با Odoo در بدهی های فنی به مشکل بر نخورید!

با Odoo در بدهی های فنی به مشکل بر نخورید!

اجرای موفقیت آمیز ERP مانند یک رابطه است.

یک شرکت، یک ERP را انتخاب می کند (شناخت اولیه)، نرم افزار را پیاده سازی می کند (با هم هم راستا می شوند) و در نهایت با هم زندگی میکنند (ازدواج). در طول این فرآیند، هر دو طرف باید با یکدیگر صادق و شفاف بوده و بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند (به ویژه هنگامی که نیاز به گفتگوهای دشوار اما مهم وجود دارد). در صورت اولویت بخشیدن به این ارزشها، احتمال موفقیت آمیز بودن اجرای ERP وجود دارد.

بدهی فنی (Technical Dept) یکی از مهمترین عواملی است که باید قبل از شروعِ همکاری با یک راهکار بلند مدت در نظر گرفته شود. مانند ارتباطات ضعیف در یک ازدواج، بدهی های فنی در پیاده سازی سیستم ERP می‌توانند در طول زمان باعث ایجاد فشار جدی بر روابط شده و منجر به افت چشمگیر رضایت شوند. ممکن است بپرسید بدهی فنی چیست؟ بدهی فنی مفهومی در توسعه‌ی نرم‌افزار است که بیانگرِ هزینه‌های ضمنی (هم اکنون و هم در آینده) بابتِ کارهای اضافی ناشی از انتخاب یک راهکار آسان (محدود) در حال حاضر است، به جای استفاده از روش بهتر که طولانی‌تر است. به طور خلاصه، می‌توان بدهی فنی را در این مبحث، کدنویسی‌ای دانست که توسعه‌دهندگان برای حفظ و استفاده از نرم‌افزاری که امروز تحویل داده شده، باید در آینده انجام دهند.

برای مثال بیایید از مستندات کاربری Odoo استفاده کنیم. با استفاده از هر نسخه جدید Odoo، ما بسیاری از پیشرفت‌ها را در نرم‌افزار ایجاد می‌کنیم و در نتیجه‌ی این پیشرفت‌ها، نحوه عملکرد برخی از ویژگی‌ها در Odoo می‌تواند تغییر کند. از آنجا که ارزش اسناد کاربری بسیار وابسته به نحوه کارکرد برخی از ویژگی‌ها در Odoo است -چرا که نسخه‌ای از مستندات کاربری که با چگونگی کارکرد محصول مطابقت نداشته باشد، در جهت رسیدن به هدفش عمل نمی کند- منصفانه است که بگوییم وقتی پیشرفت می‌کنیم که همزمان مستندات کاربری را نیز اصلاح کنیم تا تغییرات در کارکردِ ویژگی‌ها را منعکس کند. هزینه به‌روزرسانی مستندات کاربری را می توان «بدهی مستندسازی» عنوان کرد. در مورد بدهی فنی نیز، مفهوم یکسان است؛ با این تفاوت که در مورد بدهی فنی، درواقع این «کُد»های موجود هستند که برای ایجاد یا انعکاس تغییرات انجام شده توسط کدهای سفارشی، باید به‌روز شود.

از آنجا که تعیین کمیت “بدهی فنی” بسیار دشوار است، هزینه بازسازی/نگهداریِ کدها در طول زمان همیشه در ابتدای شراکت مشخص نیست و اغلب اوقات، تنها زمانی این ارتباط برقرار می‌شود که همکاری مدتیست آغاز شده است. بدون این ارتباط، پایه و اساس یک شراکت خوب فرو می‌ریزد، مشکلات عمده‌ای ایجاد می‌کند و روابط را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چرا بدهی فنی می تواند بازده شرکت شما را کاهش دهد؟

بدهی فنی می‌تواند همانند سقوط بهمن به سرعت از کنترل خارج شود. با گذشتِ سالیان، بدهی‌های فنی انباشته شده و انتزاعات برای همیشه دچارِ درگیری می‌شوند. ارث‌بری در بدهی‌های فنی چرخه‌ای معیوب‌اند. به عنوان مثال، شرکت‌ها بدهی‌های فنی خود را جمع‌آوری می‌کنند زیرا در نسخه قدیمی نرم‌افزار گیر کرده‌اند؛ اما همین گیرکردن در نسخه‌ی قدیمی، معلولِ وجودِ بدهی فنی از قبل است که باعث شده سازمان نتواند به نسخه جدیدتر کوچ کند و هزینه‌ی این کوچ را بسیار سنگین‌تر کند. علاوه بر این، ممکن است چنین کوچ کردنی مانند پروژه‌ای تلقی شود که هیچ‌کس وقت لازم برای انجامِ آن را نداشته باشد، یا نمی‌خواهد آن را شروع کند زیرا طاقت فرسا به نظر می‌رسد.

در ابتدای رابطه، بسیار ساده است که این ملاحظات مهم را نادیده بگیرید و شروع به نوشتن کد سفارشی کنید تا خواسته‌های مشتری جدیدِ خود را جلب کنید. مشتری می‌خواهد این نرم‌افزار دقیقاً همانطور که تصور می‌کنند کار کند و تیم پیاده‌سازی می‌خواهد مشتری را در کوتاه مدت خوشحال کند. همچنین، تعیین کمیت بدهی فنی، کار دشواری است؛ بنابراین مطرح کردن بدهی فنی و هزینه‌های اضافی با مشتری جدید می‌تواند گفتگوی سختی باشد. به تعویق انداختن آن معمولاً آسان‌تر است؛ به این شکل که تا زمانی که بدهی فنی تبدیل به مشکل نشود، آن را نادیده می‌گیرید. اما این واقعاً یک ایده‌ی بسیار بد است! به یاد داشته باشید: این چیزی نیست که یک مشارکت موفق را ایجاد می‌کند؛ ما باید ارتباط برقرار کنیم! وقتی این بدهی‌ها نادیده گرفته شوند، منجر به شگفتی‌های ناخواسته‌ای مانند هزینه‌های پیش بینی نشده و تأخیر می‌شوند. در نهایت، آنها می‌توانند کل ارتباط را به خطر بیاندازند!

راهکار چیست؟

نرم افزار Odoo یک سرویس نگهداری ارائه می‌دهد که اطمینان می‌دهد مشتریان ما در مقابل بدهی‌های فنی دچار مشکل نمی‌شوند. برای انجام این کار، ما یک واحد اندازه‌گیری برای آن دسته از هزینه‌های پروژه که به نگهداری کدهای سفارشی (قبل از برقراری ارتباط) مربوط می‌شوند ارائه می‌دهیم و همچنین خدمات فنیِ ارائه‌ی این نگهداری را نیز انجام می‌دهیم. این روش ما برای اطمینان از حفظ صداقت، شفافیت و برقراری ارتباط است.

برای دستیابی به این خدمات، اودو قراردادهای نگهداری استاندارد را معرفی کرده است. این قراردادها مثل یک بیمه برای شما عمل می‌کنند، بنابراین دیگر لازم نیست نگران شگفتی‌های ناخواسته مرتبط با بدهی فنی باشید. قرارداد تعمیر و نگهداری توافقی بین شما و Odoo است، مبنی بر اینکه ما هرگونه پشتیبانی، رفع اشکال و ارتقا کد سفارشی را که می‌خواهید در محیط Odoo خود نصب کنید، پوشش خواهیم داد.

چگونه کار می‌کند؟

یک قرارداد شامل عملیات مداومِ نگهداری برای هرگونه بدهی فنی است که بخاطر هرگونه کد سفارشی به وجود می‌آید. این کار از ابتدا کارها را ساده و شفاف می‌کند. Odoo S.A تضمین می‌کند که خدمات تعمیر و نگهداری توسط Odoo مستقیماً انجام می‌شود یا در صورت تمایل توسط شریک معتبر Odoo اعمال می‌شود؛ بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که زمان نوآوری هیچ غافلگیری پرهزینه‌ای نخواهد داشت.

علاوه بر این، شما یک نقطه تماس اصلی خواهید داشت که خطر ارتباط نادرست را کاهش می‌دهد و پروژه را بدون مشکل اجرا می‌کند. Odoo همچنین پشتیبانی، به‌روزرسانی و رفع اشکال را گسترش داده تا شامل تعمیر و نگهداری ماژول‌های ثالث نیز باشد. همه‌ی این تغییرات را می‌توان در توافق نامه سازمانی Odoo یافت. (برای اطلاعات بیشتر به odoo.com/legal مراجعه کنید).

قیمت گذاری

در ازای این سرویس، اقساط ماهانه مقرون‌به‌صرفه ای از اُدو دریافت می‌کنید. در اینجا نرخ‌های هر منطقه آورده شده است:

اروپا / اقیانوسیه ۱۶ یورو در ازای ۱۰۰ خط کد
اسپانیا / اروپای شرقی ۱۲ یورو در ازای ۱۰۰ خط کد
آمریکای شمالی / اقیانوسیه ۱۸ دلار در ازای ۱۰۰ خط کد
آفریقا / آسیا ۶ دلار در ازای ۱۰۰ خط کد
HK / خاورمیانه ۱۲ دلار در ازای ۱۰۰ خط کد

در مورد نگه داشتن زبانه‌ها و پیش‌بینی هزینه‌های تعمیر و نگهداری در هر ماه، چه حسابرسی از سرور یا پورتال مشتری انجام شود و چه تماس مستقیم با ما برای کمک در این زمینه برقرار شود، فرآیند بسیار ساده خواهد بود.

با Odoo در بدهی های فنی به مشکل بر نخورید!

دیگر لازم نیست همیشه با نسخه‌های قدیمی نرم‌افزار یا پشتیبانی ناکافی گیر بیفتید! کسب‌وکار بزرگ یا کوچک شما به تضمین نیاز دارد تا بتوانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید. قراردادهای نگهداری باعث موفقیت بیشتر شما در طولانی مدت و همچنین رضایت کلی شما می شود. این فقط یک ابزار دیگر در دستان شماست تا به موفقیت برسید!

 منبع: Odoo

  نظرات