه‌های افزوده ایجاد کنید، ایمیل‌ها را مدیریت کنید و از ویژگی پاسخ‌گویی خودکار ایمیل‌ها استفاده کنید. یکی از رایج‌ترین پرسش‌هایی که کاربران در ارتباط با سی‌پنل مطرح می‌کنند این است که چگونه باید از سی‌پنل استفاده کرد؟

به‌طور معمول یک مدیر وب‌سایت نیاز دارد تا فایل‌های وب‌سایت را مدیریت کنید، ایمیل‌ها را کنترل کنید یا در صورت لزوم دامنه یا زیر دامنه اضافه کند. سی‌پنل با ارائه یک رابط گرافیکی ساده این امکان را فراهم می‌دهد تا خدمات ارائه شده توسط سرور را مدیریت کنید. سی‌پنل در سرور مجازی لینوکس یک رابط تحت وب است که به مدیران سایت اجازه می‌دهد سرور خود را از طریق مرورگر وب مدیریت کنند، از وب‌سایت‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنند، فایل‌ها را مدیریت کنند و اقدامات امنیتی را مناسب را اتخاذ کنند.

زمانی‌که برنامه‌های کاربرد وب‌محوری از طریق سایت‌ها اجرا می‌شود که نیازمند منابع پردازشی و حافظه زیادی هستند، این امکان وجود دارد که عملکرد وب‌سایت یا برنامه‌های کاربردی به شدت کاهش پیدا کند، در چنین شرایطی است که خطاهای سرور و زمان بارگذاری طولانی مدت را مشاهده می‌کنید. سی‌پنل با ارائه تمهیدات مناسب قادر است سایت شما را بهینه‌سازی کند تا بدون نیاز به محدود کردن عملکردها به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید.

اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید که به دنبال ساخت و نگهداری وب‌سایت است، میزبانی سی‌پنل در سرور مجازی لینوکس بخش عمده‌ای از پیچیدگی‌های مربوط به نگهداری سایت را برطرف می‌کند.

میزبانی cPanel چه ویژگی‌های کاربردی ارائه می‌کند؟

‌همان‌گونه که اشاره شد سی‌پنل به مدیران سایت‌ها اجازه می‌دهد یک کنترل کامل را اعمال کنند و از طرفی با ارائه ویژگی‌های قدرتمندی در ارتباط با امنیت، مدیریت فایل و نصب برنامه‌ها کار مدیریت سایت‌ها را ساده کرده است. برای روشن شن بحث اجازه دهید هر یک از مولفه‌های مذکور را بررسی کنیم.

مدیریت حساب‌های FTP با سی‌پنل

پروتکل FTP مکانیزم است که به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های خود را روی سرور بارگذاری، بارگیری، حذف یا انتقال دهند.

هنگامی که برای میزبانی وب سی‌پنل‌ ثبت‌نام می‌کنید یک حساب FTP به‌طور خودکار در سی‌پنل ساخته می شود که برای مدیریت چند حساب FTP قابل استفاده است. علاوه بر این سی‌پنل با اختصاص یک کاربر به یک پوشه خاص اجازه می‌دهد تا مشخص کنید کاربر باید چه سطح از دسترسی را داشته باشید.

اسکریپت‌های نرم‌افزاری سی‌پنل

سی‌پنل به مدیران سایت‌ها این قابلیت را می‌دهد از برنامه Softaculous به منظور خودکارسازی نصب برنامه‌های کاربردی استفاده کنند. رویکرد فوق این امکان را فراهم می‌کند تا بیش از ۴۰۰ برنامه را تنها با یک کلیک نصب کنید. وردپرس، جوملا، مگنتو و دروپال از جمله این برنامه‌ها هستند.

کلودفلیر و پورت ۸۰ در سی‌پنل

سی‌پنل این امکان را فراهم می‌کند تا مدیران سایت‌ها به شبکه تحویل محتوای کلودفلیر (Cloudflare) دسترسی داشته باشند تا سرعت و ایمن سایت‌ آن‌ها بهبود پیدا کند. هنگامی که از طریق میزبانی وب سی‌پنل به کلودفلیر دسترسی پیدا می‌کنید، ترافیک وب‌سایت‌تان از یک شبکه جهانی مسیریابی می‌شود که تحویل صفحه وب به کاربر نهایی را بهینه می‌کند تا صفحات با سرعت بیشتری نزد کلاینت‌ها دانلود شود. علاوه بر این، کلودفلیر یکی از بهترین قابلیت‌های امنیتی در ارتباط با مقابله با حمله‌های DDoS و سایر حملات وب‌محور را ارائه می‌کند. مدیران وب‌سایت‌هایی که پورت ۸۰ را از طریق سی‌پنل فعال می‌کنند قادر به مسدود کردن اسپم‌ها هستند.

 مزیت cPanel در سرور مجازی لینوکس چیست؟

ابزارهای مختلفی همراه با WHM در دسترس کاربران قرار دارند. هر یک از این ابزارها قابلیت‌های ارزشمندی در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌دهند. از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که این ابزارها ارائه می‌کنند باید به قابلیت مدیریت سایت و بازنشانی گذرواژه‌ها، امکان ساخت حساب‌های cPanel جدید و حذف حساب‌ها، اضافه کردن نام تجاری برند به میز کنترل تا شکل ظاهری حرفه‌ای‌تری به وجود آید، قابلیت تغییر نام کاربری و نام دامنه برای مشتریان میزبان و مجوزهای به‌روزرسانی وضعیت سرور اشاره کرد.

کاربران cPanel در سرور مجازی لینوکس به یک قابلیت شاخص دیگر نیز دسترسی دارند و آن‌ها عدم نیاز به صرف هزینه‌های گزاف برای دسترسی به قابلیت‌های کاربردی است. میزبانی وب cPanel مجموعه‌ای متشکل از برنامه‌های کاربردی است که برای اطمینان از مدیریت یکپارچه وب‌سایت در دسترس مدیران سایت قرار می‌گیرد. سومین قابلیت کاربردی به پشتیبانی انعطاف‌پذیر از داده‌ها در cPanel مبتنی بر سرور مجازی لینوکس بر می‌گردد. قابلیت مهم دیگری که این مکانیزم ارائه می‌کند مدیریت چند ایمیل است. cPanel در سرور مجازی لینوکس راهکارهای متعددی برای مدیریت ایمیل‌ها در دسترس مدیران قرار می‌دهد. به‌طور مثال، cPanel گزینه فهرست پستی را ارائه می‌کند تا ارسال ایمیل به کاربران مختلف ساده شود. علاوه بر این، می‌توانید ایمیل‌ها را مطابق سلیقه خود فیلتر کنید تا افراد مشخصی ایمیل‌ها را دریافت کنند.

قابلیت مهم دیگری که به شدت موردنیاز مدیران سایت است Apache’s Spam Assassin است که کمک می‌کند ایمیل‌ها ناخواسته را شناسایی و برای همیشه پاک کنید. علاوه بر این، این امکان فراهم است تا از BoxTrapper برای فیلتر کردن ایمیل‌ها ناخواسته استفاده کنید. با استفاده از این فیلتر قادر به مشخص کردن این موضوع هستید که چه ایمیل‌ها را می‌توانید در صندوق ورودی دریافت کنید.

 تعامل با چند چند دامنه با cPanel در سرور مجازی لینوکس یکی دیگر از قابلیت‌های موردنیاز شرکت‌های بزرگ است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد در سرور خود دامنه‌های مختلفی اضافه کنید و با ایجاد تغییر در سوابق آن‌ها، فایل‌های دامنه‌ها را ویرایش کنید. اگر در نظر دارید وب‌سایت خود را از طریق نام دامنه دیگری استفاده کنید، انجام این کار از طریق ویژگی‌های نام مستعار دامنه در cPanel فراهم است. علاوه بر این، می‌توانید از ویژگی Redirect استفاده کنید و یک صفحه وب خاص را به دامنه دیگری هدایت کنید یا دامنه‌های فرعی را اضافه کنید. مدیریت دقیق منابع یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی است که مدیران وب‌سایت‌ها به آن نیاز دارند.

 هنگامی که از cPanel در سرور مجازی لینوکس استفاده می‌کنید به راحتی قادر به مدیریت حجم زیادی از فایل‌ها هستید، زیرا رابط کاربرای گرافیکی کاملا تعامل‌پذیر است.

مدیران سایت‌ها می‌توانند حساب‌های FTP را به سهولت مدیریت کنند، فایل‌ها را در یک سرور اضافه یا جابجا کنند و گزارش وضعیت یک ماهه سایت را دریافت کنند. در این روش داده‌ها ایمن هستند و گزینه‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات مناسبی در دسترس قرار دارد.

راهکاری که در این زمینه وجود دارد به نسبت ویندوز مقرون به صرفه است. WHM حتی به شما امکان ساخت، حذف یا تعلیق حساب‌های cPanel را می‌دهد. علاوه بر قدرت پیکربندی و پشتیبانی از درخواست‌های مشتری این امکان فراهم است تا به کاربران امکان تغییر دامنه‌ها و نام‌های کاربری کلاینت‌ها را نیز داد.

منبع : شبکه

  نظرات